ישראל תתאם עם ארה"ב את הסיוע למדינות דרום אסיה

שגרירות סרי-לנקה בוושינגטון הכחישה בסוף השבוע ידיעות ששלטונות המדינה סירבו לקבל סיוע הומניטרי מישראל

שגרירות סרי-לנקה בוושינגטון הכחישה בסוף השבוע ידיעות ששלטונות המדינה סירבו לקבל סיוע הומניטרי מישראל. ההכחשה פורסמה באתר האינטרנט של השגרירות. במקביל, טלפן שגריר סרי-לנקה בארה"ב, דווידנדה סובאסינגה, לשגריר ישראל, דני איילון והבהיר, כי סיוע מישראל התקבל ויתקבל בזרועות פתוחות.

"הממשלה והעם בסרי-לנקה מעריכים מאוד את הסיוע הנדיב שהושיטו הממשלה והעם בישראל לסרי-לנקה במצוקתה", נאמר בהודעת השגרירות. "סרי-לנקה וישראל מקיימות יחסים דיפלומטיים ידידותיים והדוקים. שגרירות סרי-לנקה בתל-אביב פועלת מאז אוקטובר 2000 ואילו שגרירות ישראל בניו-דלהי מואמנת בסרי-לנקה".

"ידיעות בכמה אמצעי תקשורת, כאילו סירבה סרי-לנקה לקבל סיוע מישראל שגויות עובדתית", מדגישה הודעת השגרירות.

בכמה עיתונים בארה"ב, לרבת וושינגטון טיימס, דווח, כי צאתה של משלחת צבאית ישראלית בת 150 איש לסרי-לנקה בוטלה בשבוע שעבר ברגע האחרון אם כי משלוח של 80 טון תרופות יצא לדרכו.

ההודעה טוענת, כי תיירים שנמלטו מהחופים הציפו את בתי-המלון בקולומבו הבירה ונוצר מחסור חמור במקומות לינה לקליטת המשלחת. בנוסף לכך, הגיעו לסרי-לנקה מספיק בעלי מקצועות רפואיים. ההודעה מציינת, עם זאת, כי הגעת המשלחת לא בוטלה, אלא נדחתה וכי עשרה "מומחים רפואיים" מישראל כבר פועלים במדינה. הממשלה שומרת לה את הזכות להזמין מומחים רפואיים (נוספים) מישראל בעת הצורך", צויין בהודעה.

במשך שנים רבות, עוד לפני כינון היחסים הדיפלומטיים, היו יחסים צבאיים טובים בין סרי-לנקה לישראל. ממשלת סרי-לנקה קיבלה סיוע צבאי מישראל במאבקה הממושך נגד המורדים הטאמיליים.

גם שגריר אינדונזיה בוושינגטון הודה לאיילון על הצעת ישראל לסייע למדינה ואמר שיבדוק עם שלטונות ארצו כיצד לטפל בהצעה הישראלית. ישראל החליטה לתאם את פעילות הסיוע שלה באסיה עם ארה"ב והשגריר איילון עמד להיפגש הערב לצורך זה עם מארק גרוסמן, תת שר החוץ לעניינים פוליטיים, וביום ד' עם אנדרו נאסטיוס, ראש הסוכנות לפיתוח בינלאומי של ארה"ב (USAID), שמרכזת את הסיוע האמריקני.

"ישראל תציע שת"פ עם ארה"ב בהושטת עזרה לנפגעי אסון הצונאמי", אמר אמש איילון לגלובס. "פיזור המאמצים מקשה על עבודות הסיוע. לארה"ב נוכחות מסיבית באזורי האסון ואנו נפעל להשתלב ברשת האמריקנית בהתאם ליכולותנו".