עזור לא רוצה לחלק את ג'רוזלם

חודשיים וחצי בלבד לאחר שיצאו בהצהרות אופטימיות על רכישה משותפת של "ג'רוזלם פוסט", מתפרקת חבילת אלי עזור וקבוצת קאנווסט הקנדית בקולות צורמים, המלווים במאבק משפטי ותקשורתי. משפחת אספר, בעלי קאנווסט, לא הזרימה את הכסף לעסקה, ועזור, כך נראה, לא ממש מעוניין עוד בעסקה המשותפת. מה קרה שם? תלוי את מי שואלים > יעל גאוני מביאה את כל הגרסאות

כחודשיים וחצי בלבד לאחר שעובדי "ג'רוזלם פוסט" התבשרו בדבר רכישת העיתון על-ידי גורמים חדשים, הם שוב עומדים במשרדיה הישנים של מערכת העיתון בירושלים במצב של חוסר ודאות. המלחמה התקשורתית והמשפטית שנוצרה בין בעלי הבית החדשים שלהם לא מעודדת אותם, למרות שלחזור אחורה לימים של לפני הרכישה, כשהעיתון היה עוד בידי הולינג'ר אינטרנשיונל, הם בטח ובטח לא רוצים.

גם לעובדי הפוסט נודע רק בתקופה האחרונה על הקשיים שנתגלעו בין אלי עזור, בעל השליטה בחברת מרקעי תקשורת הישראלית, לבין משפחת אספר, בעלת השליטה בקאנווסט הקנדית, לאחר שקאנווסט החליטה להוריד את הכפפות ולפנות לערכאות משפטיות. מסתבר כי הקשיים בין הצדדים, שהיו אמורים להחזיק ב"ג'רוזלם פוסט" בחלקים שווים, נולדו מיד, כמעט יום לאחר הדיווחים הנוצצים והאופטימיים על רכישת על העיתון על נכסיו, תמורת 13.2 מיליון דולר.

כצפוי, כמו בכל מחלוקת, גם הפעם שתי גרסאות לסיפור אחד. על כך שב-15 בנובמבר נחתמה עסקת הרכישה על-ידי עזור ומשפחת אספר מידי קבוצת הולינג'ר אינטרנשיונאל תמורת 13.2 מיליון דולר, כולם מסכימים. מכאן הפרשה מסתעפת.

עזור, לפחות בשלב זה, הוא הצד היחיד לעסקה שהזרים את הכסף. המשמעות: למרות הדיווחים על הרכישה המשותפת, הוא זה ששילם בפועל 13.2 מיליון דולר במזומן להולינג'ר, דבר שמותיר אותו, בשלב זה, בעל ההחלטה לגבי הנכסים אותם קנה. מנגד, עד כה קאנווסט החליטה שלא להזרים כסף לעסקה, קרי לא להזרים כסף לעזור. מבחינתה, עזור לא כיבד את ההסכם שהושג בין הצדדים כבר לפני מספר חודשים.

עזור על גג העולם

הכל התחיל ביוני 2004. בין מרקעי תקשורת וקאנווסט נוצר קשר, והוחלט על הליכה משותפת לרכישת "ג'רוזלם פוסט". האמצעי היה הקמת חברה משותפת שתהיה בבעלות משותפת של שני הצדדים. אולם לצורך הקמת החברה היו צריכים להתקיים מספר תנאים: פתיחת חשבון בנק משותף, הזרמת כסף בחלקים שווים על-ידי כל אחד מהצדדים, הכנת תוכנית עסקית ומתן התחייבויות להשקעות עתידיות משותפות. באותם ימים עזור הרגיש על גג העולם: חברת התקשורת הגדולה ביותר בקנדה, הפועלת באמצעות ערוצי טלוויזיה, מעל 100 עיתונים, תחנות רדיו ואינטרנט רואה בו את מנוע הצמיחה שלה בישראל. עזור, מבחינתו, ראה במשפחת אספר מנוע צמיחה עבורו לעסקים אחרים, חובקי עולם, כמו גם ל"ג'רוזלם פוסט", שהעוגן העיקרי שלו צריך להיות, איך לא, בצפון אמריקה.

