"ועדת בך לא תקבל החלטה נמהרת על מינוי הנגיד הבא רק בגלל גורם הזמן"

בך הדגיש, כי טרם קיבל הודעה על כינוס הוועדה, וכי "כרגע איננו יודעים מיהם המומלצים בפנינו לתפקיד הנגיד"

"הוועדה לא תשמש חותמת גומי, וזה לא עולה על הדעת. הוועדה תצטרך למלא את תפקידה בצורה המלאה, ולא תקבל הכרעה נמהרת רק בגלל גורם הזמן".

כך אמר אתמול (ה') ל"גלובס" שופט בית משפט העליון בדימוס, גבריאל בך, יו"ר הוועדה למינויים בכירים בשירות הציבורי, בתשובה לפניית "גלובס" בנוגע למינוי הנגיד הבא של בנק ישראל.

ראש הממשלה, אריאל שרון, ושר האוצר, בנימין נתניהו, אמורים להכריע על מועמדם למשרה ביום ראשון הקרוב - שמונה ימים בלבד לפני סיום הקדנציה של דוד קליין. המועמדים המובילים הם קליין עצמו, ויקטור מדינה, פרופ' אמיר ברנע ואולי פרופ' אבי בן-בסט.

בך הדגיש, כי טרם קיבל הודעה על כינוס הוועדה, וכי "כרגע איננו יודעים מיהם המומלצים בפנינו לתפקיד הנגיד". חברי הוועדה הם אלוף (מיל.) חיים ארז ונציב שירות המדינה, עו"ד שמואל הולנדר.

לדברי בך, הוא יעשה את הכל כדי להשלים את הליך האישור בזמן, אבל אם הוועדה לא תוכל להגיע להחלטה במועד, הממשלה תצטרך למצוא פיתרון חוקי אחר.

"אפשר לעבוד לפעמים במרץ. אנחנו יכולים לשבת יום יום במקום פעם בשבוע, אבל אם הנושא לא בשל להחלטה עניינית, אנחנו לא נקבל החלטה רק בגלל גורם הזמן.

"ודאי שאנחנו לא מוכנים לקבל הפעם החלטה, רק בגלל גורם הזמן, אם מהבחינה העניינית נדרש זמן נוסף להחלטה. יכול להיות שהממשלה תצטרך למצוא פיתרון אחר. צריך לבדוק את החוק", אמר בך.

בתשובה לשאלה, האם הוועדה תשמש חותמת גומי או תסתפק בחומר בכתב בלבד, אמר בך: "זו שאלה רטורית. אנחנו לא היינו כאלה ולעולם לא נהיה כאלה".

"אנחנו לא פועלים רק על סמך חומר בכתב. אנחנו שואלים שאלות בעל-פה, ולעיתים הן חשובות יותר מהחומר הכתוב. אנחנו מזמנים כל אדם וכל גורם שחושב שיש לו מה לומר בנושא, ואם יש עוד אנשים שצריך לשאול אותם או לקיים דיון ענייני מלא, אנחנו נעשה זאת".

עוד אמר בך: "אנחנו נבדוק אם יש איזה שהוא פגם במינוי המוצע, מכל בחינה שהיא - מטעמים פוליטיים, כלכליים או קשרים אישיים". הוא הוסיף, כי בניגוד למינוי היועץ המשפטי לממשלה, אין זה מתפקיד הוועדה לחפש את המועמדים המתאימים בכל הארץ, אלא לבדוק שהמינוי המוצע ראוי, ושאין בו פסול או טעם לפגם כלשהו.

ככל הנראה, קיימים מספר תרחישים למקרה בו מינוי הנגיד יתעכב מעבר ל-17 בינואר:

*להאריך זמנית את כהונתו של קליין במספר חודשים בודדים, עד שהממשלה תחליט על הנגיד החדש. אבל סביר להניח שקליין לא יישאר אפילו דקה אחת מעבר לחצות 16 בינואר.

*להגיע להסדר עם קליין לפיו הממשלה תמנה אותו לקדנציה שנייה, אך במהלכה תוכל הממשלה להחליפו ולמנות נגיד חדש במקומו. בסבירות גבוהה: קליין ידחה את ההצעה.

*קליין או הממשלה יאצילו את סמכויות הנגיד לידי אחד משני המשנים לנגיד, ד"ר מאיר סוקולר ופרופ' אביה ספיבק. על פי חוק בנק ישראל, רק נגיד מכהן יכול להאציל מסמכויותיו לאחד מהמשנים, רק עד תום תקופת כהונתו. בהעדר נגיד מכהן, אין הממשלה יכולה להאציל את סמכויות הנגיד בידי אחד המשנים.