פוסט פרודקשן

למרות שלא ערך מסיבת ניצחון ענקית כמו קשת, אחד המנצחים הגדולים בערוץ 2 הוא היועץ המשפטי של הרשות השנייה, דורון אבני, שהיה אחראי על הפקת המכרז מבחינה משפטית. הוא אמנם מפחד להתחייב, בעיקר משיקולי עין הרע, אבל כרגע הסיכוי לעתירות לבג"ץ בעקבות המכרז הוא מזערי. רגע לפני שהוא טס עם משפחתו לבוסטון, הוא עונה על כל השאלות לגבי הליך הבחירה ומה שקרה מאחורי הקלעים > יעל גאוני

רק ביום חמישי בבוקר, כ-12 שעות לאחר פרסום תוצאות מכרז ערוץ 2, הבין עו"ד דורון אבני, המשמש בחמש השנים האחרונות כיועץ המשפטי של הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, שאולי הוא זה שיעשה כאן היסטוריה. בניגוד לשאר המכרזים שהתנהלו בארץ בתחום השידורים, במכרז הנוכחי, החשוב מכולם, לא צפויות עתירות לבג"ץ. אחרי הבחירה הצפויה של קשת ורשת כזוכות במכרז, אין ספק שזוהי ההפתעה הגדולה ביותר שטמן המכרז הזה.

במידה ואכן כך יקרה, מבחינת הרשות השנייה ומבחינת אבני, זהו הישג ענק.

בעוד חודשיים וחצי ימריא אבני, בן 36 בלבד, עם אשתו ובנו לתקופת לימודים בבוסטון, במסגרת מלגה שהוענקה לו מקרן וקסנר. לאחר מכן הוא ישוב לרשות וינסה לאכוף את ההתחייבויות האינסופיות של הזוכות במכרז.

בראיון סיכום ל"גלובס" מנסה אבני להסביר את ההפתעות הגדולות של המכרז: ה"בידים" האסטרונומיים ותמימות הדעים של המועצה בבחירת הזוכים.

* אתה מופתע מכך שככל הנראה לא יוגשו בג"צים בנוגע למכרז ערוץ 2?

"האמת, שבמבט לאחור על התהליך, אני לא חושב שיש בסיס לבג"ץ. המועצה קיימה הליך מאוד מקצועי, שקוף ומבוסס על יועצים. בשורה התחתונה, בהערכה גסה, ב-95% מהמקרים והסוגיות במכרז, חברי המועצה אימצו את המלצות היועצים. אנו מקווים שבאמת לא יוגשו בג"צים ולפחות בזה ניצור תקדים" (עד כה בכל מכרזי הטלוויזיה בארץ הוגשו בג"צים, י.ג).

* נראה שבכוונה בניתם את המכרז כך שלא יהיה בסיס לבג"צים. הצבעה שנסמכת על היועצים, משקל גבוה יחסית לחלק המדיד כמו ה"ביד", ותוצאה עם הפרש נקודות רב יחסית.

"זה נכון שהמכרז אכן נבנה במחשבה מראש, מבחינת התהליכים שלו, שהוא יתקשה לעמוד בבג"ץ. אך אני חושב שההיסמכות על היועצים היתה בחירה של מועצת הרשות, והיה מרשים לראות את זה. דווקא הנוסחאות היו שקופות ולא מאוד מסובכות. כולם ידעו איך אנו עומדים לחשב ובסופו של דבר, ה'ביד' הגבוה לא הכריע את המכרז. כל ההפרש בין המקום הראשון לאחרון ב'ביד' הוא 4 נקודות. יועצי התוכן נתנו את חוות את הדעת שלהם בצורות מאוד מפורטות של ניקוד, כמו גם ניקוד ההנהלה, ששם כל חבר הנהלה קיבל ניקוד נפרד מצד שישה יועצי תוכן. חברי המועצה קיימו דיונים אינטנסיביים ששיקפו תהליך קבלת החלטות מוסדר ומובנה במהלך שלושת הימים בהם כונסו לקראת ההצבעה בדבר הזוכים".

* התאכזבתם מכך שלא כל חברי המועצה הגיעו לעיין בחומר שהוגש על ידי המתמודדות במכרז למעלה מחודשיים קודם לכן?

