לידקום, מקבוצת אלגדקום, גייסה בלונדון 22.6 מיליון דולר לפי שווי של 58 מיליון ד'

קבוצת אלגדקום, הנמצאת בשליטת האחים שושן וסלוק, עובדים ומנהלים מכרו מניות בכ-5.6 מיליון דולר * לידקום, המספקת שירותי ופתרונות תקשורות בעיקר בשווקים מתעוררים, הרוויחה בשנת 2004 כ-2.6 מיליון דולר ומכרה בכ-66.2 מיליון דולר > טלי ציפורי

בעוד הנפקות של חברות ישראליות בנאסד"ק מתמהמהות, בבורסות הלונדוניות המצב הרבה יותר דינמי. מתחילת השנה הונפקו בשוק ההון הבריטי ארבע חברות ישראליות - פרוטרום, אדמיינד, פולי אינפורמיישן ודורי מדיה גרופ - לעומת חברה אחת בלבד בנאסד"ק, שמיר אופטיקה. בסוף השבוע האחרון הפכה חברת לידקום פתרונות משולבים להנפקה החמישית של חברה ישראלית בשוק ההון הבריטי. לידקום גייסה 12 מיליון ליש"ט (כ-22.6 מיליון דולר) לפי שווי חברה של 31 מיליון ליש"ט (כ-58 מיליון דולר). לידקום עצמה גייסה לקופתה כ-17 מיליון דולר בעוד בעלי המניות בחברה מכרו מניות תמורת כ-5.6 מיליון דולר. המניה תחל להיסחר ביום חמישי הקרוב, ה-7 לחודש, בבורסת ה-AIM לפי מחיר של 32 פני.

החברה מציינת בהודעתה כי הסכום שגייסה היה גבוה בכ-1 מיליון ליש"ט (כ-1.9 מיליון דולר) מהסכום שהתכוונה לגייס. איתן מוצניק, סמנכ"ל הכספים של החברה, ציין בהודעתה כי "ההון שגוייס יחזק את בסיס ההון העצמי של החברה וישמש אותה לשם מקסום שיעורי הצמיחה שלה".

לידקום הוקמה ב-1982 תחת השם אלגדפון. בעלת המניות הגדולה בחברה היא קבוצת אלגדקום עם אחזקה של 70% בעוד עובדים ומנהלים לשעבר מחזיקים ב-30%. החברה מספקת שירותי ופתרונות תקשורת בעיקר בשווקים מתעוררים ופעילה כיום בכ-40 מדינות באמריקה הלטינית, אירופה ואפריקה. לידקום משמשת הן כספק ישיר של שירותי תקשורת והן כקבלן משנה בהקמת רשתות סלולריות עבור חברות דוגמת נוקיה ואריקסון. הפוטנציאל הרב הגלום בבניית רשתות תקשורת למיניהן בשווקים המתעוררים מוצא את ביטויו בנתוניה הכספיים של החברה.

אם ב-2002 הסתכמו הכנסות החברה בכ-28.6 מיליון דולר, ב-2003 הן כבר צמחו לכ-41.2 מיליון דולר ואילו את 2004 סגרה החברה עם הכנסות של כ-66.2 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של כ-60%. צמיחה זו עזרה לחברה לעבור לראשונה לרווחיות תפעולית. לידקום רשמה ב-2004 רווח תפעולי של כ-4.4 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-1.9 מיליון דולר ב-2003 והפסד של כ-4.2 מיליון דולר ב-2002. בשורה התחתונה רשמה לידקום רווח נקי של כ-2.6 מיליון דולר לעומת הפסד של כ-4.4 מיליון דולר ב-2003 והפסד של כ-5.5 מיליון דולר ב-2002. צבר ההזמנות של לידקום עומד כיום על כ-146.5 מיליון דולר.

מחלוקה רבעונית של הכנסות החברה עולה כי ברבעון הרביעי של 2004 הסתכמו ההכנסות בכ-21.1 מיליון דולר לעומת כ-15.9 מיליון דולר ברבעון השלישי. תפעולית רשמה החברה ברבעון הרביעי רווח של כ-1.5 מיליון דולר לעומת כ-1.2 מיליון דולר ברבעון השלישי. לחברה היה ב-2004 תזרים שלילי מפעילות שוטפת של כ-864 אלף דולר. ממאזנה של החברה עולה כי בקופתה נחים מזומנים בהיקף של כ-2.2 מיליון דולר (טרם ההנפקה) וכי הגרעון בהון העצמי, כתוצאה מהפסדים צבורים של כ-8.7 מיליון דולר, עומד על כ-9.5 מיליון דולר. לחברה יש חוב בנקאי לטווח קצר של כ-15.2 מיליון דולר.

