המאבק בבנק ישראל עומד להתחדש: דו"ח חיים לוי יוגש לרכלבסקי בימים הקרובים

לוי מונה על ידי הממונה על השכר, יובל רכלבסקי, על דעת היועמ"ש, מני מזוז, לבדיקת מבנה השכר בבנק ישראל והדרכים להתאמתו בעתיד לנרומות של המגזר הציבורי

פרופ' חיים לוי מהאוניברסיטה העברית, הבודק החיצוני המיוחד שמינה הממונה על השכר, יובל רכלבסקי, על דעת היועמ"ש, מני מזוז, יגיש בימים הקרובים לרכלבסקי את הדו"ח הסופי על מבנה השכר בבנק ישראל והדרכים להתאמתו בעתיד לנורמות ולהטבות הנהוגות במגזר הציבורי.

כפי שפורסם ב"גלובס", טיוטת הדו"ח, שזכתה לכינוי "הטיוטה הראשונה", הוצגה לרכלבסקי ולאנשיו ביחידה לאכיפת שכר באוצר לפני עשרה ימים. על-פי הידוע, בדו"ח הסופי יוכנסו מספר התאמות וביאורים לעומת הטיוטה הראשונה. בשלב מסוים אף נשקלה אפשרות לבקש מלוי הבהרות, בשל מורכבות הדו"ח והיקפו.

על-פי הערכות, הדו"ח הסופי יקיף כ-100 עמודים, ויכלול בין השאר דיאגראמות ונוסחאות מתמטיות מורכבות לקביעת השיטות להשוואת עליית השכר וההטבות הנהוגות בבנק ישראל לאלו הקיימות במגזר הציבורי.

בדו"ח הסופי כנראה לא תהיה התייחסות לחריגות שכר משנים קודמות, לגובה השכר של עובדים ובכירים בפרט בבנק ישראל ולא לרמות השכר ביחס לעובדים מקבילים במגזר הציבורי.

לכאורה, כל צד יוכל לשבץ בנוסחאות המתמטיות את נתוני השכר שלו, שלא בהכרח ידועים לצד שכנגד, ולקבל תוצאה דומה או הפוכה בהתאם לנתונים המוזנים לנוסחה.

לא ברור גם אם השוואת ההטבות הנהוגות בבנק ישראל תיעשה ביחס לסקטור הממשלתי, למגזר הציבורי הרחב או לסקציית התאגידים הציבוריים שהוקמו על-פי חוק, ושאליה משויך בנק ישראל בדו"ח חריגות השכר של רכלבסקי.

עמדת בנק ישראל, כפי שהוצגה בבג"ץ על-ידי הפרקליטים ובראשם עו"ד חנן מלצר, היתה שאת נורמות השכר בבנק ישראל יש להשוות למקובל בבנקים מרכזיים אחרים בעולם.

את עבודתו של לוי, מומחה בעל שם עולמי בנושאי שכר ועבודה ופתרון סכסוכי עבודה, ליוו מטעם האוצר המשנה לשר אוצר, יוסי כהן, ומטעם בנק ישראל הכלכלן דן זכאי, גם הוא מומחה בנושא שכר והסכמי עבודה.

בטווח הארוך, סוגיית השכר והסכמי העבודה בבנק ישראל, כמו גם תקציב הפעולה של בנק ישראל, יטופלו על-ידי דירקטוריון שיורכב משבעה חברים לפחות, ויהיה אחראי על כל נושאי השכר והתקציב בבנק.

בהופעת הבכורה שלו בוועדת הכספים, הציע השבוע נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, להקים מועצת מנהלים שתהיה אחראית לכל הצד התפעולי של בנק ישראל, לצד נושאים נוספים אחרים. זאת, לצד הוועדה המוניטרית שתוקם ותמנה 5-7 חברים, אשר תהיה אחראית לקביעת מדיניות בנק ישראל בתחום המוניטרי בשער החליפין ולכל הנושאים האחרים הקשורים בתפקוד ובניהול השווקים הפיננסיים.