מועצת רמת חובב מתכננת השקעת 145 מיליון שקל בפתרון מפגעי האתר

המשרד לאיכות הסביבה מבקש תקציב מיוחד לשיקום האתר * ח"כ גולדמן: "התמונה מדהימה במחדליה"

מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, נחמה רונן, פנתה היום (ב') לדוד מילגרום, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, בבקשה להקצות בדחיפות תקציב מיוחד לשיקום אתר הפסולת הרעילה ברמת חובב. לדברי רונן, על סמך נתוני סקר שערכה בשנת 1996 החברה לשירותי איכות הסביבה, באמצעות חברת GRS, דרוש סכום של 32.5 מיליון דולר לשיקום כללי של אתר הפסולת ברמת חובב.

לדברי רונן, יש בכוונת המשרד לאיכות הסביבה לסיים את עבודות השיקום בתוך 5-3 שנים. לדבריה, יש להקצות כבר במהלך השנה הנוכחית תקציב של 13 מיליון שקל לפעולות מיידיות לצימצום פוטנציאל הפגיעה בנפש באתר הפסולת. הפעולות המיידיות כוללות הקמת מערך טיפול בחביות דולפות. באתר מאוחסנות פסולות כימיות בחביות ואריזות פגומות ודולפות. החומר הדולף, לדברי רונן, עלול לגרום לזיהום ועלול להתחיל בהפעלת שרשרת של פיצוץ ודליקה.

המועצה התעשייתית רמת חובב אישרה תוכנית עבודה מקיפה, למציאת פתרונות אקולוגיים לטיפול במפגעי העבר - כולל הפסולת הרעילה - ברמת חובב ובבריכות האידוי. היקף ההשקעה בתוכנית העבודה עומד על 145 מיליון שקל. התוכנית כבר נבדקה ואושרה על ידי המשרד לאיכות הסביבה.

לדברי ראש מועצת רמת חובב, דוד מילגרום, מטרת התוכנית היא לשפר את איכות הסביבה ברמת חובב. לדבריו, חלק ניכר מהמפגעים הינם תולדה של פתרונות אקולוגיים שניתנו בעבר, ושאושרו בזמנם על ידי הרשויות המוסמכות, טרם הקמת המועצה.

תוכנית העבודה כוללת טיפול בשפכים תעשייתיים, טיהור ביולוגי, חלופות לבריכות אידוי, וכן התפלת מים לתעשייה. תוכנית העבודה ולוח הזמנים לביצועה מותנים בקבלת האישורים על ידי הרשויות ועל ידי משרדי הממשלה הנוגעים בדבר.

המועצה התעשייתית של איזור רמת חובב החליטה, במקביל, לסגור את אתר הפסולת הרעילה, אם תמליץ על כך ועדת הבדיקה של אסון הדליקה שאירע לפני שבועיים. כך הודיע היום יו"ר המועצה, דוד מילגרום, לוועדת ואיכות הסביבה שקיימה דיון מיוחד וסיור באתר הפסולת.

רוב הח"כים ממשתתפי הסיור תבעו מראשי המשרד לאיכות הסביבה לשקול מחדש את מינויו של ד"ר אורי מרינוב לתפקיד יו"ר דירקטוריון החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה, המנהלת את אתר הפסולת. ועדת בן דרור אמורה להחליט מחר אם לאשר את המינוי. סמנכ"ל המשרד, יצחק גורן, אמר שהוא מקווה, כי הוועדה תאשר את מרינוב.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכה גולדמן, אמר, כי התמונה שהצטיירה לעיניו באתר היתה מדהימה במחדליה. גולדמן חזר ותבע מהממשלה להקציב למשרד לאיכות הסביבה את הסכום הדרוש לו לשיקום האתר ב-4 השנים הקרובות.

גולדמן תבע מראשי המשרד לאיכות הסביבה להגיש לוועדה תוך שבועיים את התוכנית המפורטת והמתוקצבת של שיקום האתר. כמו כן דרש גולדמן מראשי המשטרה, פיקוד העורף ושירותי החירום להעביר לו בתוך שבועיים את התוכניות לטיפול ופינוי התושבים במקרה אסון המוני.

יו"ר ועדת המשנה לאיכות הסביבה ח"כ מיכאל נודלמן (ישראל בעליה) גילה, כי "לא הכל היה נקי באתר הליתיום" שעלה באש לפני שבועיים. לדבריו, נשרפו שם מצבורי סוללות משומשות, ובבדיקה שנערכה לבקשתו באוניברסיטת בן גוריון נמצא, כי רק %10 מהחומר היה ליתיום נקי והשאר חומרים שונים ורעילים בחלקם הגדול.

את הוועדה קידמו באתר מאות מפגינים מתושבי האיזור שהתריעו על ריבוי מחלות הנשימה בקרב הילדים. הם תבעו לסגור את האתר לאלתר. גולדמן הבטיח להם טיפול יסודי בבעיה עד שיימצא פתרון לבטיחותם