משפט קלינטון בסנאט נפתח במחלוקת על זימון עדים

משפט הנשיא ביל קלינטון נפתח היום (ה') במליאת הסנאט, ללא החלטה אם לזמן עדים, או להסתפק בעדויות כתובות שכלולות בדו"ח התובע המיוחד, קנת סטאר.

התובעים (או "מנהלים" בלשון החוק), חברי ועדת המשפט של בית הנבחרים, דורשים לזמן למשפט רשימה ארוכה של עדים, קרוב לוודאי עשרה, ובראשם, לפי ידיעות באמצעי תקשורת, מוניקה לווינסקי וורנון ג'ורדן, ידידו הקרוב של הנשיא. לטענת התביעה, ג'ורדן שימש איש קשר בין קלינטון לבין לווינסקי, לאחר שנחשפו הקשרים בינה לבין הנשיא.

הבית הלבן והסיעה הדמוקרטית בסנאט מתנגדים בתקיפות לזימון עדים. הם טוענים, כי עדות של לווינסקי במשפט, שייערך בדלתיים פתוחות, עלולה להביך את הנשיא ללא צורך ולגרום לזילזול במוסד הנשיאות. לטענתם, הבאת עדים אף תאריך את המשפט על חשבון עבודת חקיקה שוטפת.

רנית שמלצר, הדוברת של טום דשיל, ראש הסיעה הדמוקרטית בסנאט, הודיעה: "אין שום עיסקה ושום הסכמה בסוגיית העדים. עמדתנו מוסיפה להיות שאין צורך בעדים".

אך ציר בית הנבחרים, כריסטופר קנון, המשמש כחבר בצוות התביעה, אמר ל"וושינגטון פוסט", כי עדים יספקו לסנאטורים מידע חיוני על הפרשה: "לורנון ג'ורדן היה תפקיד בסיפור; מוניקה לווינסקי נמצאת ממש במרכז העניינים. יהיה קשה לעשות משהו בלעדיה".

בין הפטיש לסדן נמצא ראש הסיעה הרפובליקנית בסנאט, טרנט לוט, שמצדד במשפט מהיר, בלי עדים, אך אינו מסוגל לעמוד בלחצים של האגף הימני קיצוני במפלגתו.

מצוקתו של לוט משקפת את מצוקתם של מחוקקים רפובליקניים רבים, שמודעים להתנגדות הציבורית העזה למשפט, וחוששים שהמצביעים יענישו את המפלגה בבחירות לנשיאות ולשני בתי הקונגרס בשנת 2000.

למעשה, המשפט נפתח היום ללא תוכנית פעולה. "אנו נכנסים לעניין הזה בלי לדעת כיצד נצא ממנו. תופעה נדירה מאוד בוושינגטון", הודה עוזר של לוט.

העדר תוכנית מוסכמת לגבי צורת ניהול המשפט יוצרת מצב נפיץ בעיצומה של ההתנגשות התחוקתית בין הזרוע המחוקקת לזרוע המבצעת.

זו הפעם השנייה בתולדות ארה"ב, שהסנאט משמש כחבר מושבעים במשפט של נשיא, שעלול להסתיים בהדחתו, אך אין שום אדם חי שהיה נוכח בהליך הראשון, במאה הקודמת. למעשה, מבחינת כל המשתתפים, מדובר בשדה מוקשים שהם ייאלצו לנווט דרכם בו בלי ציוד עזר.

כמה דברים כבר ברורים: לא יתקיים "משפט זוטא", שיסתיים כעבור ימים ספורים בנזיפה, לאחר השמעת הצהרות של התביעה וההגנה, כפי שקיוו הבית הלבן והסיעה הדמוקרטית. לוט ציין, שהסנאט "הולך ומתקרב" לתוכנית שתאפשר סיום המשפט כתום כמה שבועות, עם עדים או בלעדיהם.

לדבריו, "לא הבית הלבן ולא בית הנבחרים יחשבו שהתוכנית שמתגבשת היא משהו נהדר", אך היא תאפשר לכל צד להשמיע את דבריו בצורה הוגנת. מכל מקום, בשלב זה לא עלה בידו לגבש הסכמה בשאלת העדים.

דבריו מעידים על כך, שהדמוקרטים הגיעו לכלל מסקנה, שאופציית הנזיפה אינה ריאלית. סביר להניח, שהסנאטורים יקיימו הצבעה על סעיפי האישום כתום ההליך המשפטי: להדיח או להדיח