מישאל-עם בדנמרק - לאישור אמנת הרחבת האיחוד האירופי

ההצבעה על "אמנת אמסטרדם" מעוררת עניין, לאור היורו-סקפטיות הדנית המסורתית

ארבעה מיליון בעלי זכות הצבעה בדנמרק אמורים להגיע היום (ה') לקלפיות, במסגרת מישאל-עם, שתוצאותיו עשויות לסייע לשאיפות ההתרחבות של האיחוד האירופי, או להחלישן.

הדנים, הידועים כיורו-סקפטים, כבר הצליחו להפתיע בעבר, מה שגורם למנהיגים בכל בירות אירופה, כמו גם לאנליסטים בשווקים הפיננסיים, להמתין במתח לתוצאות מישאל העם, הצפויות להתפרסם רק ב-9 בערב, שעון גריניץ'. תוצאות מידגמיות של מישאל העם אמורות להתפרסם כבר ב-6 בערב.

מישאל-העם הוא על אישור "אמנת אמסטרדם", המכשירה את הקרקע לצירוף 11 מדינות חדשות ממרכז אירופה וממזרחה לאיחוד האירופי. המדינות הראשונות שצפויות להצטרף לאיחוד האירופי הן פולין, צ'כיה, הונגריה, סלובניה ואסטוניה, אולם האמנה לא תיכנס לתוקפה, אלא אם כן יאשרו אותה כל המדינות החברות באיחוד.

דנמרק היא היחידה מ-15 מדינות האיחוד האירופי שבה נחשב אישור אמנת אמסטרדם ליותר מאקט פורמלי. אנליסטים פוליטיים מעריכים כי דחייה דנית של אמנת אמסטרדם עשוייה לעכב, ואף לחסום, את תהליך ההתרחבות של האיחוד האירופי.

מסקרים שנעשו עד כה עולה כי שיעור התומכים באמנה עומד על %40-%45 ושיעור המתנגדים עומד על %35-%40.

המימסד הפוליטי של דנמרק, שרובו תומך באיחוד האירופי, יצא במסע הסברה לתמוך בהסכם שיביא להרחבת גבולות האיחוד האירופי, כאמצעי לשמירת השלום באירופה כולה.

המתנגדים, שעימם נמנים בעיקר קבוצות ימין ושמאל קיצוניות, כמו גם קבוצות ירוקות למיניהן, מחזיקים בארסנל שלם של טיעונים כנגד ההסכם, אולם השאיפה היחידה שמאחדת את כולם היא התנגדותה של דנמרק למעבר חופשי בין מדינות האיחוד.

כשהם מצוידים בארסנל משלהם, מתכוננים כוחות הביטחון הדניים לאפשרות של התפרצויות אלימות ברחבי המדינה, במקרה שתוצאותיו של משאל העם יהיו אכן חיוביות. התפרצויות כאלו כבר אירעו ב-1993, כאשר דנמרק אישררה באופן סופי את אמנת מאסטריכט לאיחוד המוניטרי והכלכלי של אירופה. זאת - אחרי שהדנים דחו את אמנת מאסטריכט ב-1992, דחייה שהביאה לספקולציות מטבע ולקריסתו של מכניזם שערי החליפין האירופיים כמה חודשים מאוחר יותר.« רויטרס, קופנהגן « מישאל-עם בדנמרק - לאישור אמנת הרחבת האיחוד האירופי « ההצבעה על "אמנת אמסטרדם" מעוררת עניין, לאור היורו-סקפטיות הדנית המסורתית