בוש הודיע אמש על הגדלת הסיוע לפלשתינים בנאומו על מצב האומה

נשיא ארה"ב: שלום בין ישראל לפלשתינים "בהישג יד" * פקידי ממשל: רייס נוסעת לאירופה לבקש ממנהיגי המדינות להשפיע על מדינות ערב שיגדילו סיועם לפלשתינים

בנאומו על מצב האומה, לפנות בוקר לפי שעון ישראל, הודיע הנשיא ג'ורג' בוש, כי החליט להגדיל משמעותית את הסיוע האמריקני הישיר לפלשתינים.

הנשיא אמר, כי יבקש מהקונגרס להקציב 350 מיליון דולר לסיוע לפלשתינים "כדי לתמוך ברפורמות פוליטיות, כלכליות וביטחוניות" ברשות.

"המטרה של שתי מדינות דמוקרטיות, ישראל ופלשתין, שחיות בשלום זו בצד זו, נמצא בהישג יד וארה"ב תסייע להן להשיג מטרה זו", הכריז בוש.

הגדלת הסיוע לפלשתינים וההצהרה שהסדר בין ישראל לפלשתינים נמצא בהישג יד מצביעות על החלטה אסטרטגית של הממשל להעמיק את מעורבותו בסכסוך במזה"ת, לפי הערכות של אנליסטים בוושינגטון בעקבות הנאום.

ביטחונו של בוש גבר בעקבות שיעור ההצבעה הגבוה בבחירות בעיראק והיבחרו של מחמוד עבאס לראש הממשלה הפלשתיני, אמרו האנליסטים. בניגוד להתנהלותו בתקופת נשיאותו הראשונה, מוכן עתה בוש להמר שוושינגטון תצליח להזיז את שני הצדדים לקראת הסדר. הוא מתחיל לבחון מהלכים מפרספקטיבה היסטורית ובמיוחד מנקודת המבט של מקומו בהיסטוריה.

שרת החוץ, ד"ר קונודליזה רייס, יוצאת היום (ה') לביקור בישראל ובאירופה, שבמהלכו תיפגש, ביום א', עם ראה"מ אריאל שרון ועם עבאס. לפי פקידי ממשל, המצוטטים הבוקר בניו יורק טיימס, אחת ממטרות הביקור היא בקשה ממנהיגים אירופיים לשכנע את מדינות ערב שיגדילו את סיוען לרשות הפלשתינית.

לדברי הפקידים, אחת הדרכים שבהן יהיה אפשר להשתמש בכסף היא מתן גמלת סעד בסך 100 דולר בחודש לפלשתינים עניים וכן מתן הטבות פנסיה לכ-1000 חברים במיליצות הפלשתיניות. המילה 'מיליציות' לא הוגדרה.

הפקידים אמרו, כי מתוך חבילת הסיוע בסך 350 מיליון דולר, 200 מיליון יתוקצבו מתוך בקשה לתוספת תקציבית מיוחדת לשנת הכספים הנוכחית למימון המלחמות בעיראק ובאפגניסטאן, שתוגש בימים אלה לקונגרס. הודעה על 200 מיליון הדולר לפלשתינים פורסמה כבר בעבר. החידוש בנאום בוש הוא תוספת של 150 מיליון דולר, שתהיה כלולה בהצעת התקציב הפדרלי לשנת הכספים הבאה.

שני הרכיבים של החבילה הפלשתינית מותנים אפוא באישור הקונגרס, שבעבר לא שש לסמוך ידו על מתן סיוע לפלשתינים, בטענה שאין שקיפות במנגנונים הפלשתיניים לטיפול בכספי הסיוע.

הפקידים אמרו עוד, כי רייס אף מתכננת לדון בהקמת ועדה משולשת ישראלית, פלשתינית ואמריקנית לניטור הצעדים של הצעדים היריבים להפגת המתיחויות. בין הצעדים שישראל תהיה מצופה לעשות: ביטול מחסומי דרכים ונקודות ביקורת והקלה במגבלות אחרות שמוטלות על הפלשתינים בשטחים.

הוועדה אף עשויה להקל על הליכי שת"פ מודיעיני בין ישראל הרשות וארה"ב כדי לשים קץ להתקפות טרור, במתכונת של הסדר קודם, לפני כמה שנים, שבו היתה מעורבים סוכנות הביון המרכזית ומנהלה אז, ג'ורג' טנט (שבינתיים פרש מתפקידו).

לדברי הפקידים, עשויה רייס להעלות בביקורה גם את סוגיית ציר פילדלפי בין עזה למצרים, שלטענת ישראל מוברחים דרכו נשק ותחמושת לשימוש הפלשתינים. הסוגיה הוגדרה כ"נושא רגיש ביותר". 750 חיילים מצריים אמורים לפטרל לאורך הציר, לאחר ההתנתקות, לדברי הטיימס. לא ברור אם תהיה בעזה גם נוכחות של כוח רב-לאומי, אך בעבר צדדה ארה"ב בהצבת כוח רב-לאומי בסיני בעקבת פינוי ישראל.

הסיוע האמריקני לפלשתינים הסתכם בכ-75 מיליון דולר לשנה מאז שנות ה-90, שגם בהן לבלבה תקווה לשלום בין ישראל לפלשתינים. אך מאז 2003 קצצה ארה"ב בסיוע לפלשתינים, בין השאר כדי להעניש את הרשות בגלל חקירה צולעת בנסיבות רציחתם של שלושה אנשי ביטחון אמריקניים בעזה ב-2003.

בחלק הנאום שהיה מוקש למזה"ת תקף בוש במילים קשות את סוריה ואת איראן. "סוריה עדיין מתירה לטרוריסטים להשתמש בשטחה ובחלקים מלבנון", אמר הנשיא. "אלה טרוריסטים שמבקשים להשמיד כל סיכוי לשלום באזור... אנו מצפים שממשלת סוריה תשים קץ לתמיכתה בטרור ותפתח את שעריה לחירות".

"ולעם האיראני ברצוני לומר הערב: כאשר אתם ניצבים למען חירותכם, אמריקה ניצבת אתכם", הכריז בוש.