ממשלת רוסיה מנסה למשוך משקיעים בינ"ל למשק החשמל הזקוק למודרניזציה

אישרה תוכניות לפיצול חברת שירותי התשתית הגדולה ביותר בעולם, UES, לחברות הולכה והפצה

ממשלת רוסיה אישרה שלשום (ו') תוכניות לפיצול חברת התשתית הגדולה ביותר בעולם - RAO Unified Energy System (UES).

בכך מסירה הממשלה את הרגולציה על שוק החשמל הארצי, בניסיון למשוך השקעות זרות ולסייע ליצרנים לצמצם עלויות.

"בעלי המניות יקבלו לידיהם את כל הנכסים (של החברה)", אמר אנטולי צ'ובאיס, מנכ"ל החברה. "זה מה שהמשקיעים, צרכנים, בעלי מניות והפעילים בשוק חיכו לו".

צ'ובאיס כיהן במחצית הראשונה של שנות ה-90 כראש ממשלה בממשלו של נשיא רוסיה, בוריס ילצין. הוא נחשב לאדריכל ההפרטות בעידן שלאחר התפרקות ברה"מ.

סבסוד למשקי בית

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שהגדיל בחודשים האחרונים בהתמדה את אחיזתה של הממשלה בתעשיית הנפט המקומית, עם ההשתלטות על חטיבת הליבה של יוקוס הרוסית, מקטין בד בבד את מעורבות הממשלה בהפקת חשמל, על מנת לשים קץ לסבסוד החשמל למשקי בית.

חברות התשתית יפוצלו לחברות להפקת חשמל, מכירת חשמל, וחברות שכל עיסוקן תשתית הולכת חשמל. הממשלה תמשיך להחזיק ב-52% משוק הפקת החשמל, כך הודיע שר התעשייה, ויקטור קריסטנקו.

הפקת החשמל ברוסיה ירדה בחודש שעבר לראשונה זה 6 שנים, בעקבות עלייה בהוצאות האנרגיה, כך עולה ממדד מנהלי הרכש ברוסיה.

המשק הרוסי צפוי לצמוח השנה בקצב של 6.8%, לאחר שבמחצית הראשונה של השנה צמח בקצב של 7.4%.

נפט גולמי וגז טבעי מהווים למעלה משישית מהתמ"ג והממשלה מבקשת לגוון את הרכב התמ"ג, על מנת להקטין את תלותו של המשק בייצוא הנפט הרוסי.

גזפרום הממשלתית, המפיקה הגדולה בעולם של גז טבעי, מתכננת להשתלט בחודש הבא על חברת רוזנפט הרוסית, ובכך להפוך לחברת הנפט השנייה בגודלה ברוסיה אחרי לוקאויל.

50 מיליארד דולר

רוזנפט הממשלתית משתלטת בעצמה על יוגנסקנפטגז, חטיבת הנפט הגדולה ביותר ביוקוס, זאת לאחר שהממשלה ברוסיה השתלטה על יוגנסק, ומכרה אותה על מנת להחזיר לעצמה מיסים שלא שולמו על ידי יוקוס, בהיקף של למעלה מ-23 מיליארד דולר.

זוהי לפחות טענתה הרשמית של הממשלה, אך משקיפים טוענים כי מדובר למעשה בהשתלטות של הממשלה על משק האנרגיה, לאחר נפילתו לידיים פרטיות "לא רצויות", עם התפרקות ברית המועצות.

על רוסיה להשקיע כ-50 מיליארד דולר לשדרוג גנראטורים מזדקנים ותשתית ישנה של הולכת חשמל, שחלקם הגדול מקורו בעידן הסובייטי, אמר צ'ובאיס.

ההחלטה שלשום עשויה למשוך משקיעים בינלאומיים לתעשיית החשמל הרוסית, העריך ואדים קליינר, העומד בראש חטיבת המחקר של "הרמיטאז' קפיטל מנג'מנט".

חברות תשתית בינלאומיות, בהן "אנל" האיטלקית ו"פורטום" הפינית, כבר הביעו עניין בשיתוף פעולה עם חברות אנרגיה רוסיות, אמר צ'ובאיס.