יושק מדד התורמים

גם אם יקום מתוך ראייה אינטרסנטית בנוסח "עכשיו נראה לו, לדנקנר", המדד יצבור השפעה בטווח הארוך. או אז, אולי ישתפר גם מיקומנו במדדי השחיתות והדמוקרטיה

משום מה החדשות על התרומות לנזקקים, מעשי ידיהם של נוחי דנקנר, אבי פישר, צבי לבנת ומאיר שמיר, לא התקבלו באהבה ובהערכה רבתי בקרב הציבור הישראלי. "הוא מרוויח כל כך הרבה, אז שיתרום קצת", "הוא עושה את הכסף על חשבון השכר הנמוך שהוא משלם לעובדים שלו", "הוא מקבל זיכוי ממס הכנסה, זה ברור".

אתם יודעים מה? גם אם הכל נכון, בכל זאת. אכן, יש בעייתיות בחברה שאין בה מנגנון מוסכם המגביל את שכר המקסימום. רובנו מודאגים מאי השוויון, ומדינות רבות, אפילו ארה"ב הקפיטליסטית, מאמינות כי אי שוויון גדול מדי הוא לא ראוי ואף מסוכן חברתית.

כיצד מצמצמים את הפערים? האם מוצדק לדרוש מממשלת ישראל להתערב בשוק העבודה? ואולי הגזמנו עם אזכור הקשר בין תמורה לתפוקה? בשבדיה יש מערכת מקיפה של מעורבות ממשלתית בשוק העבודה, אך רמת החיים בה לא שונה מהותית מזו שבארה"ב, עם תוספת אחת: חלוקת ההכנסות שוויונית הרבה יותר. שבדיה, ועוד כמה מדינות הדומות לה, הן ההוכחה שלאורך זמן אין סתירה בין רמת חיים וחקיקה למעורבות בשוק העבודה.

ועם זאת התשובה, לעניות דעתי, נעוצה במישור התרבותי. אל לנו להתעלם מכך. ולכן הצעתי לאזרחים שלא ממש אוהבים את מעשי התרומה, וגם לאלה שיכולים ורוצים לתרום, היא: בואו נייסד מדד חדש ונקרא לו מדד התורמים.

יש לנו מדד שחיתות, שנאמניו טורחים להזכיר לנו כמה השחיתות גוברת עם השנים, ויש לנו גם מדד דמוקרטיה שעורכיו המכובדים טורחים להראות לנו כמה הדמוקרטיה שלנו מתפוררת, כמה אנחנו בסך הכל אינסטרומנטליסיטים קטנים המנפנפים בדמוקרטיה פורמלית בלבד. אז מה דעתכם על מדד חיובי?

מדד התורמים לחברה. למיסודו, הארגונים החברתיים ישתפו פעולה, ישקיעו קצת ממון (אולי נוחי דנקנר יתרום בשלב ראשון איזה מיליון) ויקטלגו את שיאני השכר במשק הישראלי. הרי רשימה שכזו יש גם יש. הרבה בכירים נאבקים על הכבוד להיכלל בתוכה.

ממש בצידה של אותה רשימה, בעמודה נפרדת, יופיע נתון אחר: כמה תרם אותו שיאן לחברה?

ואז עושים שקלול של שתי העמודות ומכתירים את איש העסקים של השנה. לא סתם איש עסקים, אלא איש עסקים ערכי. ניתן ליצור עמודות נוספות, למשל, לאילו נזקקים הולך הכסף? מהי מהות התרומה? מהם יעדיה?

מדד תורמים, גם אם יקום מתוך ראייה אינטרסנטית בנוסח "עכשיו נראה לו, לדנקנר. לא נוותר לו", יצבור השפעה בטווח הארוך. או אז, אולי ישתפר גם מקומה של ישראל במדדי השחיתות והדמוקרטיה. זה לא בשמיים.

ד"ר מידני הוא מזכיר האגודה למדע המדינה