מכתשים-אגן תעשיות מגייסת 100 מיליון דולר בזכויות

במשך תקופה ארוכה נחשבו המניות של מכתשים ואגן כחביבות המשקיעים הזרים. הן גם קיבלו המלצות קנייה לרוב, נוכח הציפייה לצמיחה בפעילותן. כמעט כל בתי ההשקעות שפרסמו את המניות המומלצות על ידיהם במדור "מה לעשות עם 100 אלף שקל" של מוסף "גלובס", כללו את השתיים בתיק המומלץ. החיבה של השוק עשתה את שלה, ושתי המניות ביצעו מהלך נאה של עליות בשנה וחצי האחרונה.

והנה, דווקא ערב הנפקת הזכויות הגדולה שמבצעת החברה המאוחדת מכתשים-אגן תעשיות, יוצאת חברת הברוקרים סהר ניירות ערך עם עדכון המותיר את המלצת ההחזק שלה על כנה. אליבא דסהר, מ.א תעשיות צפויה להמשיך לצמוח - אך לא לתקופה ארוכה. התחזית היא, שבמחצית השנייה של 98' עדיין תציג החברה עלייה ברווחיה, אך משנת 99' ייפסק השיפור הקיצוני שהיא מציגה בדו"חות.

מ.א תעשיות, שהוקמה לפני כחודש וחצי ומיזגה את מכתשים יחד עם אגן תחת קורת גג אחת, מנצלת את הכנת התשקיף שפרסמה אז לצורך המיזוג, ומפרסמת תשקיף נוסף, על בסיסו היא מקיימת הנפקת זכויות, בה היא מקווה לגייס 372 מיליון שקל. מחצית מהגיוס מובטחת: קונצרן כור, המחזיק ב-%52 ממניות החברה, התחייב לנצל הזכויות.

לצד התחזית בתחום הרווחים, מנתחים בסהר גם את מבנה המאזן של מ.א, והמסקנה היא שההנפקה תביא להשפעה חיובית. מ.א תעשיות נושאת כיום בהוצאות מימון כבדות, הנובעות מההתחייבויות הגדולות שנטלה למימון רכישת החברות הבנות בדרום-אמריקה ובספרד. על פי דו"חות הפרופורמה ל-31 במארס, היה ההון העצמי של מכתשים-אגן 1.2 מיליארד שקל, והוא מימן רק שליש מסך מאזנה של החברה. יתרה מזו, עיקר התחייבויותיה של מ.א תעשיות הן לזמן קצר - ב-31 במארס היתה יתרת התחייבויותיה לזמן קצר כ-1.6 מיליארד שקל.

החברה אמנם אינה מציינת ייעוד מוגדר לכספי ההנפקה, אבל בסהר מניחים כי הכספים ישמשו לפירעון הלוואות. אם אכן כך יקרה, יביא הדבר להקטנה בהוצאות המימון שלה, ולעלייה נוספת ברווחיה. שיפור נוסף יבוא מהקטנת המנוף, והגדלת היחס של הון עצמי לסך המאזן. התחזית של סהר היא שהחברה תסיים את 98' עם רווח של 274 מיליון שקל, ואילו בשנה הבאה תרשום החברה רווח נקי של 295 מיליון שקל. בשנת 97', לשם השוואה, הרוויחה החברה 205 מיליון שקל.

אבנר בן ישעיה ודורון צור, האנליסטים של סהר, מציינים עוד כי רמת הסיכון בהשקעה במ.א תעשיות גבוהה - הרחבת הפעילות באמצעות הלוואות, בשילוב עם סיכון עסקי רב אליו חשופה החברה, יחד עם המחיר הגבוה של המניה כיום, הופכים את מניות החברה לבלתי אטרקטיביות כעת. מחיר היעד שהם מציבים למניה הוא 13.4 עד 13.8 שקל (אקס זכויות), רק מעט גבוה ממחירה בבורסה - 12.7 שקל.

דעה מנוגדת לזו של סהר, ניתן למצוא בהמלצת הקנייה שהעניק בתחילת החודש בית ההשקעות הבריטי רוברט פלמינג. סטפן לוי ואברום גילברט מעריכים שהצמיחה ברווחי מ.א תעשיות תימשך גם אחרי 98', אם כי הצמיחה עצמה ברווחים תואט במקצת. במספרים עצמם ההערכות דווקא נראות דומות מאוד: ברוברט פלמינג מעריכים שמ.א תעשיות תסיים את 98' עם רווח נקי של 264 מיליון שקל, ובשנת 99' תשיג רווח נקי של כ-300 מיליון שקל.

שלמה פרידמן