נאט"ו מתרחבת. יצרני הנשק בהיכון

תעשיית הנשק המערבית רוצה לחמש מחדש את האוייבות לשעבר, המצטרפות לנאט"ו מחר

מחר (ו') יערך על מדשאת ספריית טרומן בעיירה אינדיפנדנס שבמיזורי, טקס שיסיר אחת ולתמיד, כך לפחות מקווים, את מסך הברזל שהותיר במשך מחצית המאה את פולין, צ'כיה, והונגריה, בצידו הלא נכון. הצטרפות מדינות אלה לברית נאט"ו, שמה מבחינתן קץ לחיבוק הדוב הרוסי.

ההכנות שנמשכו כמעט שנתיים, ועלו לנאט"ו כ-2 מיליארד דולר, הושלמו. אולם, לא רק נאט"ו נערכה ל-12 במארס 99'. יצרני הנשק המערביים חרשו את האיזור חריש עמוק, כבר עם סיום המלחמה הקרה, והשקיעו מאמצים בבניית קשרים עם חברות וממשלות, כדי להבטיח את מעמדם לקראת הרגע בו יתקבלו החלטות על חוזים, בייחוד בתחום התעופה הצבאית.

נאט"ו הודיעה אמנם, כי אינה מצפה שהחברות החדשות יוציאו מתקציביהן הדלים סכומי עתק על כלי נשק חדישים, אלא שהן ישביחו בהדרגה את הציוד הסובייטי שברשותן.

"אמרנו להם לשים בשלב הראשון את הדגש על התוכנה ולא על החומרה" אמר קצין בכיר בנאט"ו. בשלב הראשון תעניק נאט"ו לצ'כיה, הונגריה, ופולין, סכום של 1.5 מיליארד דולר, שיוקדש ברובו לנושאי אבטחת מידע ותקשורת. השלב השני יהיה שיפור מערך הנ"מ של המצטרפות החדשות, עם ציוד חדיש שיכלול מערכות מכ"ם.

צבאותיהן של החברות החדשות יעברו שינויים מבניים, תוך העברת מרכז הכובד מארטילריה ושריון, דבר שאפיין את התפיסה האסטרטגית הרוסית, לצבא משוכלל וגמיש, בעל יכולת ניידות רבה, הנחוצה למשימות עדכניות דוגמת שיגור כוחות לבוסניה.

מזרח אירופה תספק בשנים הקרובות הזדמנויות עסקיות רבות, אף כי בהיקף מצומצם, לחברות הנשק, בעיקר בתחום הנושא בנאט"ו את שם הקוד, C‏41 (פיקוד, בקרה, תקשורת, מחשבים,ומודיעין).

אך הפרס הגדול שכולם מחכים לו, הוא ציודם מחדש של חילות האוויר, המצוידים עדיין במיגים רוסיים מיושנים, שתחזוקתם קשה ויקרה.

בראש רשימת יצרניות הנשק נמצאים חילות האוויר של פולין וצ'כיה. בואינג, בריטיש אירוספייס, דיימלר קרייזלר-דאסו, לוקהיד-מרטין, סאאב, ומרקוני, מחזרות בימים אלה אחרי ממשלות מזרח אירופה, במגמה להבטיח את החוזים המיוחלים בעתיד.

אסטרטגיית השיווק, כוללת בדרך כלל הצעת פלטפורמה טכנולוגית, שאמורה לספק מקומות עבודה בתעשיות הצבאיות המקומיות, ולהעלות את רמתן הטכנולוגית.

פראג צפוייה להזמין כבר בסוף מרס התמודדות של יצרניות מטוסים על אספקת 36 מטוסי קרב שיחליפו 40 מטוסי מיג-31 ישנים, שמצבם הטכני גרוע. בשלב זה, המועמדים המועדפים הם מטוסי גריפן של סאב השבדית, אף-A18 של בואינג, מיראז' של דאסו ואף-16 של לוקהיד מרטין.

בואינג שיפרה את סיכוייה במירוץ בשנה שעברה, באמצעות רכישת %34 בחברת אירו-וודוצ'ודי הצ'כית, המייצרת מטוסי אימון קלים, כמו ה-L‏159, ומספקת חלקי חילוף למטוסי בואינג האזרחיים.

פולין כבר עשתה צעד ראשון בדרך להשבחת חיל האוויר שלה, כאשר חתמה בחודש שעבר על הסכם עם דיימלר קרייזלר אירוספייס דאסא, לשיפור מטוסי המיג-29 שברשותה, לסטנדרטים הטכניים של נאט"ו.

בריטיש אירוספייס, לעומת זאת, ביססה את אחיזתה בפולין, באמצעות הענקת חוזה לאספקת חלקי חילוף למטוסי האימון מדגם הוק מתוצרתה, ליצרנית המקומית, מילק.

יתכן שתהליך ההצטיידות של פולין וצ'כיה יתחיל בפועל רק בעוד שנים אחדות, אך מאמצי השיווק של יצרניות המטוסים צוברים תאוצה.

למרות הצעת ארה"ב להחכיר לשותפות החדשות מטוסי קרב מיד שנייה, בלוקהיד מרטין מאמי נים, כי עסקים מתחילים בהתחלות קטנות, ורואים באיזור את אחד השווקים החשובים בעתיד