עמוס שפירא, מנכ"ל אל-על, עוזב את החברה; איזי בורוביץ': "מקווים שהעובדים ישכנעו אותו להישאר"

שפירא ל"גלובס": "אפילו לא התחלתי לנהל מו"מ לגבי המשך העסקתי; אין שום דבר מסתורי מאחורי עזיבתי, זו החלטה אמוציונלית"

מנכ"ל אל על , עמוס שפירא, הודיע היום (א') במפתיע על פרישתו מהתפקיד, מספר ימים אחרי שחברת כנפיים, שבשליטת קבוצת בורוביץ, השלימה את השתלטותה על אל-על.

היום החלה כנפיים לשלוט בפועל באל-על, אחרי שדירקטוריון אל-על אישר את מינויו של איזי בורוביץ ליו"ר הדירקטוריון, ואת מינויה של תמי מוזס-בורוביץ לסגנית היו"ר. שפירא הסכים להישאר בתפקיד עד שיימצא לו מחליף.

שפירא כיהן בתפקיד במשך שלוש שנים, ובמהלך השנה האחרונה העביר את אל-על לרווחיות, לאחר מספר שנות הפסדים. קודם לכן כיהן שפירא כמנכ"ל חוגלה-קימברלי.

איזי בורוביץ אמר ל"גלובס", כי "קיבלנו בהפתעה גמורה את פרישתו של שפירא. אנחנו - אני, אחי, דדי וגיסתי תמי, עדיין מנסים לשכנע אותו לחזור בו מפרישתו. אנחנו מאוד מאוכזבים. אנחנו אמרנו מספר פעמים באחרונה, כי אנחנו רואים את אל-על ממשיכה לשגשג ולהתקדם בניהולו של שפירא, שתרם רבות לחברה בשלוש השנים האחרונות".

לדבריו, "אנחנו מקווים שעובדי אל-על יסייעו לנו לשכנע את שפירא להישאר בתפקיד. כאשר ישבנו היום בחדר האוכל בחברה, באו עובדים לשפירא וניסו לשכנעו להישאר בתפקיד. אנחנו מקווים שהם ימשיכו לנסות ולשכנעו".

בתשובה לשאלה אמר בורוביץ, כי טרם החליט מי יהיה המנכ"ל הבא. "רק היום שמענו פעם ראשונה על החלטתו של שפירא, כך שעדיין לא התחלנו לחשוב מי יחליפו. בשלב זה, אין מועמדים לתפקיד".

שפירא אמר ל"גלובס", כי "ההחלטה התבשלה אצלי תקופה לא קצרה. מדובר בהחלטה אישית, שאינה קשורה לקבוצת בורוביץ. אני אפילו לא התחלתי לנהל עימם מו"מ כלשהוא לגבי המשך העסקתי. היום, כאשר החברה עברה לבעלות פרטית, זה הרגע הנכון להודיע על פרישתי".

עוד אמר שפירא, כי "כל הדיבורים האחרים לגבי פרישתי אינם במקום. אין שום דבר מסתורי מאחורי עזיבתי. זו החלטה אמוציונלית שקיבלתי. מלכתחילה לא הגעתי לאל-על כדי להיות עשיר. אם הייתי רוצה להרוויח הרבה יותר כסף, הייתי הולך לחברה אחרת, ולא לחברה ממשלתית. אני עבדתי באל-על בשביל האתגר ובשביל העובדים".

לדברי שפירא, "אל-על אמנם הרוויחה בשנה האחרונה רווחים משמעותיים, אבל היא עדיין לא גמרה את הפוטנציאל שלה. טוב מאוד שהשליטה עברה לאנשים המתמחים בתחום התעופה, ולא ליזם שהיה לוקח לו תקופה ארוכה ללמוד את החברה".

איזי בורוביץ', מבעלי השליטה באל-על והיו"ר הנכנס של החברה, כתב היום לעובדים:

"אנשי אל על היקרים, היום, הוא רגע מרגש עבור אחי, דדי ועבורי. אני שמח וגאה להצטרף היום למשפחת אל-על הענפה בארץ ובעולם. בשבילי, הבחירה באל על היא יותר מהחלטה עסקית - היא הגשמת חלום, המשך מתבקש של מסלול חיי בעשרים השנים האחרונות, ציון דרך ברמה האישית.

