לונדונדרי מאחה את השברים

העיר נושאת עדיין את צלקות מלחמת 30 השנה, אולם פוליטיקאים מקווים שתהליך השלום יביא משקיעים זרים

לונדונדרי היא אחת מהערים העתיקות באירופה שעדיין מתקיימת ומתפקדת בתוך החומות המקוריות הסובבות אותה. אלא ש-30 שנה של פיגועי טרור השחיתו והרסו כשליש מהבניינים הניצבים בתוך חומותיה. עכשיו, בעזרת גדודי המובטלים הצעירים, מתכוון פאדי דוהרטי, קבלן ופעיל זכויות למען האזרח, לממש את חזונו ולשחזר את חלקיה ההרוסים של העיר.

במהלך השנים עבדו מאות של צעירים מקומיים בחברה שהקים דוהרטי ועזרו בשיקום העיר מהריסותיה. אולם הצורך בהרחבת מקומות התעסוקה נותר בעינו. בחלקים נרחבים של העיר, כמו גם בפרבריה, חיות משפחות שהן למעשה דור שני ושלישי לאבטלה. באיזורים שונים בעיר עומד שיעור האבטלה על יותר מ-%60, כשבאיזור כולו עומד שיעור האבטלה הממוצע על %11.

אולם האבטלה היא רק זמנית, מאמינים פוליטיקאים ואנשי עסקים רבים, התולים תיקוות בהזדמנות שנקרתה עתה בפני צפון אירלנד, עם תחילתו של תהליך השלום. כוח העבודה הפנוי בלונדונדרי הוא עצום בהיקפו. המועצות המקומיות והמועצה לפיתוח עיסקי בצפון אירלנד מקיימים בימים אלו מגעים לא רק עם חברות השקעות פוטנציאליות מקומיות, אלא גם עם עסקים שהם מנסים לעודד את הגירתם ממקומות כמו דרום מזרח אנגליה, איזורים שבהם התעסוקה נמצאת בשיאה וכמעט ואין בנמצא עוד כוח עבודה פנוי.

אנשי עסקים ופוליטיקאים יוצאים עתה בהתקפות מרוכזות על חברות בניסיון לשכנען להעביר את עיסקיהן לאיזור ובכך לסייע לקידומו של הסכם השלום. אלא שמצבה של לונדונדרי קשה יותר ממצבן של ערים אחרות, כמו בלפסט, בשל מיקומה המרוחק. ללונדונדרי אין מסילת רכבת המקשרת אותה עם בלפסט והיא נחשבת גם לאחת הערים הבודדות באירופה שקווי תחבורה מהירים לא מגיעים אליה. נמל התעופה המשרת אותה הוא זעיר והשירותים שהוא מציע הם מוגבלים למדי.

פרויקטים הקשורים לבניית תשתיות, עליהם הכריז שר האוצר הבריטי במסגרת חבילת הסיוע שהוא מייעד לצפון אירלנד, אמורים לסייע בבניית תשתית כבישים שתוביל לעיר, בעיקר על ידי בניית מעקף. אולם גם פיתרון זה לא יסייע בהרבה לאיזור, הסובל ממחסור חמור בתשתיות. איאן יאנג, נשיא לשכת המסחר המקומית, מאמין כי הממשלה מחויבת להגביר את השקעותיה בתשתיות, ובעיקר בתשתיות התחבורה, כדי לעודד הקמת עסקים חדשים באיזור.

מרבית התיקוות שתולה לונדונדרי בהשקעות זרות, מקורן בארה"ב. העיר מקיימת קשרים חזקים במיוחד עם ארה"ב. קהילת העסקים בצפון אירלנד סבורה כי חבילת הסיוע שעליה התחייב שר האוצר הבריטי, בהיקף של 315 מיליון ליש"ט, תזכה לתוספת משמעותית מצד ארה"ב. באמצעות הסיוע האמריקני ניתן יהיה לבנות את הבסיס לרפורמות כלכליות מלאות במדינה.

אנשי עסקים אמריקנים המגלים עניין בלונדונדרי פוקדים כבר עתה בהמוניהם את המפעל של דו-פונט, אחד מהמרכזים הגדולים של החברה לייצור לייקרה. החברה עצמה התחייבה בשנה שעברה להשקיע 78 מיליון ליש"ט בהקמת מפעל חדש באיזור ובנתה גם מרכז מחקר ופיתוח. דו-פונט, שהקימה את מפעלה בפרברי לונדונדרי, השקיעה סכומי כסף גדולים, כמו גם ניסיון ומיומנות רבה, בעיסקי הטקסטיל והאריגים שבנתה בעיר. כי המפעל בלונדונדרי נחשב לאחד הריווחיים ביותר של החברה, בעיקר בשל גישת העובדים. במשך 38 שנות פעילות, סבל המפעל משביתה אחת בלבד, שגם היא נמשכה לא יותר מחצי יום.

מיקומה של לונדונדרי נחשב למצויין, מבחינה תיירותית. מלבד האטרקציה שמציעה העיר העתיקה שלה, נמצאת העיר במרחק של 50 ק"מ בלבד משטחי הביצה הענקיים של האיזור והיא קרובה במיוחד גם למחוז דונגל. לונדונדרי, בדומה לבלפסט, זכתה לעלייה ניכרת בשיעורי התיירות בה, מאז כוננה בה ב-1994 הפסקת האש, למרות שחילופי האש ופיגועי הטרור לא שככו בה לחלוטין. בדומה לבלפסט, היתה גם לונדונדרי עדה לגלי התיירים היוצאים במוניות כדי לצלם עדויות חיות למלחמה שהתחוללה בה.

היום מתכוננת לונדונדרי לסוג אחר, סולידי יותר, של תיירות. ספינות נוסעים החלו לפקוד את נמלה, מלונות חדשים מתוכננים להיבנות במרכז העיר, ועל פי הערכות מקומיות, 2,000 משרות חדשות ייווצרו בתחום התיירות בלבד