הקרב על הועד

בתור המנהל הטרי של תיאטרון חיפה, דורון תבורי צריך עכשיו להראות איך התדמית האליטיסטית שלו משתלבת עם האילוצים המסחריים של תיאטרון גדול, ובדרך להביא למנכ"ל את פרס התיאטרון בתוך שנתיים > עידוא דגן

לפני שבוע מונה דורון תבורי למנהל האמנותי של התיאטרון העירוני חיפה. הוא יחליף בתפקיד את סיני פתר, שפרש מתפקידו לפני כחודשיים כמחאה על הקיצוץ המסיבי בתקציב העירוני של התיאטרון. בתחילת השבוע תבורי נכנס לחפיפה,פרישתו של פתר תיכנס לתוקפה באוגוסט.

תבורי, יליד חיפה, בן 53, הוא אחד מאנשי התיאטרון המוערכים בישראל. הוא החל את דרכו בתיאטרון באר-שבע, תחת ניהולו של גרי בילו, והמשיך מאוחר יותר לשחק בתיאטרון חיפה תחת ניהולם המשותף של עמרי ניצן ונעם סמל (היום מנהלי הקאמרי), שם הופיע תבורי בתפקידים ראשיים בהצגות "גטו", "נפש יהודי". לפני ארבע שנים גילם את "המלט" בחיפה. בתיאטרון החאן בניהולה של אופירה הניג שיחק בהצגות "אנטיגונה" ו"השיבה למדבר" ובתיאטרון הבימה ב"פרגודים" שאותה גם תרגם. כמו כן תרגם את פרוייקט "שטרנהיים". בשיתוף עם דורי פרנס העלה את ההפקה "משורר בניו-יורק" וביים את "נתן החכם" בתיאטרון הקאמרי. בעונה האחרונה הוא משחק בתיאטרון העירוני חיפה בהצגה "אהבה קשה".

לצידו של תבורי, ימשיך לכהן ישראל בן שלום כמנכ"ל. המנגנון הניהולי של התיאטרון פעיל ונמרץ, תבורי יודע זאת. מולו יש איגודי עובדים חזקים ולוחמניים ודירקטוריון פעיל ומעורב. רוברטו פולק הוא יו"ר ועד השחקנים, ואבי תל הוא יו"ר הדירקטוריון. תל, שבא מרקע של בפרסום, העלה יוזמה עסקית חדשה לפני מינויו של תבורי, לפיה התיאטרון יפתח מפעל להפקות מסחריות, לצדו של המסלול הרפרטוארי שיעלה הצגות איכות, עליו מופקד תבורי. המפעל המסחרי אף ימותג בשם משלו.

"מגלגלים את הרעיון הזה", אומר תבורי, "אבל בינתיים הוא צריך להתגבש, כלום עוד לא סופי. היה מבנה סופי אבל לא סיפור גמור, זה בתהליך של התגבשות".

* מה עמדתך האישית?

"זה לא עניין שהוכרע, אני שותף מלא להתהוות שלו".

* הועלו שמות של יועצים אומנותיים בשכר, זה עניין ייחודי בתיאטרון- יועצים למנהל.

"אופירה הניג ודורי פרנס הם המילייה שלי, אתם אני אוהב לעבוד. זה יהיה זה אך טבעי שאני אתייעץ אתם. באיזה מידה המאמץ שלהם יהיה רשמי או לא זה לא סגור, אופירה מנהלת את 'המעבדה' והיא לא יכולה לשאת בשום תפקיד רשמי במוסד אחר, לעומת זאת היא תביים כאן, זה לא ימנע ממני לקיים איתה שיחות לא רשמיות שלוש פעמים ביום".

* יש שמות נוספים?

"אני רוצה להגיע למצב של קהילה של אנשי תיאטרון, זה עדיין טרי, אני לא יכול לנקוב בשמות".

מורשת קרב

עמרי ניצן, מנהלו לשעבר, איחל השבוע לתבורי הצלחה בתפקידו החדש. לשאלתי כיצד הוא חושב שיהיה ניתן להחזיר את חיפה למסלול, הוא אמר: "התפיסה צריכה להיות יותר נדיבה, תיאטרון הוא אורגניזם חי, ויש לו רגעים של התעלות, וגם שקיעה, הפרבולה עולה ויורדת במהלך העונות.

התיאטרון בחיפה הוא אבר חשוב בחיי העיר הזאת, עם קהל שוחר תרבות. יש כרגע רגעי מבוכה וחיפוש דרך, ברגעי סערה צריך לנווט ספינה בשכל, ואני מאמין שתבורי ידע לעשות זאת".

