אלוף פיקוד הצפון: מאבק הימין מסוכן ומדאיג יותר מהרקטות של חיזבאללה

"מה שקורה בחודשים האחרונים יותר מסוכן מכל רקטה שתעוף; אין הקפדה בקבלת סמכות הממשלה"

קצין בכיר בצה"ל מתח היום (ג') ביקורת קשה על הסרבנות שאותה מעודדת הנהגת המתנחלים בקרב אזרחים וחיילים: מדובר באלוף פיקוד הצפון, בני גנץ, שהשווה בין סרבנות הימין לבין מתקפת החיזבאללה האחרונה, בה נהרג חייל צה"ל - ואמר כי הראשונה חמורה הרבה יותר, מבחינתו.

אתר YNET דיווח, כי האלוף גנץ הבהיר היום, בדברים שנשא ביום עיון במכללת עמק יזרעאל: "אני חושב שמה שקורה לנו בחודשים האחרונים, מבחינת היכולת של הצבא למלא אחר החלטות ממשלת ישראל - זה יותר מסוכן מכל רקטה שתעוף. חלק מאיתנו אינו מקפיד לקבל את סמכות ממשלת ישראל ביחס לפעולות הצבא".

גנץ התייחס גם לאירוע הקטלני, אשר ארע שלשום בהר דב, בו הופעל מטען צד לעבר שיירת כלי רכב של צה"ל בעת שנעה בהר דב, ממוצב למוצב וכתוצאה מכך נהרג סרן שרון אלמקייס מגולני. אולם, הוא הבהיר, כי לא החיזבאללה הוא שצריך להדאיג אותנו. "אני מודה שאני מוטרד מרקטות הקרקע-קרקע שיש בידי החיזבאללה ומטילי הקרקע-קרקע שיש ברשות הסורים. אבל הרבה יותר אני מוטרד מהחוסן הלאומי חברתי פנימי שלנו".

אלוף פיקוד הצפון הוסיף: "עלינו להקפיד הקפדה יתרה על כך שאין ולא יהיה במדינת ישראל שום מקור סמכות אחר - חוץ מממשלת ישראל, ביחס לפעולות הצבא. כל לוליינות הסברית אחרת איננה קבילה בעיני. יש להוציא מרכיבים אישיים ואנושיים מפעולות צה"ל, כמו למשל חייל וביתו, זה ברמה האישית של העניין - אך ברמה המוסדית אסור לנו לתת לדברים כאלו לקרות בשום פנים ואופן".

מדובר בהתבטאות נדירה של קצין בכיר, שאיננו מרבה בהתבטאויות פוליטיות. האלוף בני גנץ הוא אחד המועמדים לתפקיד ראש אמ"ן הבא. בתפקידיו הקודמים שימש כראש יחידת הקישור ללבנון, שפורקה בעקבות נסיגת צה"ל, וכמפקד אוגדת איו"ש בתחילת האינתיפאדה.

בהתייחסו לפעולת חיזבאללה האחרונה, הבהיר גנץ: "בראייתם, הם יבצעו מינימום פעילות לאורך גבול הצפון רק כדי לתת צידוק להימצאותם שם ולא יסתכנו בהסלמה. אבל ככל שתתייצב המערכת הפנימית, גובר הסיכוי שנראה שינוי בדפוסי הפעולה במערכת הצפונית". בכך התייחס גנץ שוב לתהליך ההתנתקות, שלדבריו עשוי להביא ליציבות גם בגזרות נוספות.

בתגובה לדבריו של האלוף גנץ אמר דובר מועצת יש"ע, יהושע מור יוסף: "התנגדות הימין לתוכנית ההתנתקות היא לגיטימית וההשוואה שנעשית בין ההתנגדות לבין ירי הרקטות היא השוואה מופרכת".