סקרים אחרונים: טוני בלייר יזכה בקדנציה שלישית, אך הרוב בפרלמנט יצטמצם

אחד האסטרטגים של בלייר: "קשה לדעת אם ללייבור יהיה רוב של 50 או 150 חברים בפרלמנט החדש"

פרשנים סבורים שטוני בלייר, ראש ממשלת בריטניה, ינצח בבחירות שייערכו היום (ה') בממלכה המואחדת, אך יאבד את הרוב המאסיבי שלו בפרלמנט הנוכחי.

ההובלה של טוני בלייר בסקרי דעת הקהל נשמרה עד הסוף, למרות האשמות חדשות של האופוזיציה השמרנית והליברל-דמוקרטית, שבלייר רימה את הבריטים בנוגע לכניסה למלחמה בעיראק.

על-פי סקר שפרסם היום ה"דיילי טלגרף", הלייבור יזכה ב-37% מקולות הבוחרים, בעוד שהשמרנים יזכו ב-32% והליברל-דמוקרטים יזכו ב-24%.

"אנו נמצאים במצב שבו מעבר מצביעים ממפלגה אחת לרעותה, ולו במאות בודדות, בלמעלה מ-50 מחוזות בחירה שוליים, עשוי להסתיים בהשלכת כל אחד מנציגי הלייבור בפרלמנט (מטעם אותם מחוזות בחירה)", אמר השבוע אסטרטג באחת המפלגות. "פרט זה עשוי לעשות את ההבדל בתוצאה הכללית. איננו יודעים אם ללייבור יהיה רוב של 50 או 150 חברים (בפרלמנט החדש)".

בפרלמנט היוצא יש לבלייר רוב של 161 מושבים. נושא זה יהיה הסוגיה המרכזית בבחירות הנוכחיות, שתהפוך לסוגיה הכי לא ודאית בבחירות בבריטניה מאז 1992.

"כל רוב מעל 75 חברים ללייבור יהיה טוב עבור בלייר", אמר בסוף השבוע אחד מהאסטרטגים של הלייבור. "אם זה יהיה רוב שבין 50 ל-60 חברים, בלייר יוכל לשרוד אבל זה יהיה קשה".

בלייר חושש שמצביעים מפוכחים של הלייבור יעברו לטובת הליברל-דמוקרטים ברבים ממחוזות הבחירה בממלכה - צעד שיאפשר לשמרנים לזכות בכמה מושבים מטעם אותם מחוזות בחירה.

הוא גם חושש כי גם האנשים המזוהים עם הליברל-דמוקרטים יימנעו באופן טקטי מלהצביע בעד הלייבור, על מנת למנוע מהמועמד מטעם השמרנים לזכות במחוזות בחירה שוליים.

גורדון בראון, שר האוצר הוותיק בממשלתו של בלייר, אמר בכנס בחירות מטעם מפלגתו ביום שישי שעבר, כי הוא חושש שמצביעי הלייבור יישארו בבית, בגלל אפתיה או בגלל כעסם לנוכח השתתפות בריטניה במלחמה בעיראק.