למרות שסיכום עקרוני זה בין הצדדים הושג כבר ביוני, בפועל עד נובמבר לא התקדם דבר. החברה המשותפת לא הוקמה, ועסקת ה"ג'רוזלם פוסט" הלכה והתרחקה מידיהם של המשקיע הישראלי וחברת הענק הקנדית. קאנווסט, כחברה ציבורית שמרנית שנסחרת בבורסה, חששה מהמספרים העגומים שהציג "ג'רוזלם פוסט", ודרשה טרם הרכישה לבצע בדיקת נאותות לעיתון ולנכסיו. הולינג'ר סירבה.

בינתיים, גם איש העסקים הישראלי שלמה בן-צבי, מבעלי השליטה בערוץ "התכלת" ובעל מניות בערוץ 10, החל להראות סימנים באשר לכוונותיו לרכישת "ג'רוזלם פוסט", ואף הציע הצעה כספית שנעה סביב 10 מיליון דולר (הצעה שגדלה בשלב מאוחר יותר ככל הנראה לכ-12 מיליון דולר). עד אז זה היה הסכום אותו הציעו גם מרקעי תקשורת וקאנווסט עבור העיתון. עזור, כך מסתבר, הרגיש שהעסקה הולכת ומתרחקת ממנו, ועזור אינו אוהב להפסיד. הוא לקח הימור, הציע תמורת העיתון ונכסיו 13.2 מיליון דולר, וביצע את הרכישה.

גורמים המקורבים לעסקה אמרו בימים האחרונים כי בשלב זה, הולינג'ר - אשר אינה מכירה את עזור או את מרקעי תקשורת - ביקשה מקאנווסט לתת לשותפה החדש שיפוי לעסקה, אולם בקשה זו נענתה בסירוב. למרות כל השתלשלות העניינים ולמרות שבפועל מרקעי תקשורת רכשה את "ג'רוזלם פוסט" לבדה, עם פרסום ההודעה בדבר השלמת העסקה עזור היה יותר מגאה בשותפיו לרכישה.

קלוזינג יש, כסף אין

כחודש מאוחר יותר, 15 בדצמבר, התבצע הקלוזינג של העסקה. לאונרד אספר הגיע ארצה כדי לברך ולהיפגש עם עובדי ה"פוסט", אך גם הפעם, הכסף לעסקה לא הועבר. על-פי דיווחים של מקורבים לשני הצדדים, בשלב זה המתח בין עזור למשפחת אספר היה כבר ניכר. מבחינת קאנווסט, גם לאחר חודשים כה רבים מאז הסיכום הראשוני וגם לאחר השלמת העסקה והתשלום עבורו על-ידי מרקעי תקשורת, התנאי ההכרחי מבחינתה להשלמת העסקה בין הצדדים היה חתימה על ההסכם להקמת חברה משותפת, שכאמור לא הוקמה.

אולם, בשלב זה בין הצדדים כבר נתגלעו מחלוקות לגבי ההסכם. מרקעי תקשורת, אומרים מקורבים לעסקה, גילתה כי מעבר לפן העסקי, קיים הפן המערכתי. לטענתם, אחד התנאים שהעמידה משפחת אספר, משפחה קנדית יהודית, להנהיג בעיתון. להסכם הוא שליטה מלאה ובלעדית במערכת. "התברר שהם רוצים להוביל קו ימני ניצי, הדומה לדעותיהם האישיות. מעבר לזה שזה דבר שיגמור את העיתון שיווקית, זה קו אסור, בטח ובטח לעיתון שמשרת את כלל העם היהודי, בארץ ובעולם", אומרים אותם מקורבים.

