שכר המינימום במדינות אירופה עלה בממוצע בכ-9% בשנה האחרונה

שכר המינימום באירופה עלה באופן משמעותי בשנה האחרונה, תוך שהוא חורג מקצב האינפלציה השנתי במרבית המדינות ביבשת, כך מגלה מחקר חדש שפורסם היום (ה').

שכר המינימום ברחבי אירופה עלה בממוצע בכ-9%, נכון לתחילת 2005, כך עולה מנתוני פדרציית המעסיקים האירופים.

כמחצית ממדינות אירופה בהן נהוג על פי חוק שכר מינימום, עדכנו את גובה שכר המינימום בתחילת ינואר. עם זאת, הפערים בגובה שכר המינימום בין מדינות שונות ביבשת נותרו משמעותיים.

עובד בלוקסמבורג ישתכר שכר מינימום של 1,466 אירו, בעוד ששכר המינימום בלטביה - אחת מעשר החברות החדשות באיחוד האירופי - מגיע ל-121 אירו לחודש בלבד.

על פי התאחדות המעסיקים האירופית, לעתים "גובה שכר המינימום משקף קנה מידה לרמת חיים, הקרובה לרמות של קצבת מחייה, ולעתים אף נמוכה מהן".

במקביל נראה כי לשכר המינימום הקבוע בחוק יש השפעה מייצבת על רמות השכר במדינות בהן נהוג שכר מינימום על פי חוק, מסכם המחקר. שכר המינימום באירופה נע בין 19 אירו לחודש בלבד בפדרציה הרוסית, לבין 1,466 אירו לחודש בלוקסמבורג.

באוסטריה, דנמרק, פינלנד, גרמניה, איטליה ושבדיה לא נהוג שכר מינימום על פי חוק, אך למרות כן, הן מחויבות להסכמים קיבוציים סקטוריאליים, שיחדיו מכסים שיעור גבוה של כוח העבודה במשק. ארגון העבודה הבינלאומי קבע שכר מינימום, העומד כעת על 500 דולר ארה"ב לחודש.