רייס: ממשל בוש יסייע בשיקום עזה לאחר ההתנתקות; לא השמיעה התחייבות לגבי סיוע לישראל

קוראת לא להרוס בתי המתנחלים ברצועה * פקיד אמריקני: ישראל תבקש 500 מיליון דולר למימון ההתנתקות * דחלאן דורש להשוות שכר השוטרים ברשות לשכר חיילי צה"ל

שרת החוץ של ארה"ב, קונדוליזה רייס, אמרה אתמול (ג'), כי ממשל בוש יהיה מוכן לסייע בשיקום רצועת עזה לאחר שישראל תפנה את הרצועה, אך היא נמנעה מלהשמיע התחייבות דומה לגבי מתן סיוע לישראל למימון תהליך ההתנתקות.

בראיון לאסושייטד פרס אמרה רייס, כי ארה"ב תסייע בשיקום עזה מפני שהדבר יתרום לשלום בין הפלשתינים לבין ישראל. "אם הפלשתינים יהיו מסוגלים לקחת את רצועת עזה ולהפוך אותה לאזור משגשג בטווח הארוך, הדבר יועיל מאוד לכל תהליך השלום", אמרה רייס.

אך שרת החוץ נמנעה מלהגיב על הצהרה שהשמיע סגן ראה"מ, שמעון פרס, אתמול, ושלפיה יבקש השבוע מהממשל סיוע למימון תהליך ההתנתקות. "אינני יודעת באיזו הצעה (ישראלית) מדובר, ולכן קשה לי להתייחס לנושא בצורה מופשטת", אמרה רייס.

גורמים ישראליים אמרו בימים האחרונים, שישראל טרם גיבשה הצעה סופית לגובה הסיוע שבדעתה לבקש מארה"ב, ולפיכך לא יעלה ראה"מ, אריאל שרון, את נושא הסיוע בשיחותיו עם הנשיא בוש ועם בכירים אחרים בממשל, בשבוע הבא.

אבל פרס אמר, בראיונות לא.פ. ולגלי צה"ל, כי בשיחות שיקיים בימים ה' ו-ו' בוושינגטון עם סגן הנשיא, דיק צ'ייני, ובכירים אחרים בממשל, הוא יבקש חבילת סיוע למימון ההתנתקות. לדבריו, חלק מהכסף ישמש לפיתוח הנגב והגליל. הוא סירב לומר מה הסכום שבדעתו לבקש. לא ברור אם בינתיים גיבשה ישראל הצעה סופית לגבי גובה הסיוע המבוקש, או שפרס ידון בצדדים העקרוניים של הבקשה, לרבות ניתוב הכספים, אך לא ירד לפרטים.

פקיד ממשל, שצוטט אתמול בא.פ., אמר, כי בממשל בוש מעריכים שישראל תבקש כ-500 מיליון דולר, כלומר כ-50% מאומדן עלות ההתנתקות.

קונדוליזה רייס אמרה עוד, כי היא מקווה, שישראל לא תבצע "הרס זדוני" של הבתים שיותירו אחריהם 8000 המתנחלים שיפונו מהרצועה. "צריך להיות תיאום כלשהו של מה שייעשה (ברצועה) ולדעתי יהיה", אמרה שרת החוץ.

בעוד שגורמים ממשלתיים בירושלים, שצוטטו בא.פ., אמרו שבדעת הממשלה להרוס את הבתים, אמר פרס: "אני חושב שלממשלה לא אצה הדרך להרוס את הבתים". לפי הערכות, יש עתה ברצועה כ-4000 דונם חממות, 1780 בתים פרטיים, 120 בנייני ציבור ו-30 בתי-כנסת.

מוחמד דחלאן, השר לעניינים אזרחיים בממשלת רשות הפלשתינית אמר בראיון לדיפנס ניוז, כי הרשות זקוקה ל-300 מיליון דולר לאורך שלוש שנים לצורך הקמת ארגון ביטחוני קבוע, להבדיל ממה שכינה שירות זמני.

"זה לא סכום גבוה כל כך כאשר מדובר בארגון של קבע, שצריך לבנותו מהמסד", אמר דחלן. "אם המשכורת של השוטרים שלנו נמוכה מזו של חברי החמאס, איך יוכל השוטר הפלשתיני לעשות את עבודתו"?

דחלאן הוסיף: "לא מקובל עלי שהשוטרים הפלשתיניים יקבלו 300 דולר בחודש בעוד שהחיילים הישראליים מקבלים 700 דולר בחודש, מפני שתנאי המחיה בגדה המערבית ובצועת עזה נמוכים מאלה שבישראל. למשל, דלק וסחורות אחרות שאנו מקבלים מישראל הרבה יותר יקרו בגלל דמי תיווך, אך ההכנסות שלנו נמוכות ב-50% מאלה של הישראלים".