אושרה לקריאה שנייה ושלישית: חברי קיבוץ לא יפונו מבתיהם בפירוק המשק

חברי קיבוץ לא יפונו מבתי המגורים שלהם אם המשק ייכנס להליכי פירוק. הגנה זו הובטחה בהצעת חוק שאושרה היום (ד') בוועדת הכלכלה ביוזמת ח"כ אורית נוקד (עבודה).

הצעת החוק שאושרה לקריאה שנייה ושלישית קובעת, כי בעת פירוק של קיבוץ, לאחר שנקלע לחובות, יקבלו החברים הגנה מפני הפינוי מדירותיהם, אלא אם כן הוכח שיינתן להם מקום מגורים חלופי.

נוקד אמרה, כי ההוראות הקיימות בפקודת פשיטת הרגל ובחוק ההוצאה לפועל אינן מספקות הגנה מפורשת וברורה על חברי הקיבוץ בבתיהם. "מצד אחד חבר הקיבוץ הוא אינו החייב במקרה של פירוק, ומאידך הוא אינו הבעלים של רכושו. החוק משווה את זכויותיו לאלה של יתר אזרחי המדינה", אמרה.

מנהל קשרי לקוחות בבנק הפועלים, צבי כינור, התנגד לחוק ואמר, כי לדעתו ראוי להשאיר את המצב הקיים, שכן הבנקים הגיעו להסדר מוסכם עם הקיבוצים שנקלעו לקשיים כלכליים, "לא פינינו אף חבר קיבוץ מביתו בשנתיים האחרונות, אנחנו מגיעים להסדרים וולנטריים ואין צורך בחקיקה שתפגע בזכויות הקניין", אמר כינור.

ח"כ אברהם פורז (שינוי) טען, כי הצעת החוק מגינה על חברי הקיבוץ על חשבון הנושים. "מדוע לפגוע בגוף הפרטי או העסקי"? שאל פורז ואמר שהוא אינו מתנגד לחוק ובלבד שהמדינה תפצה את חבר הקיבוץ על הפגיעה בדירתו לפי ערך הדירה. "אין ספק שלחבר הקיבוץ יש זכות לקבלת פיצוי במקרה זה", אמר.

יו"ר הוועדה, ח"כ שלום שמחון (עבודה), שתמך בהצעת החוק אמר, כי יש חשיבות עליונה להבטיח את ההגנה לחברי הקיבוצים במקרה שנקלעו לפשיטת רגל. "הקיבוצים והמושבים מגינים על המדינה בקרקעותיהם בפריפריה ובקו העימות, ולמרות שמדובר ברכוש משותף חייבים להגן על האינטרסים של חברי הקיבוץ בדיוק כפי שהחוק מגן על בתי האזרחים האחרים במדינה", ציין.

החוק יעלה לאישור סופי במליאת הכנסת בימים הקרובים. </BODY