"למה את חושבת שלא כל החברים באו לראות את החומר? כל חברי המועצה ישבו ועיינו בחומר ואני אישית ישבתי עם שני החברים החדשים, אשר קיבלו תגבור מיוחד. כל חברי המועצה הגיעו בשבוע שלפני המכרז למלון בתל אביב ושם חיכו להם כל חוות הדעת המקצועיות. כל חבר יכול היה לעיין בחומר ולכתוב את הערותיו וכל אלה הועברו ישירות לקיסריה. גם בדיונים ראו בבירור שהחברים מבינים את החומר, יודעים מה לשאול, מוכנים בכל ההיבטים, הכלכלי והתוכני. חברי המועצה לא הקלו על החיים של היועצים שהיו צריכים לתת דין וחשבון על כל סעיף ברמת הנקודה".

* אומרים שההצלחה היא לא מעט בזכותך.

"אני חושב שזו הצלחה של כל הרשות. מנשה (סמירה) ומוטי (שקלאר) הובילו את התהליך בצורה שקולה, עניינית ומסודרת, וזה הקל על העבודה של כולנו. היה צוות שלם שעשה ימים כלילות כדי להביא את הדברים לאן שהובאו. המטרה היתה להביא את החומר בצורה המושלמת ביותר לחברי המועצה. גם בהסתכלות לאחור לא ראינו דברים משמעותיים שהיינו עושים אחרת. כלקח ממכרז ערוץ 10 כבר ביום הראשון בקיסריה נשלח מכתב לכל אחד מהמתמודדים, שבו נאמר לו שהמועצה החליטה לתקן פגמים בהצעה שלו, איך היא החליטה לתקן, והתיקון עצמו. הודענו שאם הם רוצים להסתייג ממה שכתבנו הם יכולים לעשות זאת עד למחרת היום. זה הליך שקוף וברור שיוצר וודאות. אני חושב שזה חלק מהסיבה שאנו מקבלים מכל המתמודדים, הזוכים והמפסידים, הערכה למכרז.

"שקיפות ומקצועיות מצא ביטוי גם בהליך ההצבעה. בשונה ממכרז ערוץ 10 כאן התקיימה הצבעה על כל סעיף. בתום כל דיון כל אחד מחברי המועצה ניקד את ההצעה ואז נעשה ממוצע של הניקוד שנתנו כל החברים, שהוזן למחשב, וכך בעצם התקבלה התוצאה הסופית. בסופו של דבר, החברים שלא נחשפו ל'ביד' לא נחשפו גם לציון של החלק האובייקטיבי (סוגה עילית ותכניות מעודפות, י.ג). התהליך התנהל בצורה מופתית".

* ממה בכל זאת הופתעת?

"מתמימות הדעים בקרב חברי המועצה באשר לזוכים".

* יותר מכך שלא יהיו בג"צים?

"על זה אני עדיין לא רוצה להתחייב".

* בבחירת הזוכים, לקחתם בחשבון שכ-250 מעובדי טלעד ילכו הביתה? מדובר בעובדים שרובם מתגוררים בירושלים, מקום שבו אחוזי האבטלה גבוהים יחסית, מקום שקיבל חשיבות אדירה במכרז ואף הוגדר כפריפריה?

"האמת שכואב הלב. חברי המועצה ציינו את הדברים, אך בסופו של דבר, זו טיבה של תחרות. מישהו צריך לנצח ומישהו צריך להפסיד. הוגשו במכרז ארבע הצעות מצוינות. יש אומנם הפרשי ניקוד גבוהים יחסית, אך כולן היה טובות. צריך לקוות שרוב עובדי טלעד ייקלטו אצל שתי הזוכות. המכרז קבע הסטה של עבודות לירושלים ולפריפריה ואנו מקווים שזה יעודד את העבודה בבירה".

* אתה מרגיש אשם, ולו במעט, על כך ששבוע לפני המכרז הודעתם שבעלי המניות החדשים של טלעד, אפריקה ישראל וקרן מרקסטון, לא יילקחו בחשבון במכרז?

"לא. אני חושב שהיה ברור גם לטלעד שבמועד בו הם הודיעו לנו על רכישת המניות, לא היתה אפשרות סבירה להשלים את העברת המניות לפני הגשת ההצעות. מה גם, שהעברת מניות היתה מותנית בזכייה במכרז. על כל פנים, טלעד כן מינתה דירקטורים מטעם שתי החברות, כך שמבחינת איכות הדירקטוריון הם כן נשקלו ונתנו לטלעד את הניקוד המתאים. מי שפנה אלינו מספיק זמן מראש, הספיק לבצע את העברת המניות".

