כתנאי לאישור חוזה אחיד הכבלים יגישו דו"ח תלונות

בית הדין נענה לבקשתה של המועצה לצרכנות

חברות הכבלים יגישו את התלונות שקיבלו בששת החודשים האחרונים תוך פירוט סוג התלונה ואופן הטיפול בה, לבית הדין לחוזים עתידיים. כך קבעה היום שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, מרים מזרחי, בתום דיון שהתייחס לבקשה של חברות הכבלים תבל וגוונים לאשר להן את החוזה האחיד שעליו מוחתמים המנויים.

לדברי השופטת מזרחי, יש מקום לבדוק את התלונות שהגיעו לחברות הכבלים הללו ולגופים אחרים לפני שבית-הדין יאשר את ההסכם עם הלקוחות כחוזה אחיד. עוד אומרת השופטת, כי החברות רשאיות לטעון כנגד ההחלטה האמורה בתוך 21 יום.

לדברי השופטת, על חברות הכבלים לשאת בנטל גילוי מוגבר, שכן הן מבקשות את האישור לחוזה האחיד הנוגע לציבור כה רחב. עוד מבקשת השופטת, להעביר את פרוטוקול הדיון שהתקיים היום בבית הדין למועצה לשידורי כבלים ולווין, ולוודא השתתפות נציג של המועצה בדיון בנושא זה.

זו הפעם הראשונה שבה דורש בית הדין לחוזים עתידיים להגיש מחברה המבקשת לאשר לה את החוזה האחיד, להגיש את רשימת התלונות וכן את התלונות בתקופה מסוימת לעתיד. את הבקשה לעשות כך הגיש עו"ד יוסי ברג המייצג את המועצה הישראלית לצרכנות.

ברג טען, כי שוק החוזים האחידים מתייחס למאות מיליארדי שקלים בשנה וחוק חוזים עתידיים חוקק לפני עשרות שנים. ברג אמר כי המועצה לצרכנות הציעה, שהספקים עצמם כמו חברות הסלולר והכבלים יפעלו בהתאם לחובת הנאמנות המוגברת שלהם ותום הלב לציבור ויקבלו על עצמם להודיע בכל שנה לרגולטור מהם הם נושאי התלונות סדר גודל התלונות ומה הפתרון שהם מציעים.

ברג אמר, כי הוא מחזיק בידיו מאות תלונות נגד חברות הכבלים שהתקבלו במועצה לצרכנות, שחלק ניכר מהן מועבר לחברות הכבלים. "חוזה שלא יבחן את התלונות ויאושר תהיה בו פגיעה בציבור.

בא-כוח חברת הכבלים, עו"ד יצחק פינק, אמר כי חברות הכבלים אינן יודעות על מאות תלונות. לדברי פינק, לחברות יש קשר יומיומי עם הרגולטור, שכל תפקידו לבדוק את התנהלות החברות. עוד אומר פינק, כי לחברות הכבלים יותר ממיליון לקוחות, ותמיד יהיה אחד שלא יהיה מרוצה מדבר כזה והשני לא יהיה מרוצה מדבר אחר.

בדיון הודיעו חברות הכבלים כי קיים כבר נוסח משולב להסכם שחברות הכבלים התחילו ליצור, והוא כולל תיקונים עפ"י בקשת המועצה לצרכנות והיועץ המשפטי לממשלה. חברות הכבלים הודיעו כי לקוחות חדשים יוחתמו רק על הסכם אחד, שתוך שבועיים שלושה תהיה לו טיוטה סופית. (ו.ע 2071/01).