ארנסט אנד יאנג: 20% מהיצוא של החברות הישראליות יופנה להודו ולסין תוך כשנתיים

יצחק פורר, יו"ר ארנסט אנד יאנג ישראל: למרות התחזית האופטימית הכניסה להודו ולסין מורכבת בשל בעיות בירוקרטיה ותרבות עסקית שונה מאד מהמערב

כ-20% מהייצוא של החברות הישראליות יופנה תוך שנתיים להודו ולסין. כיום חברות ישראליות מעטות בלבד מייצאות סחורות ושירותים לשוק ההודי והסיני אולם תוך שנים מעטות בלבד מרבית החברות הישראליות העוסקות בייצוא יפנו משאבים מהותיים לחדירה לשווקים אלה. כך מעריכים בארנסט אנד יאנג ישראל לקראת הכנס הבינלאומי בנושא הזדמנויות חדשות לחברות ישראליות שיתקיים בשבוע הבא בתל אביב. הכנס יערך בשרתון סיטי טאואר בהשתתפות שותפי מס בכירים של ארנסט אנד יאנג מסין והודו Peter Ni ו-Vijay Iyer . תחזית אופטימית זו קיימת למרות שהידע של החברות הישראליות לגבי שווקים אלו הוא עדיין מוגבל ביותר ועליהן להשקיע משאבים רבים ללימוד השוק ההודי והסיני שהוא מורכב ביותר ושונה מהותית מהשווקים המערביים בהם צברו חברות ישראליות נסיון רב.

יצחק פורר, יו"ר ארנסט אנד יאנג ישראל, ציין כי למרות התחזית האופטימית הכניסה להודו ולסין מורכבת בשל בעיות בירוקרטיה ותרבות עסקית שונה מאד מהמערב. כך על המשקיע לבחור בשיטת התאגדות ופעילות מתאימה מתוך מספר גדול מאד של אפשרויות. יש לבחור את איזור הפעילות מאזור סחר חופשי ועד אזורי עידוד תעשיה המעניקים הפחתות מס בשיעורים של עד 100% מהמס הרגיל. בנוסף על המשקיע להתמודד עם שורה ארוכה של נושאים כמו: מחירי העברה, מס רווחי הון, מע"מ מיסי שירותים ועוד.

פורר הדגיש כי הצלחת החברות הישראליות בהודו ובסין תיבחן ביכולת הלימוד וההתמדה שלהן, אשר יאפשר להן להשתלב בשתי כלכלות בעלות שיעורי צמיחה שנתיים חסרי תקדים ובמיוחד בשוק הסיני הצפוי להפוך על פי הערכות בעוד 15 שנה לכלכלה הגדולה בעולם.

מנהל מחלקת המיסוי הבינלאומי בארנסט אנד יאנג, שרון שולמן, ציין כי סין הנהיגה רפורמות רגולטוריות ורפורמות מס מרחיקות לכת כחלק מהמחויבות שלקחה על עצמה כחברה בארגון הסחר הבינלאומי.

עד ה-11.12.04 חברות שיווק יכלו לפעול בסין רק עם שותף מקומי סיני, מ-12.04 יכולות חברות זרות להקים חברות שיווק בסין בבעלות זרה. זהו יתרון מהותי לחברות ישראליות המשווקות מוצרים מתוחכמים המחייבים שירות ותמיכה ברמה גבוהה.

התפתחויות נוספות בסין כגון הטלת "מס ייצוא", חתימה על הסכמי סחר נדיבים עם הונג קונג ומקאו וההודעה של הממשל בסין על כוונה לעבור מהטבות מס על בסיס גיאוגרפי להטבות מס לחברות טכנולוגיה בלבד מחייבות חברות ישראליות בבחינה חדשה של המודלים המקובלים להשקעה בסין.