מהון סיכון לתעשייה: מרתון נפרדת מהשקעותיה הטכנולוגיות ומחפשת לרכוש חברות תעשייתיות

בעלי השליטה החדשים מבטיחים לא להיפרד בקרוב מפרוטליקס, ולבצע השקעות בהיקף של 50-70 מיליון שקל בחברות תעשייתיות > עופר לוי

המודל הציבורי של קרנות ההון סיכון בישראל תמיד היה חיה זרה בנוף ההון סיכון הישראלי. בניגוד לקרנות הפרטיות הרבות שנולדו מהיוזמה הברוכה של קרן יוזמה ההיסטורית, הקרנות הציבוריות לא גייסו סכומי עתק, לא ביצעו השקעות משמעותיות ולמעט מקרים בודדים, הן גם לא הצליחו לבצע אקזיטים מרשימים.

אחד החסרונות המשמעותיים של הקרנות הציבוריות הוא החשיפה שהן "מעניקות" לחברות הפורטפוליו שבהן הן משקיעות. סטארט-אפים קטנים לא כל כך אוהבים שמצבם הכספי מתנוסס לעיני הציבור.

מנגד, הקרנות הציבוריות אפשרו לציבור הרחב להיכנס לתחום ההון סיכון ולתת לאדם הפשוט דריסת רגל בתחום ההון סיכון. מדובר בדריסת רגל שהציבור לא יכול להשיג בקרנות הפרטיות, שדורשות מהשותפים המוגבלים (המשקיעים) השקעות של מיליון דולר ומעלה.

אחת הדוגמאות הוותיקות לקרן הון סיכון ציבורית היא קרן מרתון, שהוקמה ב-93' בידי מוטי גורה, אודי רקנאטי, קובי ריכטר ושלמה ברק. הקרן גייסה בזמנו 56 מיליון שקל בהנפקה ציבורית וביצעה שורה של השקעות בחברות טכנולוגיות - חלקן מוצלחות וחלק כושלות.

במהלך השנים ידעה הקרן לא מעט חילופי בעלים: היא הייתה בשליטתו של יצחק תשובה, עברה לידי בנק המזרחי ולתדאה שבשליטת קרן פימי וקבוצת המנהלים בראשות מוטה גורפונג. לאחרונה עברה השליטה שוב, כאשר חברת ISRI הפרטית רכשה 44.5% ממרתון.

ISRI שבשליטת יצחק רוזן (40%), רפי סילמן (40%) המשמש כיו"ר החברה והיזם שרון תוסיה-כהן (20%) המשמש כמנכ"ל מרתון, רכשה מתדאה ובנק המזרחי את המניות במרתון תמורת כ-30 מיליון שקל, במחיר שהיה נמוך בזמנו בכ-5% משווי החברה בבורסה. בעקבות רכישת השליטה מתכוונים שלושת היזמים למכור באופן הדרגתי את הפורטפוליו הטכנולוגי של מרתון (שכולל שמונה חברות) ולהפוך לחברת השקעות שתתמקד בהשקעה בחברות תעשייתיות.

הסכמי שכר נדיבים

שלושת היזמים רכשו בעצם לא רק דלת כניסה לשוק ההון המקומי אלא גם חברה נקייה מחובות, שלה קופת מזומנים של 27 מיליון שקל (שגדלה בינתיים ל-32 מיליון שקל לאחר שהחברה מכרה לאחרונה את השליטה בסטארט-אפ ננומושן תמורת כ-20 מיליון דולר). במאזן של מרתון רשומות השקעות הון סיכון בעלות של כ-45 מיליון שקל והוא עומד כיום על 73 מיליון שקל - קצת מעל ההון העצמי שהסתכם בסוף הרבעון השלישי אשתקד ב-71.6 מיליון שקל.