* הופתעת מגובה ה"ביד".

"מאוד (צוחק). הקושי הגדול היה שלא היה לי עם מי לחלוק את ההפתעה. אני חייב לומר שגם בעניין הזה חברי המועצה לא עשו הנחות לכלכלנים, וביקשו הסברים איך ניתן היה להגיש 'ביד' כל כך גבוה. שני המשרדים הכלכליים שבדקו את ההצעות, גיזה זינגר אבן וחפץ ושות', בחנו את הנושא באופן עצמאי והם בפרוש הראו בצורה ברורה שניתן להגיש 'ביד' גבוה בשיעורים שהוגשו ועדיין לשמור על יציבות כלכלית, כפי שהוצגה במכרז וכפי שדרש המכרז".

* אתה חושב שנכון יהיה להעביר חלק מהכסף ליוצרים, גישה שמובלת על ידי הרשות השנייה ומגובה על ידי שרת התקשורת?

"זה נושא שצריך יהיה להיות נדון מול האוצר כפי שנעשה בעבר, ומוקדם לקבוע עמדה בשלב זה".

* בנוסף ל"ביד" גבוה, במכרז יש אינספור הבטחות שעתה על הרשות לאכוף אותם. יש לכם מנגנון חדש לאכיפה כזו?

"ראשית, למכרז הוכנסו כמה חידושים בהיבט האכיפה. נושא אחד הוא סוגיית דקות פרסום. החל מאוקטובר, לכל אחד מהזכיינים תינתן אפשרות לשדר מקסימום 10 דקות פרסומות בשעה, להבדיל מ-12 דקות כיום, והמועצה תחליט מדי עונה אם להתיר לזכיין 2 דקות נוספות. ההחלטה תתקבל בהתחשב בעמידה של הזכיין בהבטחות שלו, ובכל המטרות שהוצגו במכרז. זה נראה הליך מאוד יעיל והוא לא קיים היום. נושא נוסף הוא סוגיה של עיצומים כספיים, האפשרות לחלט סכומים מהערבויות שינתנו על ידי הזוכים במכרז בשל הפרות. כמו כן, הרשות הודיעה שהיא עתידה לעבור למנגנון בדיקה רבעוני להבדיל משנתי, והשנה בודקת הרשות לראשונה את סוגיית נאותות ההפקה. לכן אנו נכנסים לאכיפה מסוג שונה ולכן חשוב לשמור על רשות שנייה חזקה, שכן כל ההבטחות, חשוב שתמומשנה, ושהציבור יקבל מסך הרבה יותר טוב כפי שהובטח. בנושא הזה הרשות צריכה לעמוד על המשמר".

* בשנים האחרונות לא היה לכם קל לאכוף את כל ההתחייבויות. מה יהיה שונה עכשיו?

"כשמסתכלים על השנים האחרונות, אז בשורה התחתונה הזכיינים עמדו במחויבויות. נכון שהיו סטיות, אך זה היה בשוליים, והיכן שהיה חוסר הוא הושלם, כך שההסתכלות על העבר דווקא מעודדת. מעבר לאכיפה, צריך לזכור שזהו אינטרס של הזכיינים עצמם לשדר טלוויזיה טובה, איכותית ומסחרית, ודווקא מה שכונה 'שידורים מכרזיים' הוכיח שתוכניות דרמה ותעודה איכותיות מביאות רייטינג גבוה".

* נכון לדעתך עבור טלעד להעביר את ימי השידור שלה כבר במחצית השנה הקרובה לידי קשת ורשת?

"אני חושב שמוקדם מידי לערוך הערכות בעניין הזה. אני מעריך שיהיו דיונים בעניין, אך אלא נושאים שצריכים להיות מגובשים על ידי בעלי הזיכיון ורק אז הם יובאו להכרעת הרשות".

* איך קרה ש-14 חברי מועצה הצביעו פה אחד במכרז, דבר שהיה רחוק מלהיות צפוי טרם המכרז?

