פרקליטת מחוז הדרום: "ניצב מזרחי שילם מחיר כי העז לחקור פוליטיקאים"

ניצב מזרחי; "אנחנו לא מדינה מושחתת, אבל אנחנו מדינה שיש לה בעיה קשה מאוד של שחיתות"

הכנס השנתי החמישי של לשכת עורכי הדין ממשיך לעורר סערות בכל הנוגע למושבים הפוליטיים שלו.

זה החל במושב הפתיחה, אז אמר ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, כי הוא מצדיע ל"פרקליטה המדליפה", עו"ד ליאורה גלאט-ברקוביץ', "על אומץ הלב שגילתה בפעילותה, כולל בנכונותה לשלם מחיר, ועורר עליו את זעמם של כמה מעורכי הדין שנכחו במקום.

היום היה זה תורה של פרקליטת מחוז הדרום, עו"ד יסכה ליבוביץ', שדיברה במושב שדן בנושא "השחיתות השלטונית".

ליבוביץ' תקפה בחריפות רבה את החלטת היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, אליקים רובינשטיין, להדיח מתפקידו את מי שהיה ראש אגף החקירות במשטרה, ניצב משה מזרחי. "היחיד ששילם את המחיר הוא קצין שהעז לחקור את הפוליטיקאים", אמרה.

"מזרחי אולי חרג קצת מאיזו הנחיה", הוסיפה, "אבל בגלל זה ראש החוקרים בישראל צריך לפנות את כיסאו, בלי משפט?". כאן עברה ליבוביץ' לתקוף את השר לביטחון פנים, צחי הנגבי. "השר הממונה עליו מוסר לו את הודעת ההעברה מתפקידו ונוסע לבשר את בשורת העם היהודי לוועידת המפלגה שלו, והשר הזה נישא על כתפיים! אף קצין אחר במשטרה לא הודח בגלל עבירת משמעת".

דבריה של ליבוביץ' עוררו סערה בקהל וקריאות ביניים. "הוא עשה עבירה והוא צריך לשלם עליה", צעק אחד מעורכי הדין.

אבל ליבוביץ' לא הרפתה. "כל כוכבי הדו"חות הציבוריים של היועץ המשפטי, כמו בפרשת בראון-חברון, המשיכו הלאה בלי שנפלה שערה משערות ראשם. איש לא תבע מהם ללכת הביתה. היחיד במדינת ישראל ששילם משהו על איזשהו דו"ח ציבורי שילם. כששוטר העז לחקור תופעות שחיתות הוא הלך הביתה. עכשיו הכנסת מינתה ועדת חקירה לנושא השחיתות, אבל נראה איזה שוטר יעז לחקור אותם".

ניצב מזרחי, כיום ראש אגף קהילה ומשמר אזרחי במשטרה, דיבר אף הוא בכנס, והופיע ללא מדים. "אנחנו לא מדינה מושחתת, אבל אנחנו מדינה שיש לה בעיה קשה מאוד של שחיתות", אמר. "הייתי הרבה שנים בחצר האחורית וראיתי תמונות קשות מאוד. יש שחיתות מנהלית והפקרות מנהלית למכביר".

מזרחי הציע להעביר את חקירות השחיתות השלטונית מהמשטרה לגוף מיוחד כמו השב"כ או המוסד. "במדינות שונות בעולם, כולל מדינות מערביות שמצבן טוב לאין ערוך משלנו, רואים בשחיתות ובפשע המאורגן איום קיומי, ולכן נותנים לגופים הכי טובים והכי חשאיים לטפל בעניין".

בתום הדיון, הסביר מזרחי מדוע לא התייחס לנושא הדחתו. "זו לא הבמה" כדי להגיב על ההאשמות שהוטחו בו, הבהיר.

ראש לשכת עורכי הדין, ד"ר שלמה כהן, ביקש לשבח את עו"ד יסכה ליבוביץ' וניצב משה מזרחי על שעמדו בפני פוגרום שהופנה נגד הפרקליטות והמשטרה, בניסיונם לאכוף את החוק בעניין השחיתות השלטונית. לדבריו, ספר החוקים הישראלי ללא עבירה של הפרת אמונים יהיה ספר חוקים לא הולם לחברה הישראלית.

הפרשן המשפטי של "מעריב", משה גורלי, שהנחה את המושב, אמר כי לפי בדיקה שעשה, ב-15 השנים האחרונות נחקרו בחשד לעבירות פליליות 46 בכירים ראשי ממשלה, נשיא, שרים, חברי כנסת וראשי ערים.

מבין אלה, 15 תיקים נסגרו אחרי חקירה, 13 תיקים הסתיימו בזיכוי בבית המשפט ורק ב-7 מקרים הורשעו אישי הציבור בבית המשפט, 3 מהם אנשי ש"ס. 5 תיקים עדיין מתנהלים וב-6 נוספים טרם הסתיימה החקירה.

שר המשפטים לשעבר, פרופ' דוד ליבאי, אמר שהסכנה האמיתית למדינת ישראל היום, הם עבירות האלימות הרציחות, עבירות המין, האלימות במשפחה ולא השחיתות השלטונית. לדבריו, מדינת ישראל אינה מושחתת. "מערכת בתי המשפט נקייה. אי אפשר לשחד שופט. אי אפשר אפילו לדבר עם אשתו של השופט שתעזור.

גם הפרקליטות ישרה כמו סרגל. אי אפשר לגשת בארץ עם שטר כסף לשוטר ולסדר עניין, כמו שנהוג במדינות אחרות. יש הרבה הגזמה בכותרות העיתונים על רעידת אדמה בבנק הפועלים או פרשת הסוס הטרויאני, בדיוק כמו פרשות בראון-חברון והאי היווני, שהחלו ברעש גדול ונגמרו בכמעט כלום".

עו"ד דן שיינמן, חלק על דבריו, ואמר שלמשל החלטת הפרקליטות להעמיד לדין את פרופ' יעקב נאמן, זמן קצר לאחר שמונה לשר המשפטים ומתח ביקורת על עבודת הפרקליטות היא מהדברים החמורים ביותר שנעשו בישראל. שיינמן, שייצג את נאמן בבית המשפט והביא לזיכויו, אמר כי "מדובר באדם שהועמד לדין לשווא בצורה הכי לא צודקת - והכל כתוב בפסק הדין ובפרוטוקולים של בתי המשפט".

יו"ר ועד מחוז דרום של הלשכה, עו"ד דניאל גרטנר, אמר שלא ניתן לדבר על מיגור השחיתות כמו שלא ניתן לדבר על מיגור הטרור או האנטישמיות. לדבריו, צריך להילחם כל הזמן בשחיתות, שכן הדבר הכי רע הוא שמתרגלים לכך שיש שחיתות. "כשהציבור מתחיל להגיד 'עזוב, אין טעם לפנות לרשות, בלי קשרים לא תשיג שום דבר', או כשמהנדס בניין מרגיש שבלי לשחד את המפקח שאחראי עליו הוא לא יקבל אישור להשלמת הבניה, אז אנחנו במדינה מושחתת. והיום יש בהחלט ניצנים לכך".