משרד האוצר: להגדיל ב-400 שקל את שווי השימוש ברכב הצמוד לצורכי מס

ועדת הכספים מתנגדת * רצאבי: יש חוסר שוויון בתקנות החדשות, ולא מכך שהח"כים ייפגעו מהן

האוצר מבקש להגדיל ב-400 שקל את שווי השימוש ברכב צמוד, באופן שיקטין ב-200 שקל את הנטו החודשי של העובדים אשר נהנים מהטבה זו של המעסיק. תקנות בעניין זה עומד האוצר להביא היום (ג') לאישור ועדת הכספים, במטרה להגדיל את ההכנסה ממיסים ב-150 מיליון שקל בשנה.

בוועדה כבר מתגבשת התנגדות להצעת האוצר, אותה מוביל ח"כ אהוד רצאבי (שינוי), יו"ר ועדת המשנה למיסים. רצאבי מכחיש שהתנגדות הח"כים נובעת מכך שגם הכנסתם החודשית תפחת ב-200 שקל, לאחר שהכנסת החלה לספק להם רכב צמוד בנימוק שעלותו זולה מתשלום הוצאות האחזקה של הרכב הפרטי.

רצאבי טוען, כי מקור ההתנגדות הוא בהגדלה האחידה של שווי השימוש אשר לא מתחשבת בדגם הרכב הצמוד שניתן לעובדים, והיא חלה על המחזיקים במרצדס כמו על הנוהגים בסובארו.

לדבריו, יש בתקנות המוצעות עיוות שגורע סכום שווה מהנטו של מקבלי השכר הבינוני ושל מקבלי השכר הגבוה. העיוות נובע מהתעלמות האוצר מטבלת שווי השימוש למיסוי אותה קבע בעצמו, הכוללת שבע קבוצות לפי מחיר הרכב.

ההטבה החייבת במס שבהחזקת הרכב הצמוד על חשבון המעסיק, והכוללת את כל ההוצאות הנלוות, היא על השימוש המשוער ברכב לצרכים פרטיים. המס נקבע לפי שיעור המס השולי של העובד, אבל לפי התקנות החדשות, תוספת המס שיידרש לשלם מנהל מחלקה תהיה זהה לזו שתיגרע משכרו של המנכ"ל.

האוצר מסביר את תוספת המס המבוקשת בצורך לצמצם את הפער בין שווי השימוש שנקבע לחישוב המס לבין השווי בפועל. לטענת האוצר, השווי בטבלה הוא כשליש מהשווי הריאלי וגם לאחר התוספת, הוא עדיין יהיה בסביבות מחצית השווי הריאלי.