הכנסת בעקבות מבקר המדינה: ועדה בין-משרדית ממליצה לקבוע נהלים מפורשים לתמלול האזנות סתר

הועדה ממליצה לקבוע נהלים לתמלול האזנות סתר באופן שהתמלול יהיה תואם מגבלות צו השופט שהתיר את ההאזנה ותוכנו לא יחרוג מהנושאים הרלבנטיים של החקירה שנעזרת בהאזנת הסתר

ועדה בין-משרדית ממליצה לקבוע נהלים מפורשים לתמלול האזנות סתר באופן שהתמלול יהיה תואם את מגבלות צו השופט שהתיר את ההאזנה ותוכנו לא יחרוג מהנושאים הרלבנטיים של החקירה שנעזרת בהאזנת הסתר. הוועדה, בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד לבנה משיח גם תובעת להציג לשופט המתבקש לאשר את ההאזנה את מירב המידע הקיים שיסייע לו בשיקול דעתו.

הוועדה הוקמה כדי להפיק את לקחי דו"ח מבקר המדינה שחשף ליקויים בתחום האזנות הסתר, אבל היא טרם הגישה את מסקנותיה והמלצותיה למרות שחלפה כבר חצי שנה מהמועד שנקבע לסיום עבודתה באוגוסט שעבר. את הפרטים מההמלצות המתגבשות חשפה אתמול (ב') עו"ד משיח בדיון מעקב אחר יישום לקחי דו"ח המבקר שנערך בוועדה לביקורת המדינה.

משיח הוסיפה כי הוועדה בראשותה גם תקבע אמות מידה לבקשת היתר להאזנת סתר במסגרת חקירה על פי חומרת העבירה, הסיכוי לאסוף מידע רלבנטי נוסף על תשתית הראיות הקיימת, ומידת הקשר בין העבירה לאיש שמבקשים להאזין לו. משיח ציינה כי אחרי הכל, ראוי לשקול את התועלת המקצועית שבהאזנה מול החשש לפגיעה בפרטיות.

השר לביטחון פנים גדעון עזרא אמר כי בגלל מורכבות הנושא, ועדת משיח לא סיימה את עבודתה, ועל כן צפוי רק דו"ח ביניים. עם זאת, המשטרה כבר פתחה בהליכים ליישום לקחי הביקורת לשינוי הנהלים וסגירת הפרצות, וקיימות כבר סנקציות פליליות ומנהליות נגד מי שיעברו על החוק. ראש מדור מודיעין במשטרה תנ"צ מאיר בוקובזה טען כי לא ניתן יהיה למחוק קטעים לא רלבנטיים מתמלול האזנות סתר במהלך החקירה, ללא פגיעה בראיות שיוצגו בבית המשפט. לדבריו, המחיקה אפשרית רק בתום ההליך המשפטי.

מבקר המדינה אליעזר גולדברג התערב בעקבות דברי בוקובזה כי המשטרה לא החלה בהפקת לקחי הביקורת, אשר סתרו את דברי השר עזרא שהפקת הלקחים כבר החלה. "אני שומע מהמשטרה תשובות שונות ולא הצלחתי להבין את העובדות לאשורן", אמר ושאל מדוע המשטרה ממתינה לדו"ח ועדת משיח במקום לגבש נהלים חדשים באופן עצמאי. תנ"צ בוקובזה השיב שחלק ניכר מהמלצות המבקר תוקנו ותיקון השאר צריך להיות בתיאום עם המלצות הוועדה.

יו"ר ועדת הביקורת ח"כ אמנון כהן (ש"ס) תבע מוועדת משיח להגיש את מסקנותיה בתוך חודשיים, עד סוף מרס. הוא תבע מהמשטרה להתחיל לפעול בתחום האזנות הסתר על פי נהלים חדשים תוך סתימת הפרצה הרצינית אותה חשף מבקר המדינה.