כלל יוצאת מסונול ונכנסת לאלון; תרכוש %19 מביילסול ב-9 מיליון ד'

ביילסול מחזיקה ב-%37 ממניות חברת הדלק אלון. לכלל אופציה להגיע ל-%50 מביילסול

רגע לפני שקונצרן כלל עמד לצאת לחלוטין מעסקי הדלק, סוכמה אתמול עסקה, לפיה ירכוש הקונצרן %19 ממניות חברת ביילסול, שהיתה עד עכשיו בבעלות עו"ד שרגא בירן ודוד וייסמן. האחרון הוא מנכ"ל חברת הדלק אלון, בה מחזיקה ביילסול %37 מהמניות. יתר מניות אלון מצויות בידי חברת אפריקה ישראל (%26) והקיבוצים, בהם מחזיקה אלון כ-100 תחנות תידלוק.

חברת משאב, המשותפת לקונצרנים כלל וכור, מקיימת בימים אלה מכרז למכירת אחזקתה בחברת גרנית הכרמל, שהיא בעלת השליטה בחברת הדלק סונול. במקביל, איבדה משפחת רקנאטי, בעלת השליטה בקונצרן כלל, את אחזקותיה של חברת דיסקונט השקעות בחברת דלק, לאחר שמכרה %37.6 ממניות דלק ליצחק תשובה בתום מאבק שליטה קצר.

רכישת מניות ביילסול תיעשה בסכום שבין 8 ל-9 מיליון דולר. במקביל לרכישה המיידית, תרכוש כלל אג"ח להמרה של ביילסול וכן תקבל אופציות, כך שאחזקתה בחברה עשויה להגיע ל-%50. במקרה שכך אכן יקרה, תסתכם ההשקעה הכוללת של כלל בביילסול ב-22 מיליון דולר.

חברת הדלק אלון הוקמה ב-89' וצמחה בשנים האחרונות בעקבות הרפורמה במשק הדלק, שקיצצה בהגמוניה של שלושת חברות הדלק הגדולות. אלון, המדורגת כיום כחברת הדלק החמישית במדינה, אחרי שלושת הגדולות וחברת דור אנרגיה שבשליטת משפחת דנקנר, תיכננה לצאת בהנפקה לבורסה מספר פעמים. בפעם הראשונה טרפדה את ההנפקה המפולת בבורסה בשנת 94'. במקום גיוס הון מהציבור, נכנסה חברת אפריקה ישראל להשקעה בחברה, ורכשה %26 ממניותיה לפי שווי של 48 מיליון דולר.

פעם נוספת בה נעשו הכנות להנפקה היתה בשלהי 97'. לצורך ההנפקה אף נשכרו שירותיו של היועץ הכלכלי אבי חפץ, שהכין עבורה הערכת שווי, אשר נקבה בשווי של 83 עד 100 מיליון דולר לאלון. טיוטת התשקיף שהגישה לצורך כך אלון לימדה כי במחצית הראשונה של 97' הגיעו הכנסותיה ל-142 מיליון שקל, הרווח התפעולי שלה בתקופה זו הסתכם ב-5.2 מיליון שקל והרווח הנקי ב-1.3 מיליון שקל. מדובר, כאמור, בנתונים חצי שנתיים. כידוע, לא הונפקה אלון בסופו של דבר גם בהזדמנות זו.

חברת אלון מפעילה למעלה מ-100 תחנות תידלוק ברחבי הארץ, אולם רובן הן תחנות חצר בקיבוצים. תחנות אלה אינן בבעלותה, והחברה רק מפעילה אותן. רק מקצת התחנות של אלון הן תחנות ציבוריות, המשרתות את הציבור הרחב. עם זאת, החברה מתרחבת ללא הרף, והיא מקימה תחנות חדשות.

פעילותה של אלון בתחום הדלק אינה הפעילות היחידה. לצד חלק מתחנות הדלק שמפעילה החברה הוקמה רשת חנויות "סופר אלונית", המשווקת מוצרי מזון המיועדים לקהל המבקרים בתחנות. בנוסף, התקיים שיתוף פעולה עם רשת בורגר ראנץ', שהקימה מספר מסעדות בתחנות הדלק. תוכנית נוספת, אשר עדיין לא הבשילה, היא להקים רשת של מוטלים בסמוך לתחנות הדלק, תחת המותג "הולידיי אין אקספרס". התרחבות צפויה נוספת של אלון, בטווח הרחוק יותר, צפויה בהקמתן של תחנות דלק לאורך כביש חוצה ישראל. חברת אפריקה ישראל חברה בקבוצת "דרך ארץ" שזכתה במכרז לסלילת הקטע המרכזי של כביש זה.

לחברת ביילסול עצמה קיימות השקעות נוספות, לצד אחזקתה במניות חברת הדלק אלון. מדובר, בין השאר, בבעלות על תחנות דלק שמופעלות על ידי חברות דלק אחרות ובפעילות בתחום הנדל"ן. במקביל להשקעה של כלל בביילסול, נחתם בין הצדדים מסמך לשיתוף פעולה בתחומי הדלק ותשתית התחבורה