משרד האוצר: לצמצם עצמאות רשות החשמל; משרד התשתיות: חקיקה מאחורי הגב לא תעבור

התאחדות התעשיינים: ההצעה של משרד האוצר תפתח פתח לשיקולים זרים שיפגעו בצרכני החשמל

ועדת הכלכלה נקלעה אתמול (ד') למחלוקת סביב השליטה במשק החשמל. המחלוקת היא סביב הצעת האוצר, בחוק ההסדרים, להעביר לראשונה לרשות לשירותים ציבוריים חשמל את סמכות השר, לתת רשיונות ליצרני החשמל. מצד שני קוראת הצעת האוצר, לצמצם את עצמאות הרשות בהידוק הפיקוח של השר על צעדיה, בחתימתו על הרישיונות ובתלות כמעט מוחלטת בדעתו, תחת האיום המתמיד של פיזור הרשות.

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), הבהיר שהכוונה היא לשמור על עצמאות הרשות לטובת הצרכנים, יצרני החשמל הפרטיים והמגזר העסקי. זאת לאחר קבלת ניירות עמדה מהתאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר נגד כל כרסום בעצמאות הרשות.

מנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן, ציין, כי השר בנימין בן אליעזר, מתנגד לחקיקה ולא ייתן לנצל את עובדת היותו חדש בתפקיד, כדי להעביר אותה מאחורי גבו.

רונן הוסיף כי בשנה הבאה יפוגו הרשיונות של חברת החשמל ויידרשו רישיונות חדשים ונפרדים לאחר פיצולה לחברות הולכה וחלוקה.

ועדת האנרגיה של התאחדות התעשיינים, הבהירה לוועדה, כי פיזור הסמכויות בין רשות החשמל למינהל החשמל במשרד התשתיות, עלול לגרום לחוסר התאמה וחוסר עקביות בהחלטות הממשלה.

הצעת החוק שמכפיפה למעשה את הרשות לשר התשתיות תביא, לדעת התעשיינים, לפגיעה חמורה בפעילותה המקצועית ותפתח פתח לשיקולים זרים בקבלת ההחלטות שיפגעו בצרכני החשמל. סמכות השר לפזר את הרשות במקרה שלא תמלא את רצונו משמש למעשה כשוט שיגרור פעילות וקבלת החלטות שגויות.

סגן הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, דחה את הביקורת ואמר, כי מטרת התיקון היא דווקא לייעל את הרגולציה במשק החשמל. נציג האוצר אמר, כי רשות החשמל הוקמה כיחידה ממשלתית כמו רשות ני"ע ורשות המים ועצמאותה מוגבלת רק לשיקולים המקצועיים.

יו"ר הרשות, דוד אסוס, אף אמר כי סמכות הממשלה לפזר את המוסד שלו "היא דרקונית למדי". היועצת המשפטית של הרשות, עו"ד אורית פרקש-הכהן, אמרה, כי הרשות הוקמה לתת במה לצרכנים וצרכיהם וברוב מדינות המערב היא איננה כפופה לממשלה.

נציגת הרשות להגבלים עסקיים, עו"ד מירב קליין, ציינה כי, מול המונופול של חברת החשמל חיונית למשק הימצאותה של רשות עצמאית ולא פוליטית. קליין הוסיפה שמתן הרישיונות בכפוף למדיניות הממשלה מרוקן מתוכן את עצמאות הרשות.

מנכ"ל ב.נ.ל תעשיות תשתית ואנרגיה, אליהו אשכנזי, אמר ששר נתון ללחצים של חברת החשמל, שמנסה להקשות על כניסת גופים מתחרים לשוק.

לדבריו, רשות החשמל, היא נקודת האור היחידה של יצרני החשמל הפרטיים וחייבים לשמור על עצמאותה בעיקר בשנות פעולתם הראשונות.

כל חברי הוועדה תבעו להסיר את הצעת החוק מסדר היום או לפחות לפצלה מחוק ההסדרים. כהן לא נענה לבקשת הח"כים להצביע על הסרת החוק מסדר היום וטען, כי כל עוד הוא מונח על שולחנו באחריות הוועדה לדון בו ולדאוג לשמירת האינטרסים של הציבור.