בשלב זה, מרקעי תקשורת הבינה כי קאנווסט כבר לא תהיה פרטנרית שלה, לא ב"פוסט" ולא בכלל. מקורבים לעסקה אמרו בימים האחרונים, כי לקאנווסט אג'נדה משלה, וכי אי הזרמת הכספים היא במסגרת רצונה להשיג הקלות והטבות כספיות בהסכם.

אולם למה שחברת ענק כמו קאנווסט, אשר נסחרת בבורסה של ניו-יורק לפי שווי של כ-5 מיליארד דולר תחליט לבקש הקלות או תנסה לבקש הנחות על סכום של כ-6.6 מיליון דולר? קאנווסט, מבחינתה, ממשיכה לטעון כי עזור לא עמד בסיכום שנחתם בין הצדדים עוד ביוני האחרון, לפיו תוקם חברה משותפת והיא זו שתרכוש ותשלוט ב"ג'רוזלם פוסט". הכסף, אומרים מקורבים לצידה של קאנווסט, אינו הסיבה בגינה העסקה לא התקדמה.

ככל שעוברים הימים, רכישת "ג'רוזלם פוסט" נראית יותר ויותר אטרקטיבית, שכן שוויה של הקרקע עלייה ממוקם בית הדפוס של העיתון מסתכם בכמעט 7 מיליון דולר (שטח של כ-9.5 דונמים הנמצא בשכונת רוממה בירושלים), יותר ממחצית מהסכום ששילמה מרקעי תקשורת עבור העסקה. עם זאת, האטרקטיביות של הקרקע אינה, ככל הנראה, הסיבה העיקרית שבגינה עזור מעוניין לשמור את השליטה לעצמו בשלב זה. הרי יש לצפות שעזור, איש עסקים ותיק וממולח, ידע עוד בטרם העסקה כי רכישה זו בסופו של דבר כדאית גם פיננסית, וכי את שווי נכסי "ג'רוזלם פוסט" הוא ידע עוד הרבה לפני הרכישה בפועל.

אז מה היא הסיבה האמיתית לכך שמשפחת אספר לא הזרימה כסף ושעזור לא ממש מעוניין עוד בעסקה המשותפת? קאנווסט, כחברה בורסאית מסודרת ושמרנית, רוצה הסכם מסודר עם מרקעי תקשורת, ואילו מרקעי תקשורת קיבלה רגליים קרות בכל הקשור לקאנווסט, כך לפחות מעידים המקורבים לעסקה. הסיבה הרשמית, לדבריהם, היא הקו הימני ניצי, בו, לטענתם, מעוניינת משפחת אספר, הדבר, על-פי אותם מקורות, התברר לעזור רק בשלב מאוחר יותר, מאוחר מדי.

למרות שהעסקה בין הצדדים הגיעה למבוי סתום, מאז ההצהרה על רכישת ה"גרוזלם פוסט" על-ידי הצדדים נעשו שני מינויי מפתח ב"ג'רוזלם פוסט". משה בר-צבי, לשעבר סמנכ"ל השיווק והמכירות במירס מונה למנכ"ל העיתון, ואילו אביב בושינסקי, לשעבר ראש המטה של של שר האוצר בנימין נתניהו, מונה לתפקיד המו"ל. בושינסקי, יש לציין, הוא מינוי שהוצע על-ידי משפחת אספר, אולם היה מקובל מלכתחילה על-ידי שני הצדדים. בושינסקי, מעבר לקשריו הענפים כתוצאה מתפקידיו הקודמים, הוא בעל זיקה ל"ג'רוזלם פוסט" עוד מימי ילדותו שכן אביו, ג'ו בושינסקי, שימש במשך שנים רבות ככתב בכיר בעיתון.