לידקום, הפועלת מאזור התעשייה באזור, מעסיקה כיום כ-500 עובדים. לאחר ההנפקה דוללה בעלת המניות הגדולה בחברה, קבוצת אלגדקום, לשיעור אחזקה של 43.6% מהחברה. יתר בעלי המניות בחברה הם קרנות GLE 102 עם אחזקה של 7.6%; קרנות פידליטי עם 4.9% וקרנות פרמלינגטון עם אחזקה של 4.1%.

קבוצת אלגדקום, הנמצאת בשליטת שני זוגות האחים משה ואלי שושן וגד ודב סלוק, נחשבת לאחת מקבוצות התקשורת הגדולות בארץ. מלבד לידקום, כוללת הקבוצה תשע חברות בת נוספות, ביניהן, CellNetS, CTware וגם FTS (פורמולה טלקום סיסטמס) בה גם שותפה קבוצת פורמולה.

אלגדקום, המעסיקה כ-1,000 עובדים ברחבי העולם, מתמקדת בשלושה תחומי פעילות: מתן שירותי תקשורת למפעילים וללקוחות מוסדיים, פיתוח מוצרי תוכנה וחומרה והפעלת רשתות תקשורת. למרות גודלה, הקבוצה ובעלי מניותיה אינם מרבים בחשיפה לתקשורת. בראיון שנערך עימו ב"גלובס" לפני כשנתיים, ציין משה שושן, מנכ"ל הקבוצה ויו"ר לידקום, כי אינו אוהב להתראיין וכי הקבוצה לא הרגישה מעולם צורך לפרסם עצמה.

אלגדקום הוקמה בתחילת שנות ה-80, מתוך חברת התקנות קטנה שנתנה שירותי התקנת תשתית לחברות עסקיות, כגון בנק לאומי ובנק דיסקונט. בתחילת הדרך היו שותפים בה אלי שושן, אחיו של משה וגדי סלוק. ב-86' הצטרף אליהם משה ויותר מאוחר הצטרף גם דב סלוק.

המפגש הראשון בין האחים שושן לאחים סלוק נוצר כבר במסגרת לימודיהם בבית-הספר התיכוני-מקצועי "בזק" שבירושלים. מיד לאחר שירותם הצבאי בחיל הקשר, החליטו אלי שושן וגדי סלוק להקים חברות התקנות, במקום לעבוד בבזק, שנחשבה אז לאלטרנטיבה היחידה עבור טכנאי תקשורת. משה ציין באותו ראיון כי למעשה הוא היחידי מבין הארבעה שלא גדל בתוך העולם של בזק ושל חיל-הקשר. "הייתי באורט ואחרי זה בחיל-האוויר כקצין בקרה. כשהשתחררתי עמדתי להתחיל לימודי תעשייה וניהול, אך אז נקראתי לתקופה קצרה לעסק ומאז אני בקבוצה", הוא מספר. הבעלות על קבוצת אלגדקום נחלקת באופן שווה בין הארבעה וההערכות הן כי את 2003 סיימה הקבוצה עם הכנסות של כ-130 מיליון דולר. סביר להניח, במיוחד לאור תוצאותיה של לידקום, כי ב-2004 עברה הקבוצה רף הכנסות של 150 מיליון דולר. משה שושן הוא היחיד מבין הארבעה המכהן בדירקטוריון לידקום. מנכ"ל לידקום הוא אריק אלקלעי.

לידקום, כאמור, ממקדת את פעילותה בשווקים מתעוררים. אחד מהפרויקטים המשמעותיים בהם הייתה שותפה החברה לאחרונה הוא הרחבת רשת ה-GSM באתיופיה. מונופול התקשורת האתיופי,ETC, בחר בספטמבר אשתקד בנוקיה ובלידקום לשם הרחבת רשת ה-GSM בעיר אדיס-אבבה ובאזורים נוספים במדינה. היקף הפרויקט עומד על 50 מיליון דולר, כאשר חלקה של לידקום מסתכם ב-21 מיליון דולר. מועד הסיום המשוער של הפרויקט הוא יולי 2005. פרויקט נוסף של החברה הוא הקמת רשת GSM במדינת גוויאנה בדרום-אמריקה, בהיקף של 6 מיליון דולר. פרויקט זה הושלם בנובמבר האחרון. בין לקוחות החברה בישראל ניתן למצוא את זכייניות הסלולר סלקום ופרטנר. *