נשיא הבנק המרכזי האירופי: "אבסורדי לדבר על פרישת מדינות ממרחב האירו"

טרישה הגיב על קריאת שר הרווחה האיטלקי לשקול להחזיר את הלירטה לצד האירו המותקף, שממשיך לאבד גובה

נשיא הבנק המרכזי האירופי, ז'אן-קלוד טרישה, הצהיר בסוף השבוע ש"אבסורדי" לדבר על מדינה כלשהי במרחב האירו שתחליט לחזור למטבע הקודם שלה, על חשבון המטבע האירופי האחיד. טרישה הגיב על דבריו של שר הרווחה בממשלת איטליה בראיון עיתונאי, לפיהם ארצו צריכה לשקול לחזור למטבע הישן שלה, הלירטה האיטלקית.

טרישה, שמותקף בימים האחרונים עוד יותר מן הרגיל בשל מדיניותו המוניטרית הנוקשה והתעקשותו על ריבית קצרת טווח של 2% למטבע האירופי, ניסה להדגיש את יתרונות החברות במרחב האירו, כמו ריבית נמוכה ויציבות במחירים לצרכן ב-12 מדינות מרחב האירו. "המטבע האחיד הוא פרויקט של מנצחים בלבד" מסר נשיא ה-ECB בראיון לטלוויזיה של לוקסמבורג.

"אני חוזר, זהו אבסורד, אבסורד מוחלט, לחשוב על נטישת האירו", הוא הדגיש בתשובה לשאלה על הערותיו של שר הרווחה האיטלקי, שמשתייך לליגה הצפונית האירו-סקפטית.

חזרה למארק?

טרישה ובכירים אחרים בבנק האירופי המרכזי נוקטים מאז יום רביעי שעבר במגננה ביחס לדיווחים לפיהם החלו מדינות-מפתח במרחב האירו, כמו גרמניה ואיטליה, לשקול לחזור למטבעות המקוריים שלהן. השבועון "שטרן" פרסם בשבוע שעבר שבפגישה רמת דרג של שר הכלכלה הגרמני, נשיא הבנק המרכזי הגרמני וכלכלנים מבנקים להשקעות, הועלתה האפשרות של חזרה למארק הגרמני, במטרה להחזיר לגרמניה את עצמאותה המוניטרית ולהשיג יתרונות תחרותיים בכל הנוגע לייצוא.

טרישה חזר ודחה את הקריאות להנמיך ריבית, בציינו שריבית האירו היא למעשה אפסית במונחים ריאליים. הבנק המרכזי האירופי שמר על ריבית בסיסית של 2% מאז יוני 2003, אך מאז התחזק האירו מול הדולר והמטבעות האחרים עד לשיא של כ-1.36 דולר לאירו בדצמבר 2004.

בתגובה על דברי שר הרווחה האיטלקי נחלש האירו ביום ו' בשוקי המט"ח לכ-1.22 דולר, שער השפל של כתשעה חודשים מול הדולר. רוברטו מארוני, שר הרווחה האיטלקי, הפחיד את מחזיקי האירו בייחוד לאחר כישלונה של החוקה האירופית בהצבעות על אישרורה בצרפת ובהולנד בשבוע שעבר. הכשלון הזה חיזק את מומנטום היחלשות האירו, שהחל השנה והואץ מאוד בשבוע האחרון.

עקיצה לפרודי

מארוני, פוליטיקאי בכיר בליגה הצפונית, השותפה הזוטרה בממשלת הקואליציה של סילביו ברלוסקוני, אמר לעיתון "לה רפובליקה" שהביצועים הכלכליים העלובים של איטליה נובעים מן האירו ומ"מי שהחליט לאמץ אותו". בכך הוא שיגר עקיצה לעברו של רומאנו פרודי, לשעבר נשיא הנשיאות האירופית, שעומד כיום בראש האופוזיציה של המרכז-שמאל באיטליה.

"היו לנו כבר שלוש שנים עם האירו, וקיבלנו הוכחה לכך שאימוץ המטבע הזה אינו מאפשר לנו להתמודד עם מצבי האטה בצמיחה הכלכלית, אובדן כושר תחרות ומשבר בתעסוקה", אמר מרוני. "ייתכן שיהיה מוטב לחזור, לכל הפחות זמנית, לשיטה של שני מטבעות, האירו והלירטה. באירופה ישנה דוגמה טובה אחת להצלחה כזו, וזו בריטניה, שצומחת ומתפתחת על בסיס המטבע שלה".

הליגה הצפונית

מפלגתו של מארוני,הליגה הצפונית, מותחת לעיתים ביקורת על האיחוד האירופי, והייתה כמעט בודדה בהצבעתה בפרלמנט האיטלקי נגד אישור החוקה האירופית החדשה בתחילת השנה.

בסיכום השבוע שעבר צנח האירו ב-2.8% מול הדולר וב-3% מול היאן היפני, ל-131.76 יאנים לאירו. מדובר בצניחה השבועית התלולה ביותר של האירו מול היאן מזה כמעט שנה.

לעומת זאת עלו מדדי המניות הכל-אירופיים בשבוע שעבר על רקע התחזקות הדולר מול האירו. "החלשות המטבע האירופי היא חלום שהתגשם מבחינת היצואנים והאירופאיים", אומר מנהל עיסקאות מט"ח בחברת צ'יזוול בלונדון. מדד 600 המניות האירופיות של דאו גו'נס עלה ב-1.6% בחמשת ימי המסחר של השבוע שעבר.

בכירים אחרים שהזדרזו להגן על האירו המותקף פוליטית, ולא רק על-ידי סוחרי המט"ח, היו חואקין אלמוניה, הנציב האירופי לנושאים מוניטריים, שאמר בראיון ל"קוריירה דלה סרה", שהאירו הוא "נישואין מסורתיים לכל החיים, ואי-אפשר להתגרש ממנו". נגיד הבנק של צרפת, כריסטיאן נוייה, אמר בראיון ל"לה פריזיאן" שהאירו אינו מאוים בשל הצבעתם של אזרחי צרפת והולנד נגד החוקה האירופית החדשה.