בג"ץ דחה עתירת עיריות בית לחם ובית ג'אלה לשינוי תוואי גדר ההפרדה באיזור קבר רחל

לאחר עיכובים ודחיות - אור ירוק למערכת הביטחון: בג"ץ דחה היום (ה') עתירה שהגישו עיריות בית-לחם ובית-ג'אלה, כנגד תוואי גדר ההפרדה סביב מתחם קבר רחל.

אתר YNET דיווח, כי השופטים דורית בייניש, אסתר חיות ואליעזר ריבלין, פסקו כי התוואי הנוכחי, כפי שהציע מפקד כוחות צה"ל באיזור יהודה ושומרון, משמר את האיזון בין חופש הפולחן, לבין חופש התנועה של התושבים.

סיפור העתירה החל לפני כ-15 חודשים, כאשר עיריית בית-לחם ומספר תושבים בסביבה ביקשו לשנות את תוואי גדר ההפרדה המקורי, אשר היה אמור לעבור בתוך חלקות וחצרות בתים של תושבים פלסטינים עד לקבר רחל.

בחודש פברואר 2003 הוציא מפקד כוחות צה"ל באיו"ש צו המורה על תפיסתה של רצועת קרקע באיזור בית לחם, לשם סלילת כביש עוקף עבור מתפללים יהודים המבקשים להגיע מירושלים לקבר רחל וכן על הקמת חומות למיגון הכביש.

על-פי התכנון, היתה אמורה החומה לחצות את הכביש המרכזי של בית-לחם לשני חלקים, כך שחצי אחד ישמש את היהודים בדרכי הגישה לקבר והחצי השני ישמש את תושבי בית-לחם. הצו הפקיע שטחים רבים באיזורי בית לחם ובית ג'אלה והחומות שתוכננו במסגרתו אמורות היו לכלוא שכונה שלמה ביניהן.

עקב הצו הגישו העיריות עתירה, בה טענו, כי צה"ל לא שקל אלטרנטיבות אחרות ראויות למציאת פתרון למתפללים היהודים מבלי לפגוע בתושבים הערבים, כמו חציבת מנהרה אל הקבר או יצירת דרך חלופית. בתגובה הציע צה"ל סלילת כביש ממוגן חלופי אשר ישמש אך ורק כדרך גישה לקבר. אך גם הצעה זו נדחתה על ידי עיריית בית-לחם, אשר טענה כי היא לוקה בחוסר סבירות קיצוני וכי אינה משקפת נכונה איזון ראוי בין זכויות המתפללים לבין זכויות האוכלוסייה המקומית לחופש תנועה וקניין.

לטענתה, אומנם הכביש החלופי מצמצם באופן משמעותי את הפגיעה בתושבים המקומיים, אך גם הוא יוצר "מכלאה" של 5 בתים ומספר חנויות ומשרדים, אשר ייוותרו מנותקים מהעיר בית-לחם.

בעקבות מו"מ בין הצדדים, הציע צה"ל חלופה נוספת אשר אמורה הייתה לשחרר לחלוטין את כל הבתים הכלואים ולאפשר גישה חדשה למתחם הקבר, אולם גם אותה דחו העותרים והוסיפו לטעון כי הגדר מפירה את האיזון בין שני הערכים הללו - חופש הפולחן והתנועה החופשית. כן הם טענו כי מטרת הצו היא לספח בפועל את קבר רחל לירושלים וזאת בניגוד להסכם אוסלו אשר קבע מפורשות כי מתחם קבר רחל יהיה תחת ריבונות פלסטינית ושליטה ביטחונית ישראלית.

"משהגענו למסקנה, כי הפגיעה הטמונה באמצעי שנבחר על-ידי המשיבים אינה פגיעה קשה ומשמעותית בחופש התנועה וכי אמצעי זה אינו חורג ממתחם האמצעים המידתיים והסבירים הנתונים למשיבים, איננו נדרשים להכריע בדבר יעילותם והתאמתם של אמצעים אלו", כתבה השופטת דורית בייניש בהחלטתה.

"סיכומו של דבר, לאחר שבחנו את מהות הפגיעה בחופש התנועה ואת עוצמתה במקרה דנן, הגענו למסקנה כי הפתרון שבחרו המשיבים במסגרת הצו החדש אכן מבטיח את מימושו המהותי של חופש הפולחן מבלי לפגוע מהותית בחופש התנועה. לא מצאנו איפוא, כי בהסדר שנקבע בסופם של ההליכים מתקיימת אי סבירות המצדיקה את התערבותנו בו", הוסיפה בייניש, שדחתה את העתירה.

"לצערי הרב, בג"ץ ראה רק את המבט הצר של הסכסוך ולא את המבט הרחב ולא הפנים את המצב שנוצר, לפיו צה"ל נכנע ללחצים פוליטיים באוכלוסייה ומשנה את התוואי בהתאם לקבוצות לחץ", אמר ל-ynet עו"ד אריה תוסיה-כהן, המייצג את עיריות בית לחם ובית ג'אלה בעתירה. "בג"ץ סיפח את קבר רחל למדינת ישראל בניגוד להסכם אוסלו, אשר קבע שהאיזור יהיה בשליטה פלשתינית ולא ישראלית", הוא הוסיף.