"לאחר שמועצת המנהלים של אל על בחרה בי הבוקר כיו"ר החברה ובתמי מוזס בורוביץ כסגן היו"ר מצאתי לנכון לכתוב לכם באופן אישי. ראשית, ברצוני ליידע אתכם כי עמוס שפירא, מנכ"ל החברה, ביקש הבוקר לפרוש מתפקידו כמנכ"ל החברה ב-3 שנים האחרונות.

"משפחתי ואני מצרים על כך מאוד. עמוס תרם רבות להפרטתה של חברת אל על והפיכתה לחברה תחרותית עסקית ולחברה רווחית, ועל כך אנו מודים לו. עמוס הסכים לכהן בתפקידו עד יימצא מחליף. יש לי בטחון מלא בעובדי אל על ומנהליה . יחד נפעל תוך שיתוף מלא של העובדים לשגשוג, הצלחה ולשיאים. גבוהים".

"איש חכם אמר פעם ש"אם תעשה את מה שעשית עד היום, תוכל להגיע רק עד לאן שהגעת עד היום..." . או במילים אחרות: שינוי הינו חלק משגרת החיים בחברה המודרנית. הוא צריך להיעשות מתוך למידה וחשיבה, על בסיס שיתוף והידברות בין עובדים למנהלים באופן מתמיד...

"אני מאמין בכל לבי, כי הפרטות הן תהליך רצוי ומבורך, וכי הצלחת המהלך באל-על הוא בבחינת יום חג למדינה ולאזרחיה. אני מאמין בשוק חופשי, בתחרות וביוזמה פרטית. זהו המנוף האמיתי להתפתחות מסחרית, להתייעלות, לביצועים אפקטיביים ולהתאמה מירבית לצרכי הלקוח".

שפירא, המנכ"ל הפורש, כתב היום לעובדים:

"ידידי עובדי ומנהלי אל על, תמיד דיברתי איתכם בכנות ופתיחות. היום אני כותב לכם בהרבה מאוד התרגשות... הודעתי היום ליו"ר הדירקטוריון, פרופ' בורוביץ', על כוונתי לסיים את תפקידי עם החלפת השליטה בחברה. הודעתי על נכונותי להישאר ככל שיידרש לצורך העברה מסודרת של האחריות למחליפי. היו"ר ביקש ממני שנקרא לו בפשטות איזי וכך אעשה. אין לי ספק שאיזי, יחד עם הדירקטוריון, יעשה ככל יכולתו להמשיך ולחזק את החברה לטובת נוסעיה ועובדיה.

"הצטרפתי אליכם לאל על לפני כשלוש שנים. ביחד עברנו את המשבר הקשה ביותר של התעופה בעולם ובישראל. ידענו ביחד מתח חרדות וגם חילוקי דעות, אך ביחד עשינו כמעט את הבלתי יאומן.

"במהלך שנים אלה עשתה אל על צעדי ענק, להיותה חברה עסקית יעילה יותר עם תוצאות עסקיות טובות בהשוואה לרב חברות התעופה בעולם ולמרות התנאים הקשים יותר של שוק התעופה בישראל.... אתם עשיתם זאת, ואתם יכולים להיות גאים בכך...

"לאורך כל התקופה שלי איתכם ראיתי אתכם לאורך כל שעות היממה. מהבוקר מוקדם בדלפקי הצ'ק אין ומרכז השליטה, דרך דיונים ופגישות עסקיות שחלקן היו גם מתוחות וכלה בשיחות אל תוך הלילה ברחבות המטוסים, בתוך המטוסים ובסדנאות העבודה. כל רגע היה עבורי אתגר וחלום שהוזן על ידי החום והחיבה שקבלתי מכל אחד מכם גם ברגעים שהיו לנו חילוקי דעות . בזכותכם, באתי למשימה ומצאתי חלום. אני אוהב כל אחד מכם..

"אין לי ספק שיחסרו לי הריגוש שבפתיחת נתיב חדש, טיסה נוספת, והגעת עולים חדשים. אני יודע שכל אחד מכם יחסר לי, עם החיוכים ועם הכעס, עם הבכי ועם השמחה עם ריח הדלק וכתמי השמן עם רעש המנועים וכריזות הטרמינל. אין לכם להצטער על כך עבורי. רק מעטים זכו למה שאתם הענקתם לי.

"ביום זה אני יכול לומר לכם בבטחה כי אין לי ספק שתמשיכו ביחד לעשות את אל על אפילו עוד יותר "ביזנס" שהוא "הכי בבית בעולם" לנוסעים ולכם. אני מקווה שאיפה שלא אהיה אשמע תמיד את צליל המנדולינה שבלבכם... תודה לכולכם ובהצלחה, עמוס".