האיחוד האירופי אישר הסדר סימון המוצרים הישראליים מהשטחים

מקור המוצר יסומן על תעודות המשלוח ומוצרים מהשטחים יחויבו במכס; המדינה תחזיר את הכסף לייצואנים

מועצת השרים של האיחוד האירופי אישרה את ההסדר לפתרון סוגיית ייצוא מהשטחים, שיכנס לתוקפו בתחילת פברואר. בישיבת מועצת השרים של האיחוד טרם חופשת חג המולד, אישרה המועצה את ההסדר לפתרון לסוגיית הייצוא מהשטחים, שהעיבה על יחסי סחר בין ישראל לאירופה מסוף שנות ה-90'.

הפתרון מבוסס על יוזמת שר התמ"ת, אהוד אולמרט, למתן אינדיקציה גיאוגרפית של מקום ייצור המוצר, כולל היישוב ולא רק המילה "ישראל". למשל, ברקן-ישראל או ת"א-ישראל. הסימון יהיה בתעודת המקור, המשמשת במשלוח המוצרים את רשויות המכס במדינות השונות.

היות והאיחוד אינו מכיר בשטחים כחלק מישראל, סחורות המיובאות מאיזורים אלה בהיקף כ-100 מיליון דולר בשנה, יחויבו מעתה במכס בשיעור הנאמד ב-7 מיליון דולר בשנה, לפי רשימות הישובים המצויות בידי רשויות המכס במדינות אירופה.

אולמרט הבטיח ליצואנים שהממשלה תפצה אותם על המכס שישלמו. עקב כך צופים כי יצואנים יסמנו את מקורן האמיתי של הסחורות, לעומת מקרים בעבר שבהם צירפו למשלוח שם של עיר במרכז הארץ, שבה נמצאים משרדי החברה, ולא גילו את מקור מפעל הייצור בשטחים.

לצורך כניסת ההסדר לתוקף, הכין אגף המכס בישראל הוראות חדשות המפרטות את הכיתוב שעל הייצואנים הישראלים לסמן על גבי תעודות המקור.

ממשרד התמ"ת נמסר, כי כבר בשלבים האחרונים של המו"מ, כאשר נראה כי השגת ההסדר ריאלית, פחת הלחץ האירופי, והנזק לתעשיות הישראליות בשל הצורך לשלם מכס גם על סחורות מתוך הקו הירוק, הופחת באורח ניכר.

הייצוא הישראלי לאירופה נאמד ביותר מ-7 מיליארד אירו בשנה.