לבייב מעמיק את חדירתו לענף היהלומים באנגולה - בשותפות עם ממשלת רוסיה

לבייב וחברת אלרוסה מרחיבים את השקעותיהם במכרה הגדול ביותר במדינה דן גרטלר מכחיש הידיעות כאילו הגדיל את פעילותו באנגולה

חברת היהלומים הממשלתית של רוסיה, אלרוסה, מהדקת את הקשרים עם היהלומן הישראלי לב לבייב. כך נודע ל"גלובס". החברה אישרה, כי השותפות עם לבייב מתהדקת בהרחבת ההשקעות המשותפות במכרה הגדול ביותר באנגולה, "קטוקה".

בבורסת היהלומים ברמת-גן נפוצו שמועות הפוכות, כאילו מתהדקים יחסי אלרוסה עם היהלומן דן גרטלר, וכן מתהדקים יחסיו של גרטלר עם חברת היהלומים האנגולית אינדיאמה, לכאורה על חשבון היחסים של לבייב עם אלרוסה. לדברי גורמים בבורסת היהלומים, שמועות אלה מופצות ע"י מתחריו של לבייב.

דובר קבוצת לבייב אמר בתגובה, כי החברה אינה מתייחסת לעסקי היהלומים הבינלאומיים. גרטלר הכחיש ידיעות שפורסמו השבוע באינטרנט, כאילו רכשה אלרוסה נתח משמעותי מהאחזקות בחברת היהלומים סאנדלנד שהקימה DGI שבבעלותו באנגולה.

חברת DGI של גרטלר, באמצעות אחזקותיה במכרות סאנדלנד, קיבלה באחרונה זיכיון מחברת סודיאם (השייכת לחברת היהלומים הממשלתית של אנגולה, אינדיאמה), המאפשר לה לשווק חלק ניכר מתפוקת הגלם של אנגולה.

נשיא אלרוסה, אלכסנדר ניצ'יפורוק, הודיע השבוע, כי מדיניותה של החברה היא להרחיב את פעילותה באפריקה בכלל ובאנגולה בפרט, באמצעות השקעות חדשות והמשך ההשקעות בקטוקה. השקעה שהחלה באחרונה מיועדת להרחבת הפקת הגלם מ-170 מיליון דולר בשנה כיום, ל-300-350 מיליון דולר בשנה.

הבעלים על קטוקה, בעלת עתודות של 60 מיליון קראט, חוץ מאלרוסה (32.8%) ולבייב (18%) הם חברת אינדיאמה האנגולית (32.8%) וחברת המכרות הברזילאית אודברכט (16.4%).

במקביל מקימה אלרוסה (55%) עם ממשלת אנגולה תחנה הידרואלקטרית שתספק את הכוח לקטוקה, בהשקעה של 45 מיליון דולר. אלרוסה היא מתחרה עולמית בסינדיקט היהלומים דה-בירס, השולט בשיווק הבינלאומי של יהלומי הגלם מאז שנות ה-60. לבייב קרא גם הוא תיגר על דה-בירס, בעוד גרטלר נחשב מקורב לחברה.

בחודש שעבר טענו בכירים בענף היהלומים בישראל, כי ממשלת אנגולה ביטלה את הזיכיון הבלעדי שהיה ללבייב לייצא את יהלומי אנגולה, בהיקף 650 מיליון דולר בשנה, והעניקה חלק ממנו ל-DGI. גורמים מקורבים ללבייב טענו, כי ללא כל קשר למקבלי זכיונות אחרים, לא השתנה דבר ביחסים בין לבייב לממשלת אנגולה.