בניגוד לבקשת הבית הלבן: הקונגרס הטיל הגבלות על סיוע ישיר לרשות הפלשתינית

ישראל תקבל 50 מיליון דולר לשדרוג מעברים בגדר * שגריר ישראל איילון: אנו מודים ומברכים * "סטירת לחי עצומה" לעבאס

בהתעלמות משאיפת הבית הלבן, אסרה ועדה משותפת של הסנט ובית-הנבחרים על הממשל לתת סיוע אמריקני ישירות לרשות הפלשתינית. האיסור נחשב מכה קשה לנשיא הרשות הפלשתינית, מחמוד עבאס.

האיסור הוא חלק מהצעת החוק לתוספת תקציבית למימון הפעילות הצבאית האמריקנית בעיראק ובאפגניסטאן. הצעת החוק, שכוללת גם סעיפי מימון שאינם קשורים לשתי הזירות, טעונה עדיין אישור של מליאות שני הבתים, בימים הקרובים, אך אין ספק שהאישור יינתן.

הממשל ביקש מהקונגרס להקציב 200 מיליון דולר, במסגרת חוק התוספת התקציבית, "כדי לתמוך ברפורמות הפוליטיות, הכלכליות והביטחוניות" ברשות הפלשתינית, כפי שהכריז הנשיא ג'ורג' בוש בנאום על מצב האומה, בפברואר. המחוקקים אישרו את הסכום במלואו, אך לא בדיוק כפי שהפלשתינים קיוו.

כצפוי, 50 מיליון דולר מהסכום יינתנו לישראל, לשדרוג מעברים בגדר ההפרדה, באמצעות התקנת ציוד היי-טק להחשת המעבר בהם, כדי לשפר את "מרקם החיים" של האוכלוסיה הפלשתינית שמשתמשת במעברים. בניגוד לצפוי, שני מיליון דולר לשיפור שירותים רפואיים ברשות, יינתנו להדסה. חמישה מיליון דולר ישמשו לעריכת "בדיקה עצמאית" של הנהלים החשבונאיים הנוהגים ברשות.

רוב הסיוע ינותב לפרוייקטים שמצוינים ומוגדרים בחוק, ושעולים בקנה אחד עם בקשת הממשל, אך רק באמצעות ארגונים לא ממשלתיים שפועלים בשטח, ולא באמצעות הרשות עצמה. לאיסור על מתן סיוע ישיר לרשות הפלשתינית יש משמעות מעשית, אך המשמעות הסמלית חשובה יותר. העברה ישירה של הכספים היתה ביטוי להכרה שארה"ב נותנת אמון ברפורמות הפיננסיות שהחל לבצע שר האוצר הפלשתיני, סלאם פיאד.

היא היתה הוכחה לכך שארה"ב מתייצבת מאחורי עבאס ובכך מחזקת את מעמדו באוכלוסיה הפלשתינית. בתקופתו של יאסר ערפאת, לא קיבלה הרשות הפלשתינית מעולם סיוע ישיר מארה"ב.

כל כספי הסיוע עברו דרך ארגונים לא ממשלתיים זרים. לאחר מות ערפאת התיר בוש להעביר 20 מיליון דולר ישירות לידי הרשות, אך הקונגרס הורה שהכספים יועברו מיידית לישראל, לפרעון חובות פלשתיניים לחברת החשמל. המשמעות המעשית של האיסור היא, שהעברת כספי הסיוע דרך מנגנוני הארגונים הלא ממשלתיים מצריכה זמן רב ותעכב ביצוע פרוייקטים נחוצים.

בתגובה אמר היום לגלובס שגריר ישראל בוושינגטון, דני איילון: "אנו מודים ומברכים על הקצבת 50 מיליון הדולר לשדרוג הגדר. ההחלטה על איסור סיוע ישיר לרשות היא עניינו של הקונגרס. ישראל אינה מתערבת בכך". אדוארד אבינגטון, המשמש יועץ לרשות הפלשתינית בוושינגטון, אמר, כי החלטת הקונגרס לאסור סיוע ישיר לרשות היא "סטירת לחי עצומה לעבאס", שמפלגתו צריכה להתמודד עם אתגרים קשים בבחירות המוניציפליות הקרובות.

"מבחינתו של עבאס זו נסיגה מדהימה", אמר אבינגטון. "הפלשתינים לא יראו את הכסף הזה חודשים על חדשים". לדעתו, ההגבלות שהטיל הקונגרס על הסיוע לפלשתינים חמורות יותר מאלה שהיו נהוגות בתקופת ערפאת. ישראל תמכה במתן הסיוע לפלשתינים ואף חברה לשלום עכשיו כדי לקדם את הסיוע בקונגרס.

אך מחוקקים מסוימים משני הבתים, המגדירים עצמם ידידי ישראל, היו נחושים בדעתם לחבל בסיוע או לפחות לכבול אותו בסדים מגבילים שיחניקו את הפוטנציאל שלו לתת זריקת עידוד לכלכלת הרשות.

לפחות חלק מהמחוקקים האלה פעלו בהשראת ארגונים יהודיים ימניים שמתנגדים לתכנית ההתנתקות. דניאל פלטקה, סגנית נשיא מכון אמריקן אנטרפרייז, אמרה באחרונה בעדות בקונגרס, כי הפלשתינים עדיין אינם ערוכים לספוג כמויות גדולות של כספים. בעוד שיהיה יפה להביע תמיכה דיפלומטית בעבאס, "לקונגרס יש מחוייבות של נאמנות לא להשליך כסף לאסלת בית-השימוש".