פרויקט הרכבת לראשל"צ-מערב יתייקר ב-150 מיליון שקל; יתעכב ב-9 חודשים

ייפתח ברבעון האחרון של 2008 במקום בינואר 2008; נתיבי איילון: ההתייקרות - בגלל תוספת עבודה

פרויקט הרכבת לראשון-לציון מערב צפוי להתעכב תשעה חודשים ועלותו תתייקר ב-150 מיליון שקל. המועד המקורי לפתיחת הקו נקבע לינואר 2008, אך בשל עיכובים סטטוטוריים ואחרים צפוי הפרויקט להיפתח רק ברבעון האחרון של 2008.

חברת נתיבי איילון הגישה לאחרונה בקשה לתוספת תקציבית בסך 150 מיליון שקל. החברה מבצעת עבור רכבת ישראל את עבודות התשתית המקדימות להנחת המסילה, בהיקף של 720 מיליון שקל.

אורך קו הרכבת מתחנת ההגנה בת"א למחלף משה דיין בראשל"צ הוא 9.2 ק"מ, הפרויקט כולל 3.8 ק"מ נוספים עד לתחנת ראשון לציון מרכז. לאורך הקו יוקמו 8 תחנות: ההגנה, חולון, וולפסון, יוספטל, קוממיות, משה דיין, מכללות ראשון-לציון, וראשל"צ-מערב.

ב-2005 תפרסם הרכבת שבעה מכרזים חדשים לקידום העבודות בפרויקט. מנכ"ל נתיבי איילון, אריה בר, אמר ל"גלובס", כי התוספת התקציבית אינה התייקרות, אלא תוספות עבודה שלא נלקחו בחשבון עם תחילת העבודות.

לדבריו, במסגרת העתקת התשתיות של חברת החשמל נדרשה נתיבי איילון להעביר את התשתיות במינהרת חשמל. עוד נדרשה החברה להעתיק את מחסני הג"א ליד בית ספר עוז. עבודה נוספת מתייחסת לעבודות ניקוז בצומת חולון, הרחבת רצועת הרכבת בתחנת משה דיין, קירות תמך לאורך איילון צפון באיזור חולון ועבודות נוספות.

לדברי בר, עבודות אלה לא נכללו בתכנון הראשוני והצורך בהם התעורר תוך כדי עבודה.

בנוסף, הודיעה נתיבי איילון כי לאור הבעיות הסטטוטוריות כנראה יהיה איחור של תשעה חודשים.

פרויקט הרכבת לראשל"צ נתפס בעיני הנהלת הרכבת, היו"ר, משה ליאון, והמנכ"ל, יוסי מור, כאחד הפרויקטים החשובים והכלכליים ביותר. על-פי נתונים שהציגה הרכבת, בשנה הראשונה להפעלת הרכבת ייסעו בה 4.8 מיליון נוסעים ובשנת 2015 מצפים ל-18.5 מיליון נוסעים. לשם השוואה, בשנת 2004 נסעו בכל הקווים של הרכבת 23 מיליון נוסעים.

עלות הפרויקט היא 1.925 מיליארד שקל, 720 מיליון שקל מתוכם תקציב שהופנה לנתיבי איילון.

השבוע קיימה הנהלת הרכבת סיור ודיון בפרויקט. על-פי הדיווח עולה, כי הבעיה העיקרית הוא הקושי בסיום ההליכים הסטטוטוריים.

הנהלת הרכבת החליטה, כי לא יימסרו שני מכרזים גדולים לאותו קבלן כדי להבטיח ניצול מקסימלי של לוחות הזמנים. בישיבה אמר ליאון, כי הוא מקווה שהרכבת תדביק את הפיגור בלוחות הזמנים.

מנכ"ל הרכבת, יוסי מור, אמר בתגובה: "כל תקציב נוסף לביצוע עבודות בקו ראשל"צ מערב דורשת אישור משרד התחבורה והאוצר. הנושא נמצא בדיון של מנכ"ל משרד התחבורה והוא זה שיכריע אם יש מקום לאשר את בקשת נתיבי איילון".