בכפר אז"ר זה נגמר בהתאבדות

ועדת הבר צריכה לעסוק לא רק באחוזי היוון, אלא גם, ובעיקר, באנכרוניזם של משטר הנחלות

ועדת הבר, שתפקידה להמליץ על הזכויות האישיות של חברי מושבים וקיבוצים, בראשות ראש אגף תקציבים באוצר, קובי הבר, מקבלת מכפר אז"ר דוגמאות לצורך לפעול מהר.

הירושה: הדבר האחרון שמשפחת פ' עשתה בנחלה בכפר אז"ר היה לשבת שבעה. מ.פ, מהבנים הראשונים שנולדו למייסדי המושב, התאבד לפני שבוע בחצר הנחלה, בסיומו של סכסוך ירושה מר. זה היה ביום שבו הסתיים ההליך המשפטי, בו נקבע כי תמורת הנחלה תחולק באופן שוויוני בין 4 בני משפחת פ': מ' עצמו, שגר בנחלה והיה לו בה עסק; אחיו, שהפעיל בה מסגריה; ושתי האחיות, שעזבו לפני שנים רבות את המושב.

לפי דיני הירושה וכללי מינהל מקרקעי ישראל, אסור לפצל נחלה וניתן להורישה, בשלמותה, רק ליחיד. אם הנחלה היא כל מה שיש להורים, לא קשה לדמיין לאיזו התלבטות איומה הם נקלעים בערוב ימיהם: מי מהילדים יישלח אל הקרח, ומי יקבל הכל.

במקרה הזה, לפי הצוואה היה צריך למכור את הנחלה ולחלק את תמורתה בין 4 היורשים. הקונה שילם 1.85 מיליון דולר עבור נחלה בת 14 דונם (6 דונם הופקעו בעבר למחלף אלוף שדה), מתוכם 4 דונם אטרקטיביים במיוחד, בחלקה א' סביב בית המגורים. על המוכרים חלים דמי הסכמה ומס שבח בכ-600 אלף דולר, ובמקרה הזה עוד כ-150 אלף דולר למינהל בגין השימושים החורגים.

על-פי החוק וכללי מ.מ.י, צריך לסיים את מכירת הנחלה או העברתה ליורש יחיד תוך שנה מפטירת המוריש. במקרה הזה עברו כבר שבע שנים, היורשים לא הסתדרו ביניהם, ואילו מ.פ נשאר בנחלה, שגם אחיותיו חשו שזכותן ליהנות מפירותיה. מ.מ.י לא אכף את החוק המורה להסדיר את העניין בזמן קצוב.

בגלל סיפורים מהסוג הזה ומריבות בין אחים, יש מאות נחלות לא מוסדרות, בעיקר במושבים הוותיקים. כשזה קורה, אין בנחלה למעשה חוכר אמיתי, והיושב בה הוא בחזקת פולש. בחלק מהמקרים האגודה השיתופית מחפה על העניין ומשקרת את המינהל בדיווחיה לגבי הסטטוס של הנחלה.

סביר להניח, שזה היה נגמר אחרת אילו מותר היה לפצל את הנחלה כך, שכל אחד מהיורשים יכול היה לבנות בחלקה א' בית על דונם אחד מתוך ה-4. ברור לכל, שמשטר הנחלות, במתכונתו הנוכחית, הוא אנכרוניזם שעבר מן העולם, וכבר מזמן היה צריך לסיים אותו ולתת לבעל הנחלה חוזה חכירה הוגן, גם כי בחקלאות המודרנית אין משמעות לנחלה בגודל שעוצב לפני 50 שנה, וגם כדי למנוע טרגדיות משפחתיות ושנאת אחים.

כוח הוועד: גם אם יש לך 1.8 מיליון דולר, בעיסקת רכישת נחלה אתה בעצם מבקש גם להתקבל כחבר האגודה השיתופית. המצב הוא, שוועד המושב מחזיק בכוח וביכולת להחליק או לטרפד את קניית הנחלה. עוד אנכרוניזם.

במקריות מוזרה הגיע לפרקליטות ביום האסון סיכום חקירת המשטרה בפרשה אחרת בכפר אז"ר: לפני כמה שנים נמכרה נחלת משפחת מ', 14 דונם, ב-1.8 מיליון דולר. המשטרה חקרה חשד, כאילו חלק מפרנסי המושב ביקשו טובת הנאה על מנת להחליק את העיסקה.

בקיצור: כולם מחכים להמלצות ועדת הבר בעניין זכויות החקלאי, במונחי דונמים, מ"ר ואחוזי היוון - אבל יש עניינים חשובים יותר.