מכירת איקאה יוצאת לדרך - במקביל למכירת רשת אייס

כל אחת מהחברות מוערכת לצורך מכירתה בכ-20 מיליון דולר * בשנה החולפת התנהלו מגעים למכירת אייס עם שלוש קבוצות רשתות המזון מאורגנות, לני רקאנטי, פולאר השקעות ובני גאון

מכירת איקאה, המתעכבת זה למעלה משנתיים, יוצאת לדרך. כך נודע ל"גלובס". הוועד המנהל של איקאה עומד להגיש בקשה לקיים מכרז מבית המשפט, מתוך כוונה לצאת בהליך של מכרז בשבועות הקרובים. זה זמן ממושך המכירה היתה תקועה, נוכח אי היכולת להגיע להסכמה עם איקאה העולמית על מנגנון לביצוע המכירה.

מקורות המקורבים לאיקאה ישראל מסרו ל"גלובס", כי הוועד המנהל הגיע למסקנה שהזמן בשל לבקש מבית המשפט הנחיות לפתרון הבעיה, וזאת נוכח אי היכולת להגיע עם איקאה העולמית למנגנון מוסכם.

איקאה נמצאת בבעלות אגודת הקו-אופ (75%) וכן בידי יורשיו של אלברט נאט, איש העסקים היהודי הקנדי, שהלך לעולמו מבלי להורות כיצד לנהוג במניותיו.

בעקבות המבוי הסתום אליו הגיע הוועד המנהל מול איקאה העולמית, הוחלט שבית המשפט ימליץ על הקונה, וזה יביא לאישור את הזכיין שיבחר בהליך של בית משפט. כיוון שבשלב זה לא נוצר מצב המאפשר אישור הזכיין מראש

על-ידי איקאה, הרי שיובא לאישורה הסופי מי שבית המשפט ימליץ עליו כקונה. זאת, לאחר עריכת הליך שיוביל הוועד הממונה, בראשות ליפא מאיר. דהיינו, לאישור איקאה העולמית.

ההחלטה שהתקבלה היא לנקוט הליך של מנגנון בחירת הצעות ורק לאחריו יובא הקונה לאישור איקאה העולמית. את שנת 2003 סיימה איקאה ישראל עם היקף מכירות של 330 מיליון שקל, ורווח נקי של 25 מיליון שקל.

בתוך כך, במסגרת כינוס הנכסים לנכסי גד זאבי, צפויה גם רשת אייס להימכר על ידי הכונס ליפא מאיר. ההערכה היא כי הכונס יעשה מאמץ רב למכור את הרשת מהר ככל האפשר במסגרת תקופה מוערכת של חודשים ספורים. שוויה של אייס בהערכת השווי האחרונה שנעשתה עמד על 20 מיליון דולר. הרשת, המונה 37 סניפים של אייס ואוטו דיפו, צפויה לסיים את השנה בהיקף פעילות של מעל 550 מיליון שקל.

במכירת אייס לא מתוכנן הליך פורמלי של מכרז, אלא הליך התמחרות לא רשמי עם הגורמים המתעניינים. על פי מידע שהגיע לידי "גלובס", בין הגורמים שעמם נוהלו מגעים בשנה האחרונה נמנים ראשי קבוצות המזון המאורגנות, צדיק בינו, פולאר השקעות (לשעבר שרם פודים קלנר), וכן לני רקאנטי. גורם נוסף שהצהיר כבר מספר פעמים על העניין שיש לו ברכישת הרשת הוא בני גאון, שכידוע מתאווה מאוד לרכוש גם את איקאה.

בתגובה לפניית "גלובס" אמר ליפא מאיר ביחס להליך המכירה, כי "אין דד ליין. אין הגדרה של זמן. זה יכול להיות חודשיים ויכול להיות שישה חודשים. המטרה היא לסיים את המכירה במהירות האפשרית, ואין סיבה שזה לא יקרה. זו חברה טובה ויש בה התעניינות".

אייס תימכר בהליך מכירה פומבי באישור בית המשפט. בקרוב יפורסם מכרז בעיתונות, ולמציעים תוצע אפשרות להציע הצעה לכל אחת מהחברות העיקריות, מלמ ואייס, וגם להגיש הצעה על כל החבילה יחד.

אין מדובר, כאמור, במכרז פורמלי, אלא בהזמנה להציע הצעות. המציעים יוזמנו למסור ערבות בנקאית ולהשתתף בהתמחרות, כאשר הכונס לא מחויב לקבל את ההצעה הגבוהה ביותר. "לא נקבע סכום מינימום, אין סיבה לעשות את זה. סכום מינימום עשוי לשדר גם סדר גודל של סכום המקסימום".

מעניין ששתי עסקאות המכירה, הן של אייס והן של איקאה, עומדות להתבצע במקביל, למרות שבשני המקרים אין מכרז פורמלי מחייב.

ההבדל הקיים בכל זאת בין שתי העסקאות הוא העובדה שבאייס שאלת המחיר היא קריטית, והבחירה בקונה אינה טעונה אישור אייס העולמית. זה לא המצב באיקאה: שם השאלה הלא פחות קריטית היא מי ראוי להיות זכיין, גם אם יציע סכום יותר נמוך.

הבדל נוסף הוא בגלל חלקה של איקאה העולמית בקבלת ההחלטה על הקונה, שיידרש במקרה המכירה שלה הליך כפול: מצד אחד קבלת הצעות המתמודדים ומצד שני הבאתם לאישורה של איקאה.

האם אותו גורם עשוי לרכוש הן את איקאה והן את אייס? על פניו, ניתן לקבוע כי לא יתכן מצב שבו יתנו אייס העולמית ואיקאה העולמית יד לכך שזכיין אחד יפעיל את שתי המערכות. עם זאת, במסגרות יצירתיות מסוימות, אין לשלול גם אפשרות כזו. עם הגורמים שהתעניינו ברכישת איקיאה נמנים הן בני גאון והן דודי ויסמן, בעלי הריבוע הכחול.

הקריטריון העיקרי לפיו תאשר איקאה העולמית את המלצות הוועד הממונה יהיה היכולת המוכחת של הגוף הרכוש לעסוק בתחום הריטייל, קריטריון שכמובן אינו חל במקרה של מכירת אייס, שם יהיה תוקף רק לגובה ההצעה הכספית. *