מועצת מקרקעי ישראל אישרה חילופי שטחים בין המינהל לבין עיריית ת"א

המטרה: מימוש תוכנית פיתוח נמל יפו * אושר תקציב המינהל ל-2005 - 3.5 מיליארד שקל

מועצת מקרקעי ישראל אישרה אתמול (ב') מתכונת לביצוע עסקת חילופי שטחים בין המינהל לבין עיריית ת"א, בשטחים שמוסר המינהל לעירייה.

מנגנון החילופין מתבסס על ביצוע שומות להערכת שווי המקרקעין המועברים מצד אחד למשנהו, וקביעת הכללים להשלמת פערים, אם יהיו כאלה. מטרת ההחלטה היא לאפשר את התחלת מימוש התוכנית שיזם המינהל על פני 70 אלף מ"ר בנמל יפו. בתוכנית - פיתוח מסחר, בילוי, מגורים ומלונאות, תוך שימור ערכו ההיסטורי והארכיטקטוני של המקום.

החלטה נוספת קובעת, שקרקע בנגב ובגליל תימסר, לשם שמירתה, למועצות איזוריות או לאגודות יישובים חקלאיים, בתמורה לתשלום של 1 שקל לדונם לשנה. למקבלי הרשאת השמירה לא יהיו זכויות במקרקעין, והם יחויבו לנקוט בכל הצעדים הדרושים לשמירה על השטח מפני מסיגי גבול.

בנוסף, החליטה המועצה להגדיל את מספר החברים בוועדת הפיצויים לקרקע חקלאית המושבת למינהל, ולהעמיד בראשה שופט בדימוס. עוד נקבע, שהוועדה תקבל החלטה רק לאחר ששמעה את שני הצדדים, עמדת החקלאי ועמדת המינהל, לעניין גובה הפיצוי.

בהחלטה נקבע, שהפיצוי לחוכר או לשוכר הקרקע החקלאית יינתן עבור זכות החכירה והפסד הכנסה עתידי שנגרם בשל סיומו המוקדם של החוזה או בשל השקעות בקרקע, בהתאם לתקופת החוזה ולנסיבות השבת הקרקע. הוועדה לא תדון בתביעות לפיצוי בקרקע המיועדת לשימושים ציבוריים.

הוועדה גם החליטה להאריך בשישה חודשים, עד נובמבר 2005, את מועד הוראות המעבר לביצוע עסקאות על-פי החלטות מועצה 717,727, 737 הנוגעות לפיצוי המגיע לחקלאים בעקבות שינוי יעוד הקרקע.

כמו כן אישרה המועצה הארכת מועד עד סוף 2005, לעסקאות הרחבה במושבים ובקיבוצים, לפי החלטה 737, אשר כלולים בהסכם המשקם להחזר חובות.

עוד הוחלט, לשריין 50% מהמגרשים בבנייה עצמית לבני המקום ביישובי המיעוטים ובאיזורי עדיפות לאומית א' בעת מכרז פומבי. מחיר המינימום יהיה 91% משווי השטח, בכפוף להנחות איזור עדיפות לאומית. ביישובים שאינם יישובי מיעוטים יוקצו עד 20% מהמגרשים המוצעים לבני המקום. באיזור עדיפות לאומית ב' יוקצו לבני המקום עד 40% מהמגרשים המוצעים לציבור באותו מועד.

בהקצאות בדרך של הרשמה והגרלה ביישובי עדיפות לאומית החליטה המועצה, כי משפחות מחוסרות דיור יזכו לעדיפות על פני יחידים בהתאם לקריטריונים של משרד הבינוי והשיכון.

המועצה גם אישרה את תקציב המינהל ל-2005 בסך 3.5 מיליארד שקל. הוצאות המינהל תוקצבו בסכום של 10.3 מיליון שקל. לשמירה על הקרקע הוקצו 71 מליון שקל, מהם 40 מיליון מיועדים לייעור. 280 מיליון שקל הוקצו למתן הנחות בקרקע.

חברים במועצה מתחו ביקורת על שהיא לא התכנסה מאז אוגוסט 2004 עקב חילוקי דעות בין שר האוצר, בנימין נתניהו, ויו"ר המועצה, אהוד אולמרט, דבר שגרם פיגור בטיפול בנושאים שעל סדר יומה.