שר התשתיות המפוטר זנדברג במכתב לרה"מ שרון: למרות השיפור ביחסים עם מצרים - קשיים במו"מ הגז

דבריו של זנדברג סותרים פרסומים שהיו בימים האחרונים לגבי החוזה העומד להיחתם בקרוב בין חברת החשמל לבין שותפות EMG, שבין בעליה נמנה יוסי מימן

"המו"מ בין חברת החשמל לבין שותפות EMG לייבוא גז טבעי ממצרים מתעכב, וקיימות מחלוקות על נושאים מסחריים ואחרים". כך מגלה שר התשתיות המפוטר, מודי זנדברג, במכתב ששלח אתמול (א') לראש הממשלה, אריאל שרון, עם סיום תפקידו.

דבריו של זנדברג סותרים פרסומים שהיו בימים האחרונים לגבי החוזה העומד להיחתם בקרוב בין חברת החשמל לבין שותפות EMG, שבין בעליה נמנה יוסי מימן.

זנדברג כתב את הדברים לשרון במסגרת הצעתו לאפשר לחברת החשמל להיכנס למו"מ מיידי עם החברה הבריטית בריטיש גז, שמצאה תגליות גז טבעי מול חופי עזה. זאת, בנוסף לשותפות ים תטיס, שכבר מספקת גז טבעי לחברת החשמל משדותיה שמול חופי אשקלון.

עם זאת, כותב זנדברג לשרון, כי "נדמה שיש בסיס לאופטימיות בנוגע לסיומו הקרוב של המו"מ עם המצרים". לפני מספר חודשים היו הערכות, כי המו"מ עומד בפני סיומו המוצלח, אך פרצו מחלוקות שונות.

עוד כותב זנדברג לשרון, כי "הגז הטבעי יהיה בשנים הקרובות דלק מרכזי ומשמעותי במשק האנרגיה הישראלי. חברת החשמל משלימה תוכנית פיתוח שכוללת בניית תחנות כוח שיוסקו בגז טבעי ואף מסבה תחנות קיימות לגז טבעי.

"מערכת ההולכה מתקדמת, התוואי הימי עומד בפני סיום והחברה הממשלתית, נתיבי הגז, מתקדמת בתכנון ובביצוע התוואי היבשתי. למרות הביקושים הגדולים, מקורות הגז הטבעי הזמינים מצומצמים מאוד. שותפות ים תטיס סיימה הלכה למעשה למכור את כל תכולת שדה הגז מרי-בי. המו"מ בין חברת החשמל ל-EMG מתעכב".

לדברי זנדברג, יש לשים לב לכך שהביקוש הלא מסופק של גז טבעי בתקופה של 20 השנים הקרובות עומד, לפי הערכת משרד התשתיות, על כ-50 BCM. כמות כזו משתווה בערכים כספיים לכ-4 מיליארד דולר.