"ראשית, צריך לזכור שחברי המועצה נדרשו לתת ניקוד לכל הצעה בכל פרמטר. אז נכון שכשמסתכלים על הפרמטרים השונים בכולם, קשת ורשת הובילו, אך ההצבעה של חברי המועצה שיקפה את חוות הדעת שהם קיבלו. כשמעיינים בחוות הדעת רואים בכולן את אותה מגמה. לא היתה כאן תופעת עדר, אלא חשיבה מובנית ותהליך ארוך".

* ביום הראשון לכינוסה של המועצה כוועדת מכרזים ויומיים בלבד לפני ההכרעה הסופית, הודיעה הרשות כי חבר המועצה עו"ד נזי חלבי לא ייקח חלק בדיונים לאור ניגודי עניינים. איך גיליתם את זה רק באותו היום?

"עו"ד חלבי העביר לי יום לפני התכנסות ועדת המכרזים פירוט של קשרים שיש למשרדו עם המתמודדים השונים. הנתונים המפורטים לא הועברו קודם לכן. קיימתי שיחה עם חלבי שבה התרשמתי מהתחושות הסובייקטיביות שלו לגבי נטילת חלק בהליך, ולאחר שיחה זו הודעתי לו שלאור קוצר הזמן, עד להתכנסות הוועדה ולאחר שיחתנו, החלטתי כי ראוי שלא ייטול חלק בדיונים".

* ומה לגבי תפקידו של חלבי כיו"ר ועדת ערר במועצה?

"הנושאים האלה ייבחנו. על פניו לא נראה שלקשרים שעו"ד חלבי הצביע עליהם צריכה להיות בהכרח השלכה על פעילותו במועצה".

* איך אתה יכול להבטיח שלחברי מועצה אחרים לא היו ניגודי עניינים?

"חברי המועצה נדרשו לחתום על הצהרה שבה הם מפרטים קשרים שיש להם למתמודדים השונים. מבין החברים, רק עו"ד חלבי פירט קשרים שדרשו בדיקה. נושא נוסף שנבדק הוא העובדה שד"ר ברוך לשם מועסק במכללת ספיר, שבמרבית מההצעות הובטחו שיתופי פעולה איתה (קשת, רשת וכאן, י.ג). אך לאחר שהובהר שאין לו כל קשר לשיתופי הפעולה האלה ונודע לו עליהם רק תוך כדי קריאת ההצעות, החלטתי שאין לו כל ניגוד עניינים".

* בגיל צעיר יחסית קיבלת אחריות על המכרז החשוב ביותר שהיה בתחום המדיה בישראל. פחדת?

"לא חשבתי שזה יקרה, אבל בסופו של דבר זו תעודת כבוד לאלו שנתנו לי את התפקיד, בראש ובראשונה מנשה ומוטי. עצם העובדה שהם סמכו עלי להוביל את הנושא מהפן של ניהול צוות המכרז, אפשר לי לגלות כל מיני היבטים בעבודה שאינם משפטיים בהכרח. אני חושב שבסופו של דבר אכן נעשה תהליך מאוד מקצועי, אך זה בפירוש תוצאה של עבודת צוות. המכרז הזה לא בנוי על איש אחד אלא על חיבור של אנשים מאוד מקצועיים ברשות וצוות מובחר של יועצים".

* ומה הלאה?

"ביולי אני נוסע לארה"ב ללימודים בבית ספר קנדי לממשל במסגרת קרן וקסנר, שזו קרן שמממנת לימודים לעובדי ציבור (כעשרה נבחרים מידי שנה, י.ג). הגעתי לזה בעקבות מודעה שראיתי בעיתון לפני כשנתיים. המתנתי לעיתוי המתאים ועכשיו אחרי המכרז של 2, חשבתי שזו נקודה טובה לעצור ולשפר עצמי מבחינת היכולות הניהוליות שלי, ובמקביל לתת לכל אותם דברים שלמדתי לשקוע תוך כדי לימוד דברים חדשים שיאפשרו לנו להצעיד את הרגולציה קדימה בעתיד".

* ולרשות תחזור?

"כן. חלק מההסדר של וקסנר הוא כזה שאתה מתחייב לחזור לשירות המדינה וחלק מזה כמובן שאעשה ברשות. אחר כך אני שואף להתפתח בתחום הניהול בשירות הציבורי. תחום הרגולציה של השידורים מתפתח גם בארץ וגם בעולם ואני אשמח להוסיף ולהשפיע בתחום הזה, גם בעתיד". *