אט"ד לממשלה: לא לאשר סלילת כביש 9 - אין בו צורך

אגודת אדם טבע ודין פנתה לממשלה בדרישה שלא לאשר את החלטת הות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות) לסלול את כביש הרוחב 9, בין כביש החוף לכביש חוצה ישראל. אט"ד דורשת להעביר את הדיון בכביש למוסדות התכנון הרגילים.

לטענת אט"ד, הכביש עובר בגן לאומי נחל אלכסנדר, בפארק השרון ודרך שטחים בעלי ערך נופי וסביבתי חשוב, ולכן יפגע בטבע ובנוף.

עוד קובעת אט"ד, שמרבית האיזור בו יעבור הכביש הוא בעל רגישות הידרולוגית גבוהה מאוד, שכן הוא מצוי מעל ובסמוך לבארות מי שתייה של אקוויפר החוף, הסובלות מזיהום גבוה. לטענתה, סלילת הכביש רק תגביר את הזיהום.

טענה נוספת היא, שהכביש מתוכנן במרחק של עשרה ק"מ בלבד מכביש הרוחב 57 שמדרום, ובמרחק של פחות מ-10 ק"מ מכביש הרוחב 65 שמצפון, ולכן אין בו שום צורך.

אט"ד מדגישה, שבמדינה מעוטת משאבי קרקע, אין זה הגיוני להקים מערכת כבישי רוחב עתירי שטח, הממוקמים במרחק ממוצע של פחות מעשרה ק"מ אחד מהשני.

אט"ד מציעה לחליפין לשדרג את הכבישים הקיימים באמצעות ביטול מחלפים ותוספת נתיבים, לפתור בכך את בעיית הפקקים והעומס ולחסוך כסף רב.

עוד טוענת אט"ד שהות"ל, לא בדקה את העלויות הסביבתיות הנובעת מהסלילה, למרות שמדובר בתוכנית המבזבזת כסף אב ופוגעת בה.

טענה נוספת היא שעצם סמכות הות"ל לדון בכביש נעדרת בסיס משפטי, משום שמדובר בתוכנית שהליכי אישורה החלו במסגרת מערכת התכנון הרגילה, וכי מדובר בכביש שביצועו אמור להתבצע בשלבים לאורך 15 שנה. לטענתה, הדבר אינו מצדיק אישור בהליך המזורז בות"ל.