חשמל זול ומזהם פחות

מיד לאחר שתוסדר תשתית הולכת הגז תחל התחרות האמיתית במשק החשמל; התקנות יעזרו לקדם תחרות זו

ערב פרישתו חתם שר התשתיות לשעבר, מודי זנדברג, על תקנות משק החשמל (קוגנרציה), התשס"ה-2004, שיקדמו באופן ניכר את התחרות בשוק החשמל, אך בכך אין די.

תנאי לפתיחתה של התחרות הוא קיומו של גז טבעי, ללא גז טבעי זמין - לא נראה יצרני חשמל פרטיים רבים. יש להניח, כי בקרוב ייכנס ספק גז טבעי נוסף לישראל, ומיד לאחר שתוסדר תשתית הולכת הגז, תחל התחרות האמיתית במשק החשמל.

התקנות שנחתמו נועדו לעודד את ייצור החשמל הפרטי בישראל באמצעות מתקני קוגנרציה, מתקנים המפיקים בו-זמנית חשמל ואנרגיה תרמית לתעשייה.

התקנות הן המשך למדיניות הממשלה לעודד את הקמתם של מתקנים לייצור חשמל בשיטת זו, במטרה לנצל את היתרונות הגלומים בייצור, חיסכון בדלק והפחתת זיהום האוויר.

שני מקורות עיקריים לפליטת דו-תחמוצת הגופרית לאוויר הם תחנות כוח לייצור חשמל ומפעלי תעשייה. מתקני הקוגנרציה יחליפו תחנות כוח ומתקנים לשריפת מזוט המצויים במפעלי תעשייה. לכך יהיו מספר יתרונות, הגז הטבעי זול מהמזוט, תהליך שריפתו מזהם הרבה פחות ובנוסף, נצילות מתקני הקוגנרציה גבוהה בהרבה מנצילותן של תחנות הכוח המשמשות כיום לייצור חשמל.

יש להניח, כי מתקני הקוגנרציה יוקמו בחצרי מפעלים תעשייתים עתירי אנרגיה, הצורכים אנרגיה תרמית בנוסף לאנרגיה חשמלית. הדבר יאפשר למפעלים אלה לנצל את התקנות, לחסוך בעלויות האנרגיה, ולהגדיל את הכנסתם באמצעות מכירת החשמל העודף שייצרו.

יצרן שיקים מתקן קוגנרציה, יהיה רשאי למכור לחברת חשמל עד 70% מסך האנרגיה המיוצרת במתקן למשך 12 שנים, או עד 50% מסך האנרגיה המיוצרת במתקן למשך 18 שנים.

במתקנים קטנים יותר, המחוברים לרשת מתח נמוך או לרשת מתח גבוה, יהיה רשאי היצרן למכור את מלוא תפוקת המתקן לחברת חשמל במשך 18 שנים.

לפי חוק משק החשמל, רשות החשמל אחראית לקביעת תעריפי החשמל ובהתאם לכך, התקנות קובעות, כי הרשות תיקבע מהו התעריף לפיו תשלם חברת חשמל לייצרנים הפרטיים.

התקנות הגדירו אמנם את הקריטריונים העיקריים לקביעת התעריף, במגמה שיהיה בתעריף זה לתמרץ הקמתם של מתקני קוגנרציה, אך בסופו של דבר נתונה ההחלטה בידי הרשות.

עלינו להמתין ולראות מה התעריף שתקבע הרשות, כדי לבחון את כדאיות הפעלתו של מתקן קוגנרציה בכלל ומכירת החשמל לחברת החשמל בפרט.

בנוסף קובעות התקנות, כי הולכת חשמל ממתקן קוגנרציה תתבצע באמצעות רשת החשמל של חברת החשמל, תוך תשלום העלויות. יחד עם זאת מגדירות התקנות מצבים בהם ניתן יהיה להוליך את החשמל שלא באמצעותה, ובכך לחסוך את עלויות הולכת החשמל, ולהביא להוזלה נוספת במחיר החשמל לצרכן.

נושא חשוב נוסף המוסדר בתקנות הוא חובתה של חברת חשמל להמשיך במתן השירותים לצרכניו של היצרן הפרטי מבלי להפלותם.

אין ספק, כי אחד מהחששות העיקריים של צרכן השוקל לרכוש חשמל מיצרן פרטי, יהיה החשש מנחת זרועה של חברת חשמל אם יעז לעשות כן. לכן, יש חשיבות רבה להגנה זו שמקנות התקנות.

הכותב ממשרד מ.זליגמן ושות'