החיבור בין תוסיה-כהן, לשעבר ממייסדי קבוצת אלפו שהקימה את פרויקט אירפורט סיטי ומנכ"ל קבוצת טיב טעם עד לפני שנה, לבין רפי סילמן, קרה לפני 15 שנה כאשר שירתו יחד במילואים. סילמן וגיסו רוזן משמשים כמנכ"לים משותפים ובעלי השליטה בחברת "הגליל תעשיות" הפרטית אשר פועלת מאשדוד ומעסיקה כשבעים איש. "הגליל" עוסקת בייצור גלילי מתכת וציפוי הגליל בגומי, אשר נמכרים לתעשיות הדפוס, טקסטיל ולמפעלי תעשייה אחרים.

היזמים כבר הספיקו לקבל לידיהם את חברת הניהול של מרתון, וקיבלו הסכמי שכר נדיבים בעלות שנתית של כ-2 מיליון שקל (תוסיה-כהן מקבל שכר חודשי של 89 אלף שקל וסילמן זוכה לשכר של 64 אלף שקל בחודש), והם מבטיחים שיבצעו בחברה השקעות אסטרטגיות לטווח ארוך ולא תעלולים פיננסיים.

תוסיה-כהן וסילמן מספרים שהם מחפשים לרכוש מפעלי "נישה" אשר נמצאים במצב פיננסי טוב עם פוטנציאל צמיחה ולא חברות שזקוקות להבראה. "אנו מחפשים חברות שהפרופיל שלהן מתאים לשוק ההון עם פנים לייצוא", אומר סילמן. "היקפי ההשקעות הצפוי שלנו עומד על 50-70 מיליון שקל ואנחנו מתכוונים להיות משקיע דומיננטי בחברה בעלת הכנסות של כ-200 מיליון שקל בשנה".

המזומנים שבקופת החברה בתוספת מינוף יאפשרו למרתון לבצע בקרוב את ההשקעה הראשונה ועל פי תוסיה-כהן וסילמן, מרתון אינה צפויה לפנות לשוק ההון במהלך השנה כדי לבצע גיוס נוסף.

הממתק: פרוטליקס

מלבד האחזקה בננומושן, שעומדת כיום על 10% מהחברה, מרתון מחזיקה כיום בכ-18% ממניות הסטארט-אפ מרגן, שפיתחה טכנולוגיה לבדיקה של כשלים בצנרת של כורים גרעיניים, ושוויה של אחזקה זו בספריה עומד על 14 מיליון שקל. האחזקות הפחות מעניינות של מרתון הן בסטארט-אפ אופטינטיקס בהיקף של 1.3 מיליון שקל שאותם היא צפויה למחוק בדו"חותיה ברבעון הראשון, וכן השקעות בפוליגן, ביו-ויו, אי.אר.לן והשקעה בפגסוס בהיקף של 16 מיליון שקל ששוויה בספרי החברה נאמד ב-22 מיליון שקל.

אבל הבוננזה האמיתית של מרתון, שממנה היא ככל הנראה לא תיפרד כל כך בקרוב, היא בסטארט-אפ פרוטליקס, שבו היא מחזיקה נכון להיום 17.2% (ובדילול מלא ב13.7%). פרוטליקס (Protalix), המפתחת תרופה לטיפול במחלת הגושה, גייסה לאחרונה 1.3 מיליון דולר לפי שווי של 40 מיליון דולר לפני הכסף מקרן ההשקעות של פונטיפקס, שבראשה עומד אלי הורביץ שהחל לשמש כיו"ר פרוטליקס בעקבות ההשקעה.

ההבטחה הגדולה שפרוטליקס נושאת עמה גרמה ל-ISRI לחתום עם בעלת השליטה הקודמת בחברה, תדאה, על הסכם שלפיו על כל רווח מעל 16 מיליון דולר שיווצר למרתון מאחזקתה בפרוטליקס, בעלי השליטהב-ISRI יתנו 4% לתדאה. סכום זה יהיה כסף שיביאו שלושת היזמים מהבית והוא לא ייגרע מהרווח שיתקבל במרתון.

פרוטליקס, אגב, כבר מתכננת את סבב הגיוס הבא: במסגרת הגיוס מפונטיפקס של אלי הורביץ חתמו שתיים על הסכם שלפיו קיבלה פונטיפקס אופציה להשקיע במהלך השנתיים הקרובות בפרוטליקס מיליון דולר נוספים לפי שווי של 65 מיליון דולר לפי הכסף. *