חברת הדירוג מודיס: כלכלת ישראל הבריאה לחלוטין מהמיתון בו הייתה שרויה

חברת הדירוג מציינת כי לראשונה הצליחה ממשלת ישראל להקטין את הסקטור הציבורי בישראל, לאור הקו הקשיח שהציגה הממשלה בכל הקשור למדיניות השכר של בסקטור זה

חברת הדירוג מודיס פרסמה אתמול את סקירתה השנתית על כלכלת ישראל בשנה החולפת. על פי חברת הדירוג, שיעור הצמיחה במשק שעמד בשנה האחרונה על 4.3% ובמגזר העיסקי על 6% מאשרים את הטענה כי ישראל התאוששה מהמיתון בו שהתה ב-2001-2002. הסוקרים ציינו כי ישראל הציגה שיעורי צמיחה גבוהים משיעורי הצמיחה הגלובליים המשוקללים.

גורמים נוספים שהשפיעו על התאוששות המשק היו הגידול ביצוא (15%), התאוששות הכלכלה העולמית בכלל וסקטור ההיי-טק בפרט. בנוסף ציינו הסוקרים כי החשבון השוטף נמצא בעודף, שיעור האינפלציה נמוך, הריביות לטווח הקצר נמוכות ושער החליפין הריאלי פוחת ב-20% בין השנים 2002-2004.

חברת הדירוג מציינת כי לראשונה הצליחה ממשלת ישראל להקטין את הסקטור הציבורי בישראל וכי הקו הקשיח שהציגה הממשלה בכל הקשור למדיניות השכר של הסקטור הציבורי תרמו לכך. מודיס מציינת כי הקטנת הסקטור הציבורי תאפשר הפחתות מיסים, צרכי מימון נמוכים יותר וריביות נמוכות יותר, דבר שימריץ את הצריכה הפרטית ואת ההשקעה, ובסופו של דבר יאפשר ליצור מקומות תעסוקה נוספים ולהפחית את אי השוויון בחלוקת ההכנסה במשק.

בבחינת הגירעון הממשלתי, מציינת חברת הדירוג כי ממשלת ישראל משקיעה מאמצים להפחית את תשלומי ההעברה והקצבאות וזאת מתוך מטרה להפחית את הגירעון וכן לעודד הצטרפות למעגל העבודה. מודיס מציינת כי שיעור התעסוקה בישראל עדיין קטן בכ-5% מהמקובל במדינות ה-OECD.

בסקירה מצויין כי נטל המס בישראל ירד בשנת 2004 ל-38.3% בהשוואה ל-40.1% בשנת 2000, אך עדיין מספר זה גדול יחסית למדינות ה-OECD.

החוב החיצוני של ישראל גדול למדי בהשוואה לקבוצת הייחוס של ישראל (קבוצת הייחוס היא מדינות בדירוג Aaa ועד A3). על פי מודיס מצב החוב החיצוני של ישראל דומה למדי לזה של פולין והונגריה.