עד השלב הזה עוד ניסו הצדדים עוד להתגבר על הקשיים, אולם לפני כשבוע חילוקי הדעות עברו לפסים משפטיים. קאנווסט הכריזה על הליכי בוררות נגד מרקעי תקשורת, וזאת בטענה להפרה חד צדדית של הסכם הרכישה המשותפת על-ידי מרקעי תקשורת, קרי עזור. קאנווסט פנתה לבית המשפט המחוזי בניו-יורק, בבקשה לצו מניעה זמני נגד עזור. בצו המניעה ביקשה קאנווסט למנוע מעזור את מכירת או העברת נכסי "ג'רוזלם פוסט", פיטורי עובדים או שינויים אחרים בעיתון. פרסום ההודעה בדבר ההליך המשפטי כלל גם התייחסות מאופקת לעניין ההסכם, לפיה החברה מצטערת שמרקעי תקשורת בחרה שלא לכבד את תנאי ההסכם עימה.

כיומיים לאחר הודעה זו, קאנווסט מחריפה את המאבק, ומגדירה את הסכסוך בין הצדדים כ"סחיטה". בהודעה שפורסמה על-ידי החברה נמסר, כי בושינסקי נפגש לאחרונה עם חברי מערכת העיתון, ודיווח לעובדים כי בניין הדפוס צפוי לעבור מירושלים לתל-אביב, מקום מושבה של מרקעי תקשורת, כי שטח הבניין צפוי להימכר ואילו המערכת עצמה תישאר בירושלים, שם מקומה ושם מתגוררים מרבית חברי המערכת. כך או כך, מחרתיים (ג'), יובא הנושא בפני בורר, אשר ידון בסוגיה שהפכה כאמור לסוגיה משפטית.

עזור ידוע ככזה שאינו מתראיין לתקשורת ואינו מתרגש מידיעות המתפרסמות לגביו ולגבי עסקיו, אולם לאחר הודעתה של קאנווסט תחת הכותרת "סחיטה" החליטו במרקעי תקשורת להגיב בחומרה. בתגובה שפורסמה על-ידי החברה נאמר כי החברה לא תיגרר למסע הכפשות שגורם אחד מנסה להציג. "אין ספק שיש קרע עמוק בין מרקעי תקשורת לבין קאנווסט. יש כאן הבדלי גישה ותפיסת עולם מערכתית שונה מהותית בתכלית השינוי בין שתי הקבוצות. כיוון שהקרע בלתי ניתן לאיחוי, לא ברור מדוע עדיין קאנווסט, עם מסע השמצות שכזה, רוצה להיות שותפה של מרקעי תקשורת".

תגובה זו, למרות שאינה נמסרה ישירות על-ידי עזור מסבירה את הכל. מבחינתו של עזור, העסקה סגורה, "גרוזלם פוסט" שלו, ושלו בלבד. הוא אינו רוצה את קאנווסט איתו, ובשלב זה הוא ככל הנראה רוצה את "ג'רוזלם פוסט" לבד. תגובה זו של מרקעי תקשורת יותר מרומזת את אשר עזור רוצה להגיד,בעיקר באשר להבדלי הגישה ותפיסת העולם המערכתית.

שלא לציטוט אמרו בימים האחרונים גורמים המקורבים לעסקה, כי "עזור הוא זה שמשלם כבר חודשיים משכורות לעובדי העיתון. עזור הוא זה ששם את הכסף, עזור הוא זה שלקח על כתפיו את ההתחייבויות ועכשיו רוצים להוציא לו צו מניעה. על מה? סחיטה הם קוראים לזה? הנסחט הוא עזור".

ומה הלאה? ככל הידוע, לעזור אין כל כוונה, לפחות בשלב זה, "לגעת" במערכת העיתון. מקורביו מעידים כי יש לו אמון מלא בעורך העיתון, דיוויד הורוביץ, וכי הוא נותן לו חופש פעולה מלא. מנגד, הצד המנהלי והאדמנסטרטיבי של העיתון צפוי לעבור תהלכי התייעלות, שיכללו ככל הנראה גם את מעברו של הדפוס, בסופו של דבר, לתל-אביב. *