רשות המיסים: ייתכן שבקיבוצים ישלמו רק מס רכישה בעת שיוך הדירות לחברים

השינוי יצריך חקיקה * מס הרכישה הוא 2%-0.5% לעיסקה בעוד שבמס שבח התשלום גבוה בהרבה

"רשות המיסים בוחנת המלצה לשינוי חקיקה, לפיה שיוך הדירות בקיבוצים במושבים השיתופיים ובקיבוצים יהיה פטור ממס - למעט מס רכישה". כך אומר סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המיסים, ג'קי מצא.

לדבריו, מהלך זה נובע מרצונה של הרשות לא להוות מכשול בתהליך השיוך. מצא מדגיש, ששיעור מס הרכישה הוא 2%-0.5% לעיסקה, זאת בשעה שאם היה מוטל מס שבח על העיסקה, חברי הקיבוץ היו נדרשים לשלם סכומים גבוהים הרבה יותר.

אתמול (ג') הודיעה מנהלת המחלקה המקצועית למיסוי מקרקעין ברשות המיסים, ורד אולפינר, כי הרשות הגיע למסקנה לפיה שיוך דירות בקיבוצים הוא אירוע מס.

אולפינר הדגישה, שאמנם חוק מיסוי מקרקעין הוא חוק עתיר פטורים, ולכן נעשה ניסיון למצוא פטור גם לנושא זה. לדבריה, לאחר בדיקה הוחלט שאי אפשר להתעלם מהעובדה שקיים אירוע מכירה היות וחבר הקיבוץ מקבל קניין שלא היה ברשותו ולכן יש לגבות מס רכישה.

אולפינר ציינה את עמדת רשות המיסים, לפיה אין ברצונה לשים מכשול לרגלי חברי הקיבוץ, אולם חשוב להבין שלא ניתן לתת פטורים שלא קבועים בחוק.

לדבריה, הרשות תנסה ללכת למהלך של חקיקה, שיעניק פטור מסוים להליכים אלו בעתיד. על-פי הערכה, אם יוחלט למסות את התהליך יאלצו הקיבוצים לשלם לשלטונות המס מאות מיליוני שקלים.

השופט בדימוס פרופ' דן ביין, אמר שהפסיקה בנושא הרחבת הקיבוצים אינה חד-משמעית ומשאירה מקום לפרשנויות רבות. לדבריו, החיסרון בפסיקה זו הוא חוסר הוודאות, אולם היתרון הוא שיש מקום לפרשנויות וטיעונים שיכולים לשחק לטובת הקיבוץ.

כך למשל, כל עוד מדובר בביצוע החלטות המנהל, שמטרתן מתן אפשרות לקיבוץ לפתור את בעיותיו החברתיות והדמוגרפיות, קיים סיכוי טוב שצעדי התרחבות יזכו למיסוי נמוך.

לדבריו, ברגע שהשינוי הופך למסחרי ואינו עומד ברוח החלטות המנהל, הרי שנטיית רשויות המס תהיה למסות את העסקאות כפעולות כלכליות רגילות.

לדברי מזכיר התנועה הקיבוצית, גברי ברגיל, שיוך הדירות לחברים הוא חלק מתהליך כולל, שמטרתו להביא את התנועה להבראה כלכלית ודמוגרפית. לדבריו, כחלק מהתהליך מתקיימים דיונים עם שלטונות המס באשר להיבטי המיסוי.

ברגיל מדגיש, שלהערכתו השיוך הוא אירוע מס פטור, מכיוון שמדובר בהליך רישומי שבו ממשיך חבר הקיבוץ לגור בבית שהיה שלו במשך עשרות שנים.