פורסמו הוראות המאפשרות פרישה מוקדמת במימון מעביד מהקרנות הוותיקות

מדריך פרישה

אגף שוק ההון במשרד האוצר פירסם ביום חמישי האחרון חוזר המסדיר את כללי הפרישה המוקדמת במימון מעביד מקרנות פנסיה ותיקות. הוראות החוזר יעוגנו בתקנוני קרנות הפנסיה הוותיקות, ויחולו על פרישה מוקדמת או רכישת תוספת לפנסיה שהתשלום בגינן הועבר לקרן מ-1 באוקטובר 2003.

הוראות החוזר יחולו גם לגבי מבוטח לא פעיל, שפרש לפרישה מוקדמת ממקום עבודתו לפני 31 במארס 2004, במסגרת הסכם פרישה מוקדמת במימון מעביד.

במסגרת הסכמים לפרישה מוקדמת, יכול מעביד לרכוש עבור המבוטח את הזכות לקבל פנסיית זקנה בתקופת הפרישה המוקדמת, ובנוסף לרכוש עבורו תוספת לפנסיית הזקנה שתשולם לו מגיל הפרישה ואילך.

האוצר קבע כללים המאפשרים למבוטח לפרוש לפנסיית זקנה לפני גיל הפרישה ולהיחשב כפנסיונר לכל דבר ועניין, בכפוף לכך שמעבידו שילם את מלוא עלות הפרישה המוקדמת.

עלות זו נובעת מפנסיות הזקנה הצפויות להיות משולמות למבוטח בתקופת הפרישה המוקדמת (לפי שוויין האקטוארי במועד זה), ובנוסף את ההפרש שבין פנסיות שאירי פנסיונר הצפויות להיות משולמות בתקופה זו, לבין פנסיית שאירים (או סכום חד-פעמי) שהיתה צפויה להיות משולמת לשאירי המבוטח באותה תקופה, לפי תקנון הקרן, בהסתמך על הצבירה הפנסיונית שלו.

עוד נקבע, כי המעביד ישלם לקרן הפנסיה את תשלומי הוצאות ניהול ודמי ניהול בשיעור המרבי שהקרן רשאית לגבות.

החוזר שפירסם האוצר קובע, כי הפנסיה שתשולם למבוטח הן לפני גיל הפרישה והן לאחריו, לא תעלה על אחוזי הפנסיה שהיה יכול לצבור אילו היה ממשיך להיות מבוטח פעיל בקרן עד גיל הפרישה ולא יותר מ-70%. בכל מקרה, לא תעלה הפנסיה על משכורת המבוטח או על שכרו הקובע לפנסיה של המבוטח במועד הפרישה המוקדמת.

בקרנות שבהן משולם מענק שנים עודפות, ישלם המעביד את ההפרש שבין הערך הנוכחי של דמי הגמולים בעד השנים העודפות לבין הערך הנוכחי של מענק השנים העודפות.

חישוב עלות הפרישה המוקדמת תיעשה על בסיס איזון אקטוארי ובריבית היוון לפיה היה מחושב המאזן האקטוארי של הקרן, אילו היה נערך במועד הפרישה המוקדמת בניכוי נקודת אחוז אחת. כלומר, אם המאזן האקטוארי מחושב לפי ריבית היוון בשיעור 4%, תהיה ריבית ההיוון 3%.

עוד מדגיש החוזר, כי לא ניתן לרכוש תוספת כלשהי לפנסיית הזקנה שתשולם למבוטח מגיל הפרישה ואילך אם המבוטח טרם הגיע לגיל הפרישה, אלא אם הדבר נעשה עם רכישת זכות לפנסיית זקנה בתקופת הפרישה המוקדמת.