דרישת הרופאים לבוררות בנוגע להסכם קיבוצי חדש התקבלה חלקית

ביה"ד דחה הדרישה לקיים בוררות בנוגע לעריכת רפורמות במערכת הבריאות, קיצוץ תקנים ואימוץ דו"ח אמוראי

ביה"ד הארצי לעבודה קיבל חלקית את דרישת ההסתדרות הרפואית בנוגע להקמת מנגנון בוררות בנוגע להסכם קיבוצי חדש, כולל תנאי שכרם של הרופאים בשרות הציבורי.

ביה"ד קבע, כי הנושאים שיועברו לבוררות יכללו גם סעיפים כגון גמול ייעוץ, תקופה בה ניתן לפטר רופא מומחה, שינויים בדרגות והחתמת שעות נוכחות.

ביה"ד קבע, כי על המדינה, מרכז השלטון המקומי, הדסה ושירותי בריאות כללית להסכים בתוך שבוע על זהות הבוררים, ולהודיע לו על כך יום לאחר מכן. תהליך הבוררות יחל בתוך חודש ימים ממועד פסק הדין ויסתיים בהקדם האפשרי.

ביה"ד פסק מנגד, כי נושאים שעניינם פועלות שלטוניות של הריבון, לא יועברו לבוררות משום שסמכות ההכרעה בהם היא של המדינה ואין צורך לקבל את הסכמת ארגון העובדים.

במסגרת זו קבע ביה"ד, כי אין להעביר לבוררות את נושא קביעת תקני כוח אדם במערכת הבריאות, קיצוץ בכוח אדם ואת המלצות ועדת אמוראי. כמו כן, דחה ביה"ד את דרישת ההסתדרות הרפואית להעביר לבוררות עריכת רפורמות במערכת הבריאות וכן את דרישתה להקים ועדה משותפת לבדיקת תנאי השכר של הרופאים במערכת הבריאות.

פסיקת ביה"ד הארצי, בראשות הנשיא סטיב אדלר, באה בעקבות עתירה שהגישו לפני שנתיים, בה טענו, כי המדינה מתכחשת להסכם שנחתם עימם לאחר שביתת הרופאים הגדולה ב-2000. באותו הסכם ויתרו הרופאים על זכות השביתה למשך 10 שנים וסיכמו עם המדינה על הקמת מנגנון בוררות בנושאים שונים. מאוחר יותר התברר, כי הצדדים חלוקים לגבי השאלה אילו נושאים יכללו במנגנון הבוררות.