אחרי 20 שנות מו"מ: קרקעות קורבנות השואה עוברות מקק"ל לאפוטרופוס הכללי

מדובר ב-465 דונם ובכספים שכבר קיבלה קק"ל על מימוש קרקעות; היורשים יהיו זכאים לריבית והצמדה

הקרן הקיימת והאפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים חתמו היום על הסכם, לפיו תעביר קק"ל לאפוטרופוס את הטיפול בנכסי קורבנות שואה המצויים בידיה. ההסכם נחתם 20 שנה לאחר שהוחל הטיפול בנושא.

מדובר ב-465 דונם ברחבי הארץ, אשר עברו לידי קק"ל לפי החלטת הקונגרס הציוני ב-1947. קרקעות אלו נרכשו בשנות ה-30 בידי יהודים מאירופה, שמאוחר יותר נספו בשואה, ונותרו ללא יורשים.

בשל ניתוק הקשר עם הבעלים, צברו חלק מן הקרקעות חובות לרשויות המקומיות, ובמקרים אחרים לא הושלמה הרכישה. העיסקאות בוצעו הן באופן ישיר בין הרוכשים למוכרים, והן באמצעות חברות הכשרת היישוב, הקישון ומעגל.

קק"ל קיבלה על עצמה לסלק את החובות ולהשלים את הרכישות, תוך התחייבות להשיב את הקרקעות או את תמורתן לבעלים או ליורשיהם.

סמוך לסיום המנדט הבריטי, מינה בית הדין של הרבנות הראשית (שהיה המוסד השיפוטי האוטונומי העליון של היישוב היהודי) אפוטרופסים על רכושם של הנעדרים שהיו רשומים כבעלי הנכסים. תוך ימים אחדים, אישר להם בית הדין למכור את הנכסים לקק"ל או לחברת הנדל"ן הימנותא שבבעלותה.

לדברי משרד המשפטים, הסיבה לכך היתה הרצון למנוע את המשך הצטברות החובות על הקרקעות, ולמנוע מצב בו החובות יחייבו למכור את הקרקעות על מנת לכסותם. לא ברור האם קק"ל והימנותא שילמו לאפוטרופוסים תמורת הקרקעות.

קק"ל דחתה את הטענה, לפיה מדובר בנכסים עזובים ולפיכך עליה להעבירם לאפוטרופוס הכללי. ב-1985 קבע שר המשפטים דאז, משה ניסים, כי על קק"ל לדווח לאפוטרופוס על ניהול הנכסים, מימושם ושחרורם.

כעבור 12 שנים פנה האפוטרופוס לקק"ל ודרש לקיים את ההסדר, ומאז התקיימו דיונים בנושא - במשך שמונה שנים. קק"ל היתה מעוניינת להמשיך לנהל את הנכסים תוך פיקוח של האפוטרופוס הכללי.

במקביל, פירסמה קק"ל ב-1998 בעיתונות ובאתר האינטרנט שלה את רשימת הנכסים שברשותה. לדברי משרד המשפטים, הפרסום הביא להשבת 465 דונם ליורשי הבעלים - מחצית מהקרקעות שהיו ברשותה במקור.

עם הקמת ועדת החקירה הפרלמנטרית לעניין נכסי קורבנות השואה בישראל, בראשות ח"כ קולט אביטל, הגיעה קק"ל למסקנה שמוטב להעביר את הנכסים לאפוטרופוס. הסכם העקרונות בנושא נחתם לפני שלוש שנים, וכאמור רק היום נחתם ההסכם הסופי.

ההסכם קובע:

מקרקעין הרשומים בבעלות הימנותא: הבעלות בטאבו תוחזר לנעדרים, ואילו הניהול יועבר לאפוטרופוס הכללי.

מקרקעין הרשומים בבעלות קק"ל, המנוהלים בידי המינהל ומוחכרים למגורים: יישארו כמות שהם, וכאשר יופיעו היורשים - יהיו זכאים לבחור בין קרקע חילופית בערך שווה או בפיצוי כספי.

כספים שקיבלו קק"ל או הימנותא תמורת המקרקעין: הם יישארו בידי גופים אלו, וכאשר יופיעו היורשים - יהיו זכאים לקבלם עם ריבית והצמדה.