חדשות רעות

בסרט שהכין הבמאי רוברט גרינוולד על רשת פוקס של רופרט מרדוק, וישודר הערב בישראל (ערוץ דוקו-יס), הוא מוכיח שהעובדה שאנחנו חיים בחברה דמוקרטית, רק מסתירה מאיתנו את שיטות העבודה הטוטליטריות של רשת החדשות הגדולה בעולם. אפשר אולי להתנחם שמאז שידור הסרט הרייטינג של הרשת יורד. ראיון מיוחד > אורן פרסיקו

דרך ארוכה עבר רוברט גרינוולד מאז ביים לפני חצי יובל את "קסאנאדו", פלופ מוזיקלי מהדהד בכיכובה של אוליביה ניוטון-ג'ון, ועד לסרטים התיעודיים הפוליטיים שיצר לאחרונה: "Unprecedented", על המרוץ לנשיאות ארה"ב בשנת 2000, "Uncovered", על הסיבות ליציאת ארה"ב למלחמה בעיראק, ו"Outfoxed", על רשת השידור "פוקס ניוז".

בעוד הראשון ניסה להראות כי לניוטון-ג'ון עשויה להיות קריירה הוליוודית גם אחרי "גריז", האחרון לקח על עצמו משימה קלה מעט יותר: להוכיח כי רשת השידור פוקס ניוז, הנחשבת לבעלת קו שמרני, הינה למעשה גוף שידור רפובליקני המתעלם במופגן ובהתמדה מכל עקרון עיתונאי בסיסי.

בשנים האחרונות סחפה אחריה רשת פוקס-ניוז מיליוני צופים אמריקאים בדרכה לראשות טבלאות הרייטינג וזאת בעזרת גרפיקה בוטה, דגל המתנפנף דרך קבע בפינת מסכה, סנסציוניזם שאינו פוסח גם על דיווחי מזג האוויר, פטריוטיזם נטול ביקורת, ומעל לכול סיסמה גאונית למדי: "הגינות ואיזון". הערוץ משודר מזה זמן גם בישראל ואפילו ממרחק אלפי קילומטרים ניתן להבחין בנקל כי פוקס ניוז מספקת קודם כול בידור, רק אחר כך מידע.

בעקבות הצלחתה החלו רשתות חדשות אחרות לנסות ולחקות אותה, להיות יותר פוקס מפוקס, תופעה שגרינוולד מכנה 'פוקסיפיקציה'. אחרי הפלישה האמריקאית לעיראק ולקראת הבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב, כשהוא מודאג ממה שראה במהדורות החדשות, החליט גרינוולד להחזיר מלחמה.

מעט מהסרט שיצר עוסק בקשר הבעייתי שבין הון למדיה באופן העקרוני, אבל רובו ככולו לוקח את רופרט מרדוק ופוקס ניוז כמקרה מבחן ובוחן את השפעת הבעלים על השידורים. בעזרת חומר גלם שנאסף לאורך חודשים רבים מדגים "Outfoxed" כיצד מוטטה רשת פוקס ניוז את עקרונות העיתונות החופשית.

תקוותו של גרינוולד היא שמי שראה את סרטו יידע להבחין מעתה בין עיתונות לתעמולה, או לפחות בין תעמולה גלויה לתעמולה המסתתרת מאחורי סיסמאות של עיתונות אובייקטיבית.

הגילוי המשמעותי ביותר ב"Outfoxed" נוגע למנהג של ראשי פוקס ניוז לשלוח לעובדיהם תזכירים יומיים אשר מנחים את עבדותם. על מה לשים את הדגש, ממה להתעלם, כיצד לתקוף מועמד אחד, להחמיא לאחר, ובאילו מילים יש להשתמש כשמתייחסים לנושאים מסוימים.