לתבורי צפוי אתגר לא פשוט. למרות ריחוקו מהמרכז, לתיאטרון חיפה יש היסטוריה של יוזמות אמנותיות ייחודיות. "שלוש פעמים בהיסטוריה שלו הוא היה התיאטרון המוביל בארץ", תבורי מזכיר, "בתקופה של פפו (יוסף מילוא ז"ל, המייסד), בתקופה של נולה צ'לטון ועודד קוטלר, ובתקופה של נעם סמל ועמרי ניצן. אני חושב שיש פוטנציאל לעשות זאת פעם נוספת. ההצלחה הגדולה של עמרי זה שהוא הביא לפה קבוצה מעניינת ומגוונת של יוצרים, השילוב הזה הוא שיצר את ההפתעות. אני מתכוון לאסוף יוצרים מכל הארץ בעלי קול ומטען ייחודים, המפגש ביניהם ייצור דברים לא צפויים".

אחרי קיצוצים של 2.3 מיליון שקל מתמיכת העירייה ומשרד התרבות, התיאטרון סובל מגירעון של 16.5 מיליון שקל. תקציבו עומד על 25 מיליון שקלים. הסיבה הרשמית לעזיבתו של פתר הייתה הקיצוצים בתקציב התיאטרון.

* יש לך תנאים למנהל תקין?

"אני צריך להתוות את הדרך שנראית לי הכי יעילה וחסכונית והכי יצירתית כדי להעמיד את התיאטרון על הרגליים, ואני כרגע בודק מהם תנאי המינימום לזה. אנחנו בסבב פגישות לבדוק מה אפשר לייעל, בודקים את כל המחלקות, מה אפשר לצמצם. יש מקומות בהם יש משק בית אמנותי יותר חסכני ויותר פעיל אמנותית, כך שלא רק שאין סטירה בין יעילות ארגונית ותוצאות אמנותיות יותר טובות, לפעמים זה דווקא סיבה ומסובב. אנחנו בוחנים כרגע את המוסד לפי שני הפרמטרים האלה".

בוועדת החיפוש של תיאטרון חיפה אמרו כי "תיאטרון חיפה בניהול תבורי יהיה איכותי וההקפדה על הפרטים הקטנים תהיה נושא הדגל. הרפרטואר, כפי שהציג אותו תבורי בפני הוועדה, מגוון ומעורר עניין. תבורי זוכה לאהדה ולהערצה בקרב ציבור גדול של יוצרים ומביא איתו נדוניה גדולה. אנחנו משוכנעים שהבחירה בו תאפשר לקיים הבטחה של תיאטרון מצוין בחיפה"

* זה נכון שהוצב לך יעד להביא את הפסלון לחיפה תוך שתי עונות?

"זה נכון. כל פעם שאבי תל מדבר על פרס התיאטרון, העניים שלו נוצצות, אני מקווה שלא אאכזב".

לשחקן בחוזה משכורת גלובלית על כל הפקה לפי מספר מינימלי של הצגות וחזרות. כך נוצר מצב בו שחקנים מקבלים משכורת על תקופות בהם לא שיחקו, שחקנים שעושים ארבע חזרות בחודש יקבלו משכורת חודשית מלאה. לעומת זאת, שחקנים בחוזים אישיים לא כפופים להסכמי הבראה שונים.

* להקת השחקנים הנוכחית מונה 8 שחקנים בלבד, השאר בחוזים אישיים, זה לא מכביד על התיאטרון?

"תלוי איך רואים את זה, יש לכך פנים לכאן ולכאן, אני חושב שתיאטרון צריך להישען על להקה ואני אחתור לזה".

לתקשר בלי לוותר

היקף הרפרטואר לעונת 05' - 06', עליו שוקד תבורי בימים אלו, עדיין לא ברור, לאור היוזמות העסקיות החדשות שמתבררות כרגע במסדרונות התיאטרון, וכך גם תכניו. לתבורי הובטחה עצמאות מלאה בבניית הרפרטואר, ומבחינה זו פיצול התיאטרון לשתי רשויות - מסחרית ואומנותית, כפי שמציעים כרגע, עשוי דווקא להיות לטובתו.

* היית מעורב בפרויקטים ייחודיים בנוף התיאטרון, זו אחת הסיבות שנבחרת לתפקיד, השאלה אם זה יתאים לחיפה?

"כשחקן הצבתי רף גבוה והעליתי את רמת הדרישות מעצמי. כמנהל תיאטרון אני אהיה עסוק בנתונים נוספים, אני מאמין ביכולת לעשות תיאטרון מיידי, מתקשר, מרגש לכל קהל, בלי לעשות וויתורים ברמה אומנותית. אני באמת מאמין בזה בלב תמים. זה נכון שכל הפרויקטים שעשיתי היו יכולים להיחשב אליטיסטיים, אני לא חושב שהם תמיד התאימו לקהל הרחב, וכשעשיתי אותם זה לא עניין אותי. זה לא אומר שהדיאלוג של התיאטרון עם הקהל זה לא נושא כבד משקל, ואני מאוד רחוק מלזלזל בו".

* משך הכהונה הוא שלוש שנים. מה אתה מאחל לעצמך?

"שיהיו הצגות מאוד טובות, זה יספיק". *