מחקר: פורטוגל הציעה להקים את המדינה היהודית באנגולה

לבד מן האפשרות להקים את המדינה היהודית באוגנדה, עמדה על הפרק גם אנגולה, בעבר מושבה פורטוגלית במערב אפריקה. במחקר שפרסם אליהו בנימיני בביטאון "עת-מול" לתולדות ארץ ישראל, היוצא לאור מטעם יד בן-צבי, נאמר, כי בשנת 1907 הציעה ממשלת פורטוגל ליישב את היהודים באנגולה במקום בארץ ישראל. היוזמה הפורטוגזית לא נבעה מנימוקים ציוניים, אלא מסיבה אחרת: הרצון לעבות את האוכלוסיה במושבה.

מתברר, כי באותם ימים היו בין בכירי המימשל הפורטוגזי מי שראו עצמם צאצאי האנוסים וכן היו שצידדו בקליטת היהודים בנימוק שמגורשי ספרד ופורטוגל הביאו תועלת למקומות שהתיישבו בהם מחדש.

ב-1912 גם נחקק בפורטוגל חוק מיוחד, המסדיר את התיישבות היהודים באנגולה ומעניק להם אזרחות פורטוגלית. לכל מתיישב גם הוקצה שטח של 200 דונם והוענק פטור משרות צבאי.

משלחת סקר של ארגון יהודי בשם "ציונים טריטוריאליסטיים" ביקרה בפורטוגל ובדקה את השטח המיועד לקליטת היהודים שהיה גדול פי-10 משיטחה של ארץ ישראל. המשלחת המליצה על התיישבות במקום תוך מתן ישות אוטונומית ליהודים.

תוך כדי הדיונים בין היהודים לפורטוגל, פרצה מלחמת העולם הראשונה וכל הענייון נגנז. ניסיון נוסף ליישב את היהודים באנגולה עלה שוב לאחר עליית היטלר לשלטון אך גם הצעה זו נגנזה, כאשר פרצה מלחמת העולם השנייה.

(עתי"ם)