אתי לוצאטו: ישראל יורה לעצמה ברגל בנוגע לחוק הפטנטים; יגרור סנקציות מצד ארה"ב

ישראל הועברה לרשימה המחמירה של משרד הסחר האמריקני של מדינות המפרות זכויות קניין רוחני

"העברת התיקון החדש לחוק הפטנטים המוצע בפני הכנסת, תוביל לסנקציות של ארה"ב על ישראל, כי ארה"ב אגרסיבית בעניין זה". כך אומרת אתי לוצאטו, שותפה במשרד הפטנטים לוצאטו את לוצאטו, בעקבות העברתה בסוף השבוע של ישראל לרשימה המחמירה של משרד הסחר האמריקני, של מדינות המפרות זכויות קניין רוחני.

בנימוקי הורדת ישראל בדירוג, מציין ה-USTR בנוסף להתנגדותו לנושאים בחוק בלעדיות המידע, גם את דאגתו מחוק הפטנטים החדש המוצע בישראל. אם יועבר התיקון, יקשה מאוד על חברות תרופות בינלאומיות לקבל מרושם הפטנטים תוספת הארכה לתקופת הפטנט המקורית.

בעקבות תיקון קודם לחוק הפטנטים שנעשה בישראל בשנת 98', ומכונה ע"י חברות התרופות הבינלאומיות "תיקון טבע", מורשות כיום חברות גנריקה לערוך בישראל ניסויים בתרופות גם בתקופת הפטנט המקורי של החברה האתית, לצורך הוצאת גנריקה לשוק.

כאיזון, הוחלט במקביל, כי ניתן יהיה להאריך פטנטים של תרופות אתיות, בפרק זמן של עד 5 שנים. בפועל ניתנות הארכות עד שנתיים וחצי.

עתה, בעקבות התיקון הנוכחי, יוכלו חברות הגנריקה הישראליות ובראשן טבע, לייצר ולייצא מישראל תרופות גנריות, בתום תקופת הפטנט המקורי. משמעה ייצוא מוקדם יותר לשוק האמריקני, בעיקר של תרופות גנריות.

מבחינת חברות התרופות האתיות, המשמעות היא קיצור (בתקופה של עד שנתיים וחצי) בפרק הגנת הפטנט שמקבלות היום בישראל חברות התרופות האתיות הבינלאומיות, בזכות הארכות הפטנט, שיבוטלו.

כך, יוכל להתבצע ייצוא גנריקה לארה"ב, ע"י חברות ישראליות, בפרק זמן זה. בגלל שמחירי גנריקה זולים בעשרות אחוזים ממחירי תרופות מקוריות, עם יציאתן לשוק נפגעות מאוד מכירות התרופה המקורית.

לדברי לוצאטו, "אחד הנכסים החשובים של ישראל, הוא ייצוא קניין רוחני, בעיקר בתחומי היי-טק. לכן לישראל צריך להיות אינטרס חזק לשמירה על קניין רוחני".

בעקבות זאת, טוענת לוצאטו, "אנחנו יורים לעצמנו ברגלים כשאנחנו נחשבים מדינה שמפרה זכויות קניין רוחני. צריך גם לזכור תמיד שיש הדדיות, ובאותה מידה שאנו מפרים, יפרו זכויות של ישראלים".