רצח אופי בשידור חי

הנטייה, על פי הסרט, חד צדדית, ומי שמפר את ההוראות נענש. ראיונות שערך גרינוולד עם עובדים לשעבר מגלים סביבת עבודה בעלת אווירת טרור סטליניסטית כמעט, המכפיפה את כולם לחוקי שידור ברורים.

הסרט מספק גם נתונים סטטיסטיים חד משמעיים בנוגע לתדירות הופעתם של מומחים ומרואיינים משני צידי המפה הפוליטית, מדגים כיצד מתבצע רצח אופי בשידור חי ומוכיח כי ברשת פוקס ניוז בוטלה ההפרדה בין קריינות חדשות להבעת דעה.

גרינוולד מתעכב רבות על הסגנון. הבריונות של הטאלנט מספר אחת ברשת, ביל אוריילי, מוצגת במלוא עליבותה. גם תרגילים ורבאליים הנפוצים ביתר התוכניות בערוץ נאספים לצרור המדגיש את השיטתיות שבבסיסם. כך, למשל, השימוש הקבוע במשפט "יש מי שאומר ש..." המאפשר למנחה ניטראלי לכאורה להביע דעה פוליטית.

התעמולה של רופרט

אחד הנתונים המרשימים בסרט בא להדגים את תוצאת התעמולה של פוקס ניוז על צופיה. סקרים שנערכו בארה"ב ומוצגים ב"Outfoxed" מלמדים כי צופי פוקס ניוז נטו לטעות פי ארבע יותר מצופי רשתות שידור אחרות בתשובותיהם לשאלות עובדתיות פשוטות כגון "האם נמצא נשק להשמדה המונית בעיראק?"; "האם דעת הקהל העולמית תומכת בפלישת ארה"ב לעיראק?"; "האם ארה"ב מצאה קשרים בין עיראק לאל-קאעידה?". זאת ועוד, ככל שעולה זמן הצפייה ברשת פוקס-ניוז עולה עימו הסבירות שהצופה יענה תשובות שגויות.

"Outfoxed" הופץ תחילה באינטרנט, הפך ללהיט באמזון ולבסוף שוחרר למסכי הקולנוע של ארה"ב. ביום רביעי יוקרן בערוץ החדש יס דוקו.

* מר גרינוולד, סרטך יצא לפני כמעט שנה. מה השתנה מאז, למשל ברייטינג של רשת פוקס ניוז?

"הרייטינג ירד מאוד, אני לא יודע אם זה בעקבות הסרט, אבל אולי יש לו חלק בזה. הצפייה בתוכנית של אוריילי, למשל, ירדה בכמיליון צופים מאז דצמבר".

* מה בנוגע לתופעה שכינית פוקסיפיקציה של רשתות החדשות, האם חל שינוי במגמה?

"אני חושב שהמצב טוב יותר, גם משום שעיתונאים מפיקים ועורכים רבים הבינו שלא קיבלו מידע מדויק בנוגע לסיבות לפרוץ המלחמה והם עסוקים עכשיו בעבודה עיתונאית רצינית וטובה. מצד שני פוקס ניוז עדיין משדרת, ועדיין מתפקדת כחברת חדשות רפובליקנית לחלוטין".

* ולפני מספר חודשים הנשיא בוש נבחר מחדש...

"באמת? אף אחד לא אמר לי".

* האם אתה רואה בכך כישלון ל"Outfoxed"?

"לא. הסרט לא עסק בבחירות, הסרט לא אמר לך למי להצביע. כל מה שאמרנו לציבור נגע לכך שהוא מקבל מידע חד צדדי ובעל משוא פנים, ועליו לבחון מקרוב את רשת השידור הרפובליקנית. אנשים אולי יחליטו בעקבות זאת 'בחיי, אני צופה ברשת הרפובליקנית הזו והכול מוטה לכיוון אחד לפיכך לא כדאי שאצביע לבחור הזה', או 'הכול מוטה אבל אני מסכים לזה ולכן אצביע עבורו בכל מקרה'. המסרים של הסרט כוונו מעבר לכל מועמד מסוים לנשיאות".

* בוב מקצ'זני, מייסד ארגון "עיתונאות חופשית", מדבר בסרטך על כך שהרבה יותר קל לשטוף את המוח לאנשים שאינם חיים בחברה טוטאליטרית ואינם מודעים לכך שהם צופים בפרופגנדה. אולי עדיף המצב בו קיימת רשת שידור כגון פוקס ניוז בה העובדה שאתה צופה בתעמולה ניכרת לעין באופן יחסי?

"אין רשת שעושה מה שפוקס עושה. ישנן רשתות עם ימים טובים יותר ופחות, הנוטות לצד אחד בסיקור סיפור כזה ולצד שני בסיקור סיפור אחר, אבל פוקס, ולמעשה שידורי 'סינקלייר' בכלל, המדיניות של הרשתות הללו היא להיות זרוע תקשורתית של ארגון פוליטי, וזו קטגוריה שונה לחלוטין. ולרוע המזל אנשים מאמינים להם.

"בסרט הזה אנו מביאים מחקרים שמראים כי צופי פוקס ניוז סובלים מבורות קשה וגבוהה במיוחד בכל הנוגע לעובדות, לא דעות, אלא עובדות הניתנות להוכחה, וזה מפני שהם צופים ברשת שידור השוטפת להם את המוח".

אנשי השועל

* לאחרונה נכנסה חברת 'ניוז קורפ' לשוק הטלוויזיה המסחרית בישראל, היא קנתה בעקיפין מניות באחד הערוצים המסחריים שלנו. האם זהו יום שמח לצופי טלוויזיה ישראלים?

"(צוחק) לא. זהו יום עצוב ומצער, אבל כולי אמונה כי הצופה המשכיל בישראל יהיה חכם דיו כדי לא להאמין לתעמולה מטופשת".

* האם ידוע לך על ערוץ בבעלות, מלאה או חלקית, של רופרט מרדוק אשר לא נידון להשפעה מעמדותיו?

"לא. כולם מושפעים. הוא הבעלים של מאות תחנות טלוויזיה ואלפי עיתונים ואף אחד מהם, למשל, לא הביע עמדה נגד המלחמה בעיראק".

* וכיצד גופי השידור הללו הגיבו לסרט?

"באוסטרליה, למשל, היו שני עיתונים שסירבו להדפיס פרסומת, פ-ר-ס-ו-מ-ת, מבית קולנוע ששידר את הסרט. אתה יכול להבין בעצמך שאלה היו עיתונים בבעלות מרדוק, ונאמר לנו שהדבר נעשה בהוראה ממנו או משפחתו.

"בארה"ב הותקפתי למשך ארבעה-חמישה ימים, קראו לי בשמות גנאי, ואז באופן ברור הם קיבלו את אחד המזכרים שלהם כי כולם נדמו. כך שאני מניח שמישהו הורה להם שלא לעסוק בסרט יותר".

* כותרת המשנה בסרטך קוראת "מלחמתו של רופרט מרדוק בעיתונות", הבמאי דניס פוטר כינה את הגידול הסרטני בו לקה בשם רופרט, על שם מר מרדוק. האם העניין באמת כה אישי?

"זה לא אישי. למרדוק נכסי מדיה בשווי מליארדי דולרים, הוא שולט בטלוויזיה ורדיו וכבלים ולוויין, וזה עניין עקרוני בחברה חופשית שלאדם אחד יש כל-כך הרבה עוצמה והוא משתמש בה לדחוף את דעותיו הפוליטיות".

* מה לגבי השלכות הסרט על מי שעסק בו. האם עובדי פוקס לשעבר אשר רואיינו בסרטך סבלו מהביקורת שהעבירו על הרשת כפי שחששו?

"כן. הם הותקפו, ובפוקס ניסו שאחדים מהם לא יוכלו לעבוד עוד".

* ונגדך הוגשו תביעות משפטיות על השימוש הרב בקטעים משידורי פוקס ניוז?

"לא. עורך הדין שלי ביסס את הטענה שמה שעשינו נחשב לשימוש הוגן".

דרכי פעולה

* בסיום סרטך אתה קורא לאקטיביזם, לכך שצופים המבחינים בדיווח נטוי יתלוננו לרשויות המתאימות. מה עוד ניתן לעשות?

"שורה של דברים. ראשית שינויים חוקיים, שנית הפעלת לחץ על המפיצים, נותני החסות, האחראים המקומיים. למרות שהם עובדים של מרדוק אפשר לאיים עליהם שלא תצפה בערוץ שלהם ולא תפרסם אם לא ישתנו, ושלישית - וזו תנועה שוקקת חיים בארה"ב - פיתוח מדיה עצמאית. אינטרנט, רדיו IPOD, TIVO נייד. מדיה זו עדיין לא מגיעה למאות מיליונים, אבל בסופו של דבר זה יקרה".

* כשאתה מדבר על שינויים חוקיים, האם אתה מתכוון לכך שבעלות צולבת בשוק התקשורת תוצא מהחוק.

"אני לא מומחה בזה אבל יש מספר צעדים החל בחוקי בעלות על אמצעי התקשורת דרך הקפדה על איזון בסיקור מועמדים לבחירות, חוק שרונלד רייגן ביטל בזמנו, ועד להתעקשות על כך שאמצעי התקשורת יקדישו זמן מסוים לשידורים ציבוריים. יש כמות נכבדה של פתרונות בכוח, אך ראשית יש להסכים כי אכן מדובר בבעיה ושעל הממשלה לפעול לפתרון המצב בו גלי האתר שלנו הועברו לרשות התאגידים הללו".

* הזכרת את הקהל המשכיל בישראל ותגובתו הרצויה לשידורי תעמולה. הבעיה היא כמובן שהקהל, גם אם הוא משכיל בתחומים מסוימים, חסר השכלה בכל הנוגע לצפייה במוצרי תעשיית החדשות. כיצד יש לחנך את הציבור לצפייה ביקורתית בחדשות?

"ובכן, זה פשוט למדי: קודם כול לצפות ב"Outfoxed". אבל מעבר לזה כדאי לבדוק היטב מתי מידע הופך לדעה, ולהצליב מקורות מידע. לא להסתפק במקור יחיד".

* עבדת שנים רבות בהוליווד. מה גרם לך לעזוב את התעשייה לטובת סרטים תיעודיים?

"חשתי שזהו זמן קריטי בחיי האומה שלי, ומה שעליך לעשות כאזרח פטריוטי הוא להשתתף".

* האם זה הוכיח את עצמו כלכלית? האם הכנסות "Outfoxed" כיסו את העלויות?

"קשה לקבוע. אני לא מקבל כסף עבוד סרטי התעודה שאני מכין, ואני גם מעודד אנשים להעתיק את הסרט ולהפיץ אותו, כך שקשה לדעת. אבל הסרט לא נועד להיות מיזם עתיר רווחים והוא הצליח שלא להיות מיזם עתיר רווחים".

* כמה מילים על הפרויקט הנוכחי שלך.

"כרגע אני מכין סרט על "וולמארט", שאני מקווה שעדיין לא הגיע אליכם לישראל. זהו התאגיד הגדול בעולם עם מיליון וחצי עובדים, שלוש מאות אלף חנויות בארה"ב. הסרט אמור לצאת בנובמבר, ואני מקווה שהוא יכלול טענות חשובות בנוגע לאחריות שנושאים תאגידים בקנה מידה שכזה".

* מוזר שאתה אומר זאת כיוון שבאתר שלך יש קישור לראיון איתך ובו, ממש לפני תחילת דבריך, מושמעת הודעת חסות ל"וולמארט".